Hej,

Funderar på nya lösningar för fönsterbänkar. De som sitter nu har suttit här sen huset byggdes på 60-talet. Den främsta anledningen till byte är att konsolerna som är ditsatta har börjat lossna så fönsterbänkarna sviktar och har sig. Det är dessutom omöjligt att dra åt skruvarna i konsolerna då element sitter i vägen. Har provat alla möjliga sätt utan resultat.

Så nu är då tanken att ta bort dom gamla genom att såga av skruvarna och få dit fönsterbänkarna med någon annan slags konsol. Kommer ju inte kunna dra dit ”vanliga” konsoler då elementen som sagt är i vägen.

Tittar på andra lösningar och undrar om dessa skulle kunna fungera?

Vit fönsterbänkskonsol på vit bakgrund, med förankringsskruv och justerbar stöddel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar bild på ett av fönstren som exempel även om just detta inte ska ha fönsterbänk. Mest för exempel.

Ett fönster från 60-talet med lossnande konsoler markerade, beläget över ett element, med skiss av alternativ konsolfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att skruva in konsolen över listen och sen låta justeringen sitta mot väggen under. Skulle detta vara en rimlig lösning?
 
Eller så bygger du kombinerad fönsterbänk och elementskydd.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Eller så bygger du kombinerad fönsterbänk och elementskydd.
Ja det är såklart ett alternativ men skulle helst vilja få dit fönsterbrädor utan elementskydd.

Det jag egentligen undrar är om den här sortens konsol skulle funka. Den behöver ju skruvas in i ett fast material så som en regel eller liknande för att fungera någorlunda stabilt. Dock är jag lite osäker på om jag skulle träffa ett fast material om jag skruvade in den ca i mitten av listen, borde jag inte få in den i karmunderstycket eller fönsterkarmen då vilket väl borde ge hyfsat fäste?
 
Jokmok Jokmok skrev:
Dock är jag lite osäker på om jag skulle träffa ett fast material om jag skruvade in den ca i mitten av listen
där finns troligen drevningsutrymmet
Jokmok Jokmok skrev:
borde jag inte få in den i karmunderstycket eller fönsterkarmen då vilket väl borde ge hyfsat fäste?
Jo
 
T tergo skrev:
där finns troligen drevningsutrymmet

Jo
Okej så om jag förstår dig rätt skulle det troligtvis vara drevningsutrymmet jag skruvar in den i om jag tar sikte i mitten av listen, det blir ju inte så bra antar jag. Då antar jag att jag behöver sikta längre ner för att få in den i karmunderstycket?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jokmok Jokmok skrev:
Okej så om jag förstår dig rätt skulle det troligtvis vara drevningsutrymmet jag skruvar in den i om jag tar sikte i mitten av listen, det blir ju inte så bra antar jag. Då antar jag att jag behöver sikta längre ner för att få in den i karmunderstycket?
när jag tittar bilden igen så är det smygbrädor som sitter där ,karmen är längre ut
prova med tex. 2mm borr om där finns något bakom
 
T tergo skrev:
när jag tittar bilden igen så är det smygbrädor som sitter där ,karmen är längre ut
prova med tex. 2mm borr om där finns något bakom
Är inte helt med nu. I förhållande till listen, vart ser du störts möjlighet att träffa något fast material och vad skulle det i så fall vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.