Hej på er.
Se bifogade bilder, äldre larm från Securitas som är frånkopplat, det som är kvar i fastigheten är detta batteriskåp som tar plats.
Finns det någon manual för hur man plockar bort batteriet, kan det vara klokt att anlita en elektriker för att utföra jobbet?
Kan sirenen utlösas om jag börjar pilla på skåpet. även om larmet är borttaget.?
 
  • Ett fristående batteriskåp märkt "Securitas Direct" i en hörna under en trähylla med kablar och en väggdosa ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Securitas-larmbatteriskåp monterat på vägg med installationsnummer synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl fast installerat så per definition får du inte göra jobbet själv. Saknas alltså stickpropp.

Men öppna lådan och titta på batteriet. Om du bryter strömmen med huvudströmbrytaren t.ex. och sen kopplar ur batteriet så ska inte sirenen låta. Sen kan du, om du vill, öppna den lilla kopplingsdosan på väggen ovanför och plocka bort de sladdar som går till skåpet. Det är detta sista moment som man då inte får göra själv.

Tillägg: såg nu att det stod att skåpet var larmat. Ja i så fall skulle jag leta upp sirenen och koppla ur den först.
 
  • Gilla
mbrt
  • Laddar…
Är du säker på att det bara är ett batteriskåp? Tycker det ser ut som själva centralapparaten där sedan batterierna även finns.

Om det är centralenheten så kan någon siren starta om kåpan tas bort.
Grejorna ser ut att vara fast anslutna, det är inte särskilt svårt att kopplas loss nätspänningen, bryt och säkerställ spänningslöshet, kopplas loss kablarna i kopplingsdosan, ta ner grejorna.
 
  • Gilla
mbrt
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är du säker på att det bara är ett batteriskåp? Tycker det ser ut som själva centralapparaten där sedan batterierna även finns.

Om det är centralenheten så kan någon siren starta om kåpan tas bort.
Grejorna ser ut att vara fast anslutna, det är inte särskilt svårt att s
E etompau skrev:
Är du säker på att det bara är ett batteriskåp? Tycker det ser ut som själva centralapparaten där sedan batterierna även finns.

Om det är centralenheten så kan någon siren starta om kåpan tas bort.
Grejorna ser ut att vara fast anslutna, det är inte särskilt svårt att kopplas loss nätspänningen, bryt och säkerställ spänningslöshet, kopplas loss kablarna i kopplingsdosan, ta ner grejorna.
Är osäker, det kan vara själva centralenheten + batteriet, ska bryta strömmen senare och se om jag lyckas ta mig in i skåpet.
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.