Hejsan! Ursäkta om jag är helt ute och cyklar med ett sånt här brett inlägg men har precis köpt(inom släkt) en simpel stuga vid östkusten och funderar hur jag bäst ska lösa allt. 😅 Stugan är nästan helt oisolerad och utan badrum. Kommunalt vatten och avlopp finns vid tomtgräns.

Tänkte flytta ut nu i Juni och bo där året om. Så behövs göras en del innan vintern. Kommer börja med att anställa hantverkare för badrum och VVS. Förhoppningsvis kan jag lära mig att göra mycket annat själv. Tex lägga nytt plåttak (nuvarande är över 40år).

Tar gärna åt mig alla ideér och tips, har bott i en hyresrätt så är tyvärr en nybörjare med det mesta inom bygg.

Första nyfikna frågan är mest hur ni hade gjort med planlösningen. Vart hade ni valt att sätta badrummet och köket? Allt går att flytta och det ska bli en öppning mellan Sovrum-Allrum.

Skickar med ett par ritningar på hur det ser ut nu ungefär. Tanken är väl att få till en lite mer öppen planlösning.

Med vänliga hälsning
 
  • Arkitektonisk ritning av en stugas planlösning med dimensioner för rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande planlösning utan badrum m.m.jpg
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag hade delat det vänstra sovrummet i två och gjort badrum av ena halvan och öppnat väggen mellan andra halvan och allrummet.
 
  • Gilla
GrönaL
  • Laddar…
Nyfiken på vad du får för tips.

Lite oklart vad du vill göra mer än kök/badrum men en undran, hur många personer ska bo där permanent? Hur ofta får du besök så du behöver gästrum? Har du någon idé på hur många sovrum du behöver?
 
  • Gilla
GrönaL
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade delat det vänstra sovrummet i två och gjort badrum av ena halvan och öppnat väggen mellan andra halvan och allrummet.
Ja tack för svar. Jag funderar på att göra antingen ett badrum, kök och hall där eller ett badrum, hall och sovrum sen riva den lilla hallen vid den andra entrén för att få nuvarande köket att bli lite större.
 
Redigerat:
J juanxxx skrev:
Nyfiken på vad du får för tips.

Lite oklart vad du vill göra mer än kök/badrum men en undran, hur många personer ska bo där permanent? Hur ofta får du besök så du behöver gästrum? Har du någon idé på hur många sovrum du behöver?
Två + lite djur till att börja med, sen kan det hända att familjen växer om några år men då har vi förhoppningsvis byggt ut lite.

Ett gästrum/kontor är rätt så viktigt men behövs inte två.
 
Detta var ju en lagom klurig planslösning… gissar att det blvit tillbyggt någon gång redan?

Vad är ytan jag ringat in? Uterum eller del av bostaden? Om det är uterum - har du planer på att bygga ut huset där? Kan du tänka dig att sätta in fler fönster någonstans?

Arkitektritning av en bostad med en röd ring runt ett oklart utrymme intill vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GrönaL
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Detta var ju en lagom klurig planslösning… gissar att det blvit tillbyggt någon gång redan?

Vad är ytan jag ringat in? Uterum eller del av bostaden? Om det är uterum - har du planer på att bygga ut huset där? Kan du tänka dig att sätta in fler fönster någonstans?

[bild]
Skönt att jag inte var den enda som tycker planlösningen är knepig, lokomotiv på rymmen..

Det är en balkong. Kan mycket väl tänka mig bygga in den, men tror inte det görs nu första året. Rotavdragen maxas till badrummet. Vet inte om jag vågar ge mig på att bygga in en balkong direkt.

Japp det stämmer. Två tillbyggen (alla tre sovrum) som jag förstår det. Senaste var 79.
 
Hej!

Nu har jag plockat fram två förslag på planlösning. Att ha ett gäst/barnrum är bra men inte superviktigt, vi kan förhoppningsvis bygga ut när den dagen kommer. Möblerna är bara för att få en liten känsla, inget jag kan lagt någon stor tanke kring.

Bifogar lite bilder och en lättare rendering. Väldigt tacksam för alla svar och ideér/tips.

