Hej,

jag håller på att sätta panel på mitt hus och undrar lite om hur jag bäst passar in lockläkten. jag har 120 mm bredd på fasad och 45 mm lockläkt. För att få snyggt och fint runt mina fönster har jag räknat lite och med 19 mm avstånd mellan "bottenbrädorna" så skulle jag få det snyggt. min första fråga är då helt enkelt, är detta ett för stort avstånd? Det ger ju ett "överlapp" på lite mer än 10 mm, är det för lite?

Min andra fråga är hur mycket kan man egentligen låta avståndet variera mellan "bottenbrädorna" utan att det ser konstigt ut? ju mindre mellanrum desto mindre blir ju mellanrummet mellan mellan lockläkten sen...
 
Sluta räkna, sätt på fast avstånd tills du närmar dig ett fönster. Använd en spik eller vad som är enkelt tillgängligt. Det är inga som helt problem att göra anpassningen vid fönstret på några få brädor när du närmar dig. Dra isär brädorna, klyv om det behövs. Du kan göra väldigt mycket utan att det syns när det kommit färg på brädorna.

Avståndet mellan läkten kan variera 2-3 centimeter utan att det ser konstigt ut. Med färg på blir "allt" osynligt.
 
men ett så pass stort avstånd som 19 mm mellan bottenbrädorna, är det ok? Ska man hålla avståndet så pass litet som möjligt eller spelar det egentligen ingen roll (så länge det finns ett visst överlapp så att trät kan svälla och röra sig).
 
Kan inte tro att det skulle vara ett problem. Jag valde dock att köpa 22x145 panel istället för att få lagom avstånd mellan läkten.
 
Du kan ha upp till 20 mm.. sedan är det bättre att räkna om och kanske klyva brädorna.
Jag har 170 panel och har 10 mm mellanrum, men under några fönster har jag fått gå ner till 165 mm.
 
  • Gilla
Byggintresserad60
  • Laddar…
Hej allesammans,

tack för svaren. Det blev 120 mm panel med avstånd som varierar mellan 10 och 20 mm. Ena sidan av huset är klart nu och ojoj så fint det blev. Precis som du säger Mathias, med färgen på så syns det inte.
 
Hmm, för att underlätta, kan man inte börja vid ett fönster och gå mot husknuten å avsluta där på bästa sätt?
Det är ju runt fönster, dörrar etc det skall vara så perfekt som möjligt, för det är ju där ögat "tittar" först.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Lock skall väl gå på bottnarna med ca 20 mm på var sida ? dvs med ett lock på 45 mm så skall det vara ca 5mm mellan bottnarna. (give or take)
 
Poggan skrev:
Hmm, för att underlätta, kan man inte börja vid ett fönster och gå mot husknuten å avsluta där på bästa sätt?
Det är ju runt fönster, dörrar etc det skall vara så perfekt som möjligt, för det är ju där ögat "tittar" först.
Det spelar ingen roll. "Fuskar" man på rätt sätt syns det inte.
 
  • Gilla
Andreas.zeelo
  • Laddar…
Jag har en liknande fråga: måste man ha glapp mellan bottenpanelen? Det blir ju en ingång för möss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.