Entreprenören håller på att slutföra relining av horisontella avloppsstammar under betonggolv. Vi hoppas kunna genomföra slutbesiktning själva, utan att anlita besiktningsman, delvis tack vare att entreprenören filmat dokumentation löpande genom hela jobbet. Vad ska vi titta särskilt på vid besiktningen, vad är kritiska punkter? Eller finns det någon anledning att ändå anlita besiktningsman, är det något vi inte kommer att klara av att bedöma?
 
Är det inte lite så att ställer man den här frågan så är det besiktningsman som gäller? Jag tror det i vart fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte lite så att ställer man den här frågan så är det besiktningsman som gäller? Jag tror det i vart fall.
Hur tänker du då?
 
Düsseldorff
P Peobjörn skrev:
Hur tänker du då?
Om man inte vet vad man ska titta efter så känns det kanske rimligt med en besiktningsman.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om man inte vet vad man ska titta efter så känns det kanske rimligt med en besiktningsman.
Jaha, men om alla redan visste allting skulle det inte behövas något forum i byggahus.se. Bakgrunden är förstås att jag har koll på en del grejer att kika efter men vill gärna ha råd om luriga saker som man kanske inte tänker på som lekman.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Bra om du kollar där rören förgrenar sig och i skarpa 90 böjar, så att de är riktigt relinade på dom ställena. På raka rör är de inte så mycket som kan gå fel.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Düsseldorff
P Peobjörn skrev:
Jaha, men om alla redan visste allting skulle det inte behövas något forum i byggahus.se. Bakgrunden är förstås att jag har koll på en del grejer att kika efter men vill gärna ha råd om luriga saker som man kanske inte tänker på som lekman.
Absolut, jag håller med. Jag tänkte bara att det nog var det Farstatjej90 syftade på.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Var noga med att få tag i en bessman som är bekant med hantverket och har historik inom relining. Händer att bessmän försöker göra sig en lätt hacka på att killgissa färdiga och helt fungerande färdiga system.
/railargubbe
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.