Jag tog in min i garaget i början på november, fulladdad. Satte igång den i helgen då hade den tappat bara ett streck på batteriet med noll(0) underhållsladdningar. Med grön lampa på laddstationen traskade den glatt iväg direkt. I vanlig ordning missade den laddstiften på stationen när det var dags för laddning. Men några tag med finkornigt slippapper trollade bort oxiden på laddstiften så allt fungerar som det ska. Som vanligt har terrängen förändrats så den fastnar på nya ställen pga nya ojämnheter i gräsmattan efter vintern. Så det återstår att upptäcka alla dessa. Överlag en hyfsat smidig start på säsongen måste jag säga!
 
  • Gilla
Jockose och 1 till
  • Laddar…
Lyckades få in Harold i HA nu i helgen via en Landroid-integration. Ska bara klura ut hur jag ska få en korrekt bild ....
Skärmavbild av smart enhetsapp för styrning av robotgräsklippare, med statusinformation och illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E Einie skrev:
Jag tog in min i garaget i början på november, fulladdad. Satte igång den i helgen då hade den tappat bara ett streck på batteriet med noll(0) underhållsladdningar. Med grön lampa på laddstationen traskade den glatt iväg direkt. I vanlig ordning missade den laddstiften på stationen när det var dags för laddning. Men några tag med finkornigt slippapper trollade bort oxiden på laddstiften så allt fungerar som det ska. Som vanligt har terrängen förändrats så den fastnar på nya ställen pga nya ojämnheter i gräsmattan efter vintern. Så det återstår att upptäcka alla dessa. Överlag en hyfsat smidig start på säsongen måste jag säga!
Samma sak för mig.
Tog in den i Oktober ungefär med fullt batteri.
Laddstationen har stått ute hela vintern utan ström. Har byggt ett tak över så den var rätt skyddad.
Ställde ut roboten och startade upp den. Tappat 1 streck på batteriet.
Den sniffade upp laddstationen direkt.

Den har fått gå över helgen på gräsmattan som växer som aldrig förr.

Trots det oväsen den för när den jobbar (motorljudet) så är det en maskin som ger valuta för pengarna.
 
  • Gilla
Einie
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Lyckades få in Harold i HA nu i helgen via en Landroid-integration. Ska bara klura ut hur jag ska få en korrekt bild ....
[bild]
Vore supersjysst om du kan lägga länkar eller bättre beskrivning... Jag skulle gärna få in klipparen i HA.

Jag har förresten fått en extra landscape, så jag har 2st nu. Frågan är om jag ska släppa ut båda på grönbete, om det går? Om jag sätter 2 slingor och stationer. Funkar appen med 2 klippare? Jag har gräsmattan i 2 delar och tidigare har den ibland haft svårt att komma över den smala stigen mellan dem... Eller om jag bara ska spara den som "reserv", men jag nästan tror de mår bättre av att vara igång än att stå stilla?
 
J JohanLun skrev:
Vore supersjysst om du kan lägga länkar eller bättre beskrivning... Jag skulle gärna få in klipparen i HA.

Jag har förresten fått en extra landscape, så jag har 2st nu. Frågan är om jag ska släppa ut båda på grönbete, om det går? Om jag sätter 2 slingor och stationer. Funkar appen med 2 klippare? Jag har gräsmattan i 2 delar och tidigare har den ibland haft svårt att komma över den smala stigen mellan dem... Eller om jag bara ska spara den som "reserv", men jag nästan tror de mår bättre av att vara igång än att stå stilla?
Dum fråga kanske men vad är HA?
 
K KristofferV1 skrev:
Dum fråga kanske men vad är HA?
Home Assistant, ett fritt program där hemmets all elektronik kan styras. Lampor, tv, gräsklippare osv.
 
J JohanLun skrev:
Vore supersjysst om du kan lägga länkar eller bättre beskrivning... Jag skulle gärna få in klipparen i HA.

