Hej,

Jag håller på att renovera kök och badrum jämte varandra. Jag vill inte dra en ny kanal ut genom taket utan tänkte använda befintlig kanal som tidigare satt till köksfläkten för badrumsventilation (fanns ingen tidigare).

  • Fråga 1: Kan man koppla ihop dessa två kanaler och köra PAX fläkt från badrum, sen en till PAX fläkt (ej köksfläkt.. utan bara som frånluft) från köket? Behöver jag kallrasskydd på båda kanalerna i så fall - för att inte luften ska vandra mellan rummen utan bara stiga uppåt?
  • Fråga 2: Vad behöver jag för isolering till ventilationen på vinden? Kan ni länka någon produkt eller skriva vad exakt man behöver klä in det med?

Tacksam för alla tips!
MVH


Ventilationsrör på vind med inlagda produktbilder av fläktar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksrenovering med nyinstallerad köksfläkt, oisolerade kablar och person som pekar mot fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med en dusch, frånluftsfläkt och vita plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En imkanal (ventilation från köket) ska brandskyddsisoleras så fort den lämnar köket, är flera kanaler anslutna så ska alla brandskyddsisoleras.

Ska du ha en kolfilterköksfläkt?
Varför i så fall?
Bättre med en aliansfläkt på vinden/taket med grundflöde och som styrs av fläktkåpa
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En imkanal (ventilation från köket) ska brandskyddsisoleras så fort den lämnar köket, är flera kanaler anslutna så ska alla brandskyddsisoleras.

Ska du ha en kolfilterköksfläkt?
Varför i så fall?
Bättre med en aliansfläkt på vinden/taket med grundflöde och som styrs av fläktkåpa
Hej Demmpa,

Jag ska ha kolfilter i köket eftersom jag behöver kanalen som går upp i taket till badrumsfläkten. Dessa två skulle tydligen absolut inte vara sammankopplade. Därav handlar frågan om att eventuellt bara använda den befintliga kanalen i köket till frånluft därifrån. Men jag håller med om aliansfläkt.. det är en bra idé.
 
Varje kök ska ha en imkanal.
En imkanal behöver inte vara ansluten till spiskåpa/köksfläkt utan kan vara separat.

En kolfilterfläkt är ingen imkanal eller ersättare för en imkanal.

En imkanal ska brandskyddsisoleras.

Att koppla ihop två tryckande fläktar till en gemensam utgående kanal är dålig idé.

På bl.a. 80-talet var det vanligt att frånluften från badrun, tvättstuga, etc var ihopkopplad med imkanalen å med en gemensam fläkt på vinden/taket och fläkten styrd av fläktkåpan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varje kök ska ha en imkanal.
En imkanal behöver inte vara ansluten till spiskåpa/köksfläkt utan kan vara separat.

En kolfilterfläkt är ingen imkanal eller ersättare för en imkanal.

En imkanal ska brandskyddsisoleras.

Att koppla ihop två tryckande fläktar till en gemensam utgående kanal är dålig idé.

På bl.a. 80-talet var det vanligt att frånluften från badrun, tvättstuga, etc var ihopkopplad med imkanalen å med en gemensam fläkt på vinden/taket och fläkten styrd av fläktkåpan.
Hej igen,

Tack för svaret. Tror du man kan sätta en kanalfläkt som går hela tiden högst upp? Så kör man PAX fläkt från badrummet, sen bara en tallriksventil/frånluftsdon i köket. Som i ritningen nedan.
 
  • Skiss av ventilationssystem med kanalfläkt, PAX fläkt och tallriksventil i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför en pax-fläkt?
Om det är för att höja frånluftsflödet när luften i badrummet blir högt?
För i så fall så kan man styra ordinarie fläkt, finns olika alternativ för styrning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varje kök ska ha en imkanal.
En imkanal behöver inte vara ansluten till spiskåpa/köksfläkt utan kan vara separat.