Mvh
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhet inklusive tvättstuga, badrum, kök, allrum, kontor och sovrum med måttangivelser.
  • 2D-planritning över en bostad med vardagsrum, kök, sovrum och badrum samt möblemang för visuell illustration.
  • Arkitektritad planlösning med mått för sovrum, badrum, allrum, kök, kontor och gästrum markerade i blått och gult.
  • Två planlösningsförslag för ett hus, inkluderar sovrum, badrum och kök med möbleringsskiss.
  • 3D-rendering av en planlösning med möblerat vardagsrum och angränsande kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rendering av en planlösning för ett hem med kök, vardagsrum, sovrum, och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
G GrönaL skrev:
Hej!

Nu har jag plockat fram två förslag på planlösning. Att ha ett gäst/barnrum är bra men inte superviktigt, vi kan förhoppningsvis bygga ut när den dagen kommer. Möblerna är bara för att få en liten känsla, inget jag kan lagt någon stor tanke kring.

Bifogar lite bilder och en lättare rendering. Väldigt tacksam för alla svar och ideér/tips.

Mvh
Vad var du gjort dessa bilder/videos i?
 
G GrönaL skrev:
Hej!

Nu har jag plockat fram två förslag på planlösning. Att ha ett gäst/barnrum är bra men inte superviktigt, vi kan förhoppningsvis bygga ut när den dagen kommer. Möblerna är bara för att få en liten känsla, inget jag kan lagt någon stor tanke kring.

Bifogar lite bilder och en lättare rendering. Väldigt tacksam för alla svar och ideér/tips.

Mvh
Jag förstår inte riktigt vilken dörr som är husets huvudsakliga entré? I ingen av lösningarna finns det ju plats för ytterkläder, vad jag kan se. Det behövs, särskilt om ni kommer bo där med barn.

Den första lösningen tycker jag egentligen känns trevligare med det stora vardagsrum/köket men jag ser det som en stor nackdel att det är så långt mellan sovrummet och toaletten. Det kommer vara svårt att navigera sig fram där på natten i mörker när man är jättekissnödig!

Den andra lösningen känns rätt upphackad med så många små rum. Jag tror du behöver rita ännu fler varianter, trots husets knepiga form borde det gå göra det ännu lite bättre.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad var du gjort dessa bilder/videos i?
home designer pro från chief architect. Tog ett tag att lära sig och kräver en bra dator men finns väldigt många bra funktioner :)
 
Krikkan Krikkan skrev:
Jag förstår inte riktigt vilken dörr som är husets huvudsakliga entré? I ingen av lösningarna finns det ju plats för ytterkläder, vad jag kan se. Det behövs, särskilt om ni kommer bo där med barn.

Den första lösningen tycker jag egentligen känns trevligare med det stora vardagsrum/köket men jag ser det som en stor nackdel att det är så långt mellan sovrummet och toaletten. Det kommer vara svårt att navigera sig fram där på natten i mörker när man är jättekissnödig!

Den andra lösningen känns rätt upphackad med så många små rum. Jag tror du behöver rita ännu fler varianter, trots husets knepiga form borde det gå göra det ännu lite bättre.
Tack för svaret :)

Den nuvarande är den i mitten av huset med den lilla hallen. Tanken på iallafall ena ritningen där jag gjorde en hall och badrum var att byta huvudentré.

Tyckte det kändes svårt att få till en stor hall. På ritningen med det mindre köket så finns det en hall med garderob att hänga av sig. Ska också sätta hängare och annat på balkongen bredvid ytterdörren så man kan hänga av sig ute majoriteten av året.
 
Vad händer om man gör såhär då? OBS jag har inte kollat att måtten faktiskt funkar. Nackdelen blir ju 2 toaletter men det är samtidigt rätt bra med två toaletter.
Ritning av lägenhetslayout som visar två toaletter, sovrum, kök, vardagsrum och andra utrymmen med måttangivelser.
 
Ditt andra alternativ är så som jag själv tänkte vore bäst. Dvs med hall/wc/sov där det stora sovrummet är idag.
 
Jag hade absolut gått på öppna vägg till höger för större sovrum, gjort en ordentlig hall av nuvarande kök.
Delat av nästa rum till badrum med badrum mot bakre väggen utan fönster och kök "framåt" samt låtit det större rummet till vänster vara vardagsrum med en bredare öppning till kök men inte tagit bort hela väggen.

Ogillar badrum längst in och med dörr in i vardagsrum, har man bara ett vill jag ha det nära ytterdörren och ska man göra jobbet själv är det trevligt om det är nära köket för det praktiska i byggandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.