K
Tänkte dela med mig av denna grafen som löpande visar 12-månadersförbrukningen i vår villa. Som det indikeras av den gula linjen så innan elkrisen så låg vår snittförbrukning på 19.500 kWh per år. Lite upp och ner beroende på hur kall vintern är. Nånstans runt Januari 2022 böjade vi att se till att duscha kortare tid, och jag installerade även två snålspolade duschmunstycken (max 6 l/min). Som kan ses av den gröna linjen gav det en sänkt årsförbrukning med kanske 2.200 kWh/år! Sedan, i mars 2023 installerades bergvärme, och 12 månader senare var 12-månadersförbrukningen prick på 10.000 kWh per år! Tycker denna grafen visar ganska tydligt vilka resultaten blev av dessa åtgärderna.

Så summa summarum gick vi från 19.500 kWh till 10.000 kWh, och har det något varmare inomhus (22 grader). Innan hade vi luft/luftvärmepump kombinerat med direktverkande el.

Besparingen av duschvatten kostade endast 700 kr (två duschmunstycken). Besparingen tack vare bergvärmepumps-installationen kostade flera hundra tusen och kommer knappast betala sig. Men det befintliga uppvärmningssystemet var halvtrasigt (takvärmeelement + LLVP + lösa element med stickpropp och varmvattenberedare på el) så det var egentligen inte fråga om en optimering, huset saknade ordentligt värmesystem.

Linjediagram med 12-månaders elförbrukning i en villa, visar minskning från 19.500 kWh till 10.000 kWh efter energibesparande åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Var i landet, hur stor uppvärmd area, hur många som dushar och hur ofta...
 
Totte_S
Har ingen graf, men bytte en gammal luftvärmepump mot en ny luftvärmepump och bytte 4 fönster i ett hus på 165m2. Sänkte från ca 21000kWh till 12000kWh på årsbasis, så dina observationer känner jag igen.
 
  • Gilla
Kulibertikus
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Var i landet, hur stor uppvärmd area, hur många som dushar och hur ofta...
Uppland, typ 200kvm uppvärmt, 3 personer i hushållet. En högst genomsnittlig suterrängvilla från 1978.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.