En kolfilterfläkt är ingen imkanal eller ersättare för en imkanal.

En imkanal ska brandskyddsisoleras.

Att koppla ihop två tryckande fläktar till en gemensam utgående kanal är dålig idé.

På bl.a. 80-talet var det vanligt att frånluften från badrun, tvättstuga, etc var ihopkopplad med imkanalen å med en gemensam fläkt på vinden/taket och fläkten styrd av fläktkåpan.
Har du dagavbrott och kolfilter klassas inte kanalen som imkanal. Sen att det inte är en bra lösning är en annan sak.
 
I Installation skrev:
Har du dagavbrott och kolfilter klassas inte kanalen som imkanal. Sen att det inte är en bra lösning är en annan sak.
Det kvittar om det är dagavbrott eller inte, finns det bara en frånluftskanal i köket så är det per automatik en imkanal.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

https://www.imkanal.se/index.html
"Imkanal kallar man en ventilationskanal som ska evakuera (suga ut) luft från ett utrymme där man lagar mat, och det omfattar allt från storkök till lägenhetskök."
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kvittar om det är dagavbrott eller inte, finns det bara en frånluftskanal i köket så är det per automatik en imkanal.

[länk]

[länk]
"Imkanal kallar man en ventilationskanal som ska evakuera (suga ut) luft från ett utrymme där man lagar mat, och det omfattar allt från storkök till lägenhetskök."
Syftet är att förhindra brandspridning.
Jag måste utveckla.
Om du har kolfilterfläkt med luftutsläpp i direkt anslutning till kåpans överkant. Sen har du ett frånluftsdon i tak säg en meter i sidled i tak. Då finns det ingen ökad risk för brandspridning. Alltså inte en imkanal vad gäller brand.
Samma om du släpper luften i tak och har donet en 15-20 cm ifrån.

Så löste man många flerbostadshus för att slippa isolering för imkanalen. Sen att man brandspjällade av med olika typer av brandspjäll mot samlingslådan är för att inte sprida i fler brandceller. Sen vet jag att boverket inte gillar den lösningen men det är mer kolfiltret än imkanalsfrånvaron som är saken.

Precis samma i småhus. Säg att du har en inbyggd kolfilterfläkt i din spis som inte är helt ovanligt idag. Du har ett ftx och en frånluft i kök. Då är denna inte att klassa som imkanal.

Sen skadar det inte att utföra den som imkanal då det inte försämrar något.

Lite som att det i AFS stod att takhöjden i exempelvis storkök skall vara 2,7 m. Det betyder 2651 mm så är det 2,7 med lite avrundning. Eller att ryggningsavståndet från spänningsförande del skall vara minst 0,7 m. Samma där.

Det jag vill säga är att regler med flytande tolkning skall just tolkas flytande.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varje kök ska ha en imkanal.
En imkanal behöver inte vara ansluten till spiskåpa/köksfläkt utan kan vara separat.

En kolfilterfläkt är ingen imkanal eller ersättare för en imkanal.

En imkanal ska brandskyddsisoleras.

Att koppla ihop två tryckande fläktar till en gemensam utgående kanal är dålig idé.

På bl.a. 80-talet var det vanligt att frånluften från badrun, tvättstuga, etc var ihopkopplad med imkanalen å med en gemensam fläkt på vinden/taket och fläkten styrd av fläktkåpan.
Men fråga då…

Om man då kör kolfilter och har separat frånluft i köket som då inte är kopplad till köksfläkten… kan man få koppla ihop den kanalen med en mindre toalett intillligggande rum? Tack
 
Acora Acora skrev:
Men fråga då…

Om man då kör kolfilter och har separat frånluft i köket som då inte är kopplad till köksfläkten… kan man få koppla ihop den kanalen med en mindre toalett intillligggande rum? Tack
Jajjamän
 
  • Gilla
Acora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.