Hej! Har köpt nytt hus och upptäckte nu att avluftning till avloppet är draget ut genom takhuv utan något regnskydd.

Det kan alltså rinna vatten utmed röret ner i huset?

För mig är detta felkonstruerat.. synpunkter? Räcker de med att titta ner i hålet och om de ser bra ut är de ok? Eller behöver man ta upp väggen längre ner för att garantera att de inte är några problem med fukt?

Hur skulle ni utreda eventuella problem? Eller är jag bara nojig?
 
  • Avluftningsrör utan regnskydd sticker ut genom en takhuv på ett tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avluftningsrör för avlopp utan regnskydd som sticker ut genom ett rött tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör utan regnskydd sticker ut genom en takhuv ovanför en metallnät och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns färdiga huvar på varuhusen att köpa som passar och springan på topp tättas med massa för utomhusbruk så det inte rinner ner väta i skorsten/pipor
 
J jonaserik skrev:
Finns färdiga huvar på varuhusen att köpa som passar och springan på topp tättas med massa för utomhusbruk så det inte rinner ner väta i skorsten/pipor
Ja en sån tänkte jag köpa och sätta dit, tack för tipset! Dock tänker jag på om någon skada redan är skedd med tanke på att de varit såhär säkert i flera år…
 
Troligtvis inte så sätt en huv och täta bara
 
Rickard.
Det vatten som lyckats letat sig ner på utsidan av avloppet är nog en så extremt liten mängd och har knappast skadat något. En bra utefog tycker jag känns som en rimlig lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.