Jag har förresten fått en extra landscape, så jag har 2st nu. Frågan är om jag ska släppa ut båda på grönbete, om det går? Om jag sätter 2 slingor och stationer. Funkar appen med 2 klippare? Jag har gräsmattan i 2 delar och tidigare har den ibland haft svårt att komma över den smala stigen mellan dem... Eller om jag bara ska spara den som "reserv", men jag nästan tror de mår bättre av att vara igång än att stå stilla?
En länk till integrationen
https://github.com/MTrab/landroid_cloud

Finns en länk till kortet där, men jag lägger till den med
https://github.com/Barma-lej/landroid-card

När du följer instruktionerna för kortet ska du lägga till en adress för att få fram kortet (där fastnade jag...)
Adressen är följande
https://github.com/Barma-lej/landroid-card.git

Använd Hacs......
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Min kära klippare vill inte ladda vid årets säsongsstart.

Efter lite felsökning konstateras att ingen eller möjligtvis lite svajig spänning kommer över kontaktdonen.

Trafon ger spänning (24V) men har ej mätt ström med belastning.

Förmodat fel på reläet som känner av om klipparen är i laddaren.

Har några veckor kvar på reklamationstiden hos Bauhaus så hoppas att de löser det smidigt.

Någon som råkt ut för samma fel?
 
Japp, läs mitt inlägg #940 ang batteriet och laddningen.

Hade också perfekta mätvärden på trafon men minst sagt märkliga och svajiga mellan blecken på laddstationen.
Med största säkerhet är batteriet så pass urladdat att det inte går att väcka igen via laddstationen.

Gör guiden jag pratar om i samma inlägg.

Mest troligt inget Bauhaus kommer ersätta utan istället ta betalt av dig för felsökning och bara konstatera att batteriet behöver bytas.

Lycka till.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Japp, läs mitt inlägg #940 ang batteriet och laddningen.

Hade också perfekta mätvärden på trafon men minst sagt märkliga och svajiga mellan blecken på laddstationen.
Med största säkerhet är batteriet så pass urladdat att det inte går att väcka igen via laddstationen.

Gör guiden jag pratar om i samma inlägg.

Mest troligt inget Bauhaus kommer ersätta utan istället ta betalt av dig för felsökning och bara konstatera att batteriet behöver bytas.

Lycka till.
Tack för svar!

Men borde man inte kunna mäta spänning över blecken? Jag mäter i kontakterna bakom blecken.

Strömmätning kräver ju last men spänning borde väl vara mätbart?
 
Hej! Haft min gräsklippare LX812i på vinterförvaring och tog ut den nu och satte igång den. Den stannar nu ca 3 sekunder i dockningsstationen innan den kör vidare tills den tillslut får slut på batteri. Har inte gjort något med dockningsstationen. Har senaste uppdateringen, testat att rengöra kontaktblecken på gräsklipparen och dockningsstationen samt stängt av och på elen till dockningsstationen. Aldrig varit med om detta tidigare. Någon som har erfarenhet och vet hur man kan läsa det? Tack för hjälpen!
 
Gissar att din nätdel börjar tacka för sig.
Min slutade göra så när jag bytte nätdel förra året.
 
Körde igång vår maskin i förrgår och igår efter att frugan krattat på gården så säger den wire missing, antar den råkat gå av någonstans.. finns det något bra sätt att hitta var det är?
 
S SA6BTU skrev:
Gissar att din nätdel börjar tacka för sig.
Min slutade göra så när jag bytte nätdel förra året.
Okej! Med nätdelen, menar du köpa en ny laddstation?
 
S SA6BTU skrev:
Gissar att din nätdel börjar tacka för sig.
Min slutade göra så när jag bytte nätdel förra året.
Testade att koppla ur laddstationen och ta ur och sätta tillbaka sladdarna från begränsningskabeln och nu fungerar allt igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.