Piffar upp en gäst wc och tänkte sätta bänkskiva (grön markering) och toppmonterat/fristående tvättställ.
Mått på bänkskiva skulle va 40x119cm.

Jag har 60x120cm klinkerplatta över (typ granit keramik eller vad det kallas), är det någon som använt sådan som bänkskiva till badrum?
Bra/dålig ide?

Frågor som poppar upp:
1) Kanten är ju inte så snygg jämfört granit/marmor, har ni använt någon täcklist?
2) Att montera plattan direkt på konsoller känns som att den kan knäckas, så jag tänker isåfall limma mot MDF.
3) Vad är lämplig höjd att montera skivan på, finns det någon standard?
 
  • Badrum under renovering med markerad yta för bänkskiva och rörinstallationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
3) 85 cm höjd är nog vanligt men man kan välja något annat om det passar en bättre. Vi har 90 cm eftersom sambon är så lång.

Det är bra med en yta som är lätt att hålla ren så den bör vara slät och inte skrovlig.
 
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
Standardhöjd till överkant på handfat är 85cm. Vi har monterat våra på 88cm då vi är halvlånga i familjen. Funkar fint för barnen med. Det snyggaste hade så klart varit att gera ytterkanten i 45grader och monterat en kantbit av samma platta i framkant. Men det kräver en bra såg. Ett annat alternativ kan ju vara en kakellist iframkant och sedan en bit platta i framkant.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bygg en "hylla" Av reglar + gips och lägg skivan ovanpå.

Ang skivans höjd, ovankant handfat ska vara ca 85, sen räknar du då bort handfatets höjd för att landa rätt.
 
  • Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
För monteringen tänkte jag 2 eller 4st vanliga 260mm handfatskonsoller, på det en skiva, och på det limma plattan.

Den klinkerplattan jag har är slät.
Gera kanten har jag tyvärr inte verktyg/maskiner för, har sett duktiga plattsättare här som gör det med vinkelslip men det är långt över mina skills.

Så det kvarstår att sätta någon kantlist i kanske aluminium, men även om kanten är rektifierad och rak och fin så är jag tveksam att det blir bra.
Förhoppningsvis har något gjort något liknande och kan slänga in en bild på resultatet.

Min bakup plan är att återanvända stenskiva från soffbord och kapa till. Men det tar tid att jaga runt på blocket också.
- Försöker hålla en slim budget där det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.