Har fått olika förslag. Vissa säger samma plats som den gamla så värmen lättare når alla rum. Andra säger på kortsidan i V-rummet för att det skulle vara mest effektivt. Vem har mest rätt? Svår planlösning i detta 86kvm fritidshus, men kanske någon har erfarenhet av liknande? :)
 
  • Planritning av ett fritidshus på 86kvm med markerade temperaturzoner och förslag på placering av värmekälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som den gamla
 
  • Gilla
fisgris8 och 2 till
  • Laddar…
Tack! Är det en jättedålig idé att ha den längst bort på kortsidan? Jag misstänker att det blir svårare att hålla tempen i sovrum när vi kör underhållsvärme på vintern, och vi vill ju undvika el-element så gott det går.
Grejen är att vi vill sätta in en altandörr där innedelen är nu och det är för lågt i tak för att ha fläkten ovanför den (2,25 m takhöjd).
Vissa montörer säger en ny Panasonic HZ25ZKE klarar att hantera hela huset från kortsidan, en annan håller med dig och röstar för samma som nu. Själv har jag ingen aning. ;)
 
Jag tycker också nuvarande placeringen är bäst och att man kanske måste öka fläkten en del för att få ut tillräckligt med värme? Om ni vill ha en altandörr där kanske det går att byta till LLVP golvmodell istället och ha under fönstren närmast till höger om altandörren? Tänk också på att fritidshus kan vara väldigt enkelt isolerade så det går åt massor med värmeeffekt när det är kallare ute. Välj inte en för klen modell.
 
  • Gilla
Trum-petaren
  • Laddar…
Där den gamla sitter.
 
  • Gilla
Trum-petaren
  • Laddar…
Tusen tack!
Det känns som att jag fått bekräftat var den bör sitta. :) Jag kommer köra på den placeringen, och kanske kan lösa resten med en enkel altandörr istället för dubbel och flytta fönsterpartierna ett par dm.
Golvmonterad hade iofs funkat, men jag vill kunna nyttja ytan där sen.
Tack igen!
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
T Trum-petaren skrev:
Har fått olika förslag. Vissa säger samma plats som den gamla så värmen lättare når alla rum. Andra säger på kortsidan i V-rummet för att det skulle vara mest effektivt. Vem har mest rätt? Svår planlösning i detta 86kvm fritidshus, men kanske någon har erfarenhet av liknande? :)
Har man bara 1st innedel är det i praktiken av termiska skäl omöjligt att få lika värme i alla rum !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.