Än något pinsam nybörjafråga, men jag vill inte förstöra något första året (vi är nya i hus).

Vi har tagit bort lösa spröjs från några av våra fönster, men kvar är ju fästena (se bilder).

Är det ok att ta bort dessa, eller finns risk att man förstör något? Listen är i trä. Som kanske syns så finns redan hål efter nubbar eller liknande, så jag gissar att risken är liten att något skulle hända, men vill bara dubbelkolla.
Närbild på ett vitt fönsterfäste i trä för spröjs, med synliga hål efter borttagna nubbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit fönsterkarm med ett fast kvarvarande fäste för spröjs och utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Bara att dra ut. De brukar inte sitta så hårt. Ta en tång och en bit masonit eller plywood att lägga emellan när du bänder så att det inte blir märken efter tången. Sen kan du ta lite fog för utomhusbruk att täta hålet med. Fog finns i olika färger och du bör kunna hitta en som passar bra i kulör.
 
  • Gilla
Gunman
  • Laddar…
G Gunman skrev:
Än något pinsam nybörjafråga, men jag vill inte förstöra något första året (vi är nya i hus).

Vi har tagit bort lösa spröjs från några av våra fönster, men kvar är ju fästena (se bilder).

Är det ok att ta bort dessa, eller finns risk att man förstör något? Listen är i trä. Som kanske syns så finns redan hål efter nubbar eller liknande, så jag gissar att risken är liten att något skulle hända, men vill bara dubbelkolla.
[bild]
[bild]
Hej! En annan fråga, vet du vart dem spröjsclipsen är ifrån?
 
G Gunman skrev:
Än något pinsam nybörjafråga, men jag vill inte förstöra något första året (vi är nya i hus).

Vi har tagit bort lösa spröjs från några av våra fönster, men kvar är ju fästena (se bilder).

Är det ok att ta bort dessa, eller finns risk att man förstör något? Listen är i trä. Som kanske syns så finns redan hål efter nubbar eller liknande, så jag gissar att risken är liten att något skulle hända, men vill bara dubbelkolla.
[bild]
[bild]
Hej! En annan fråga, vet du vart dem spröjsclipsen är ifrån?
 
A AmandaM skrev:
Hej! En annan fråga, vet du vart dem spröjsclipsen är ifrån?
Tyvärr inte, de fanns där när vi flyttade in i huset.
 
G Gunman skrev:
Tyvärr inte, de fanns där när vi flyttade in i huset.
Står nog något om fabrikat på fönstren, på karmen eller fönstrets sidodelar kanske.
 
T tergo skrev:
finns en variant här [länk]
Ja jag har också sett dem, men är inte samma heller. Frågan är om man kan använda den ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.