maggan9 skrev:
Vi har i alla fall byggt för att bo i inte spekulera...
Det är nog inte många som bor i ett hus för att spekulera. Och givetviss så skall man bygga där man vill.

Däremot så tror jag att problemet med att bygga ett hus för 3 miljoner i Marieholm, när de flesta beganade hus runt omkring dig ligger på 1,5 miljoner är att du har ju minskat antalet potentialla köpare drastiskt. De flesta kommer nog undra varför de skall lägga ut 1,5 miljon extra på huset när det inte är huset som är det viktiga utan att man vill bo just i marieholm. Dessutom så kan det bli svårare att sälja då banken kanske inte tror att de kan få tillbaka sina pengar. Så även om ni byggt ert hus och bara lånat 2 miljoner, ni hade 1 miljon sedan tidigare, så när er köpare kommer så har de inte den extra miljonen och vill låna allt hos banken, men banken tror bara att huset kan säljas för 2 miljoner, och därför får de inte lån på 3 miljoner och ytterligare en potentiall köpare går förlorad...

Det hela handlar inte om att spekulera utan faktiskt "ha råd att" sälja huset om något inträffar, vem vet om 5 år så hatar ni varandra, eller den ena är arbetslös, eller någon har skadat sig svårt och ni har inte råd att bo kvar, att då sälja huset med förlust (oavsett hur mycket det blir) kommer inte att göra situationen lättare.

Jag kan säga att vi funderade på att bygga i Billeberga då man kunde köpa tomterna riktigt billigt, 30.000 för 1.000 kvm. Men då övriga hus såldes för under miljonen i byn, så vågade vi inte bygga för 2,2 miljoner. Idag så hade vi kanske fått tillbaka dessa pengar, då priserna stigit även där, men när vi skulle bygga så visst man ju knappast hur det skulle bli iframtiden och då kändes det ganska tungt att ligga på dubbla priset, speciellt om det inte finns så många andra nybyggda hus iområdet som kan "dra" upp priset per kvm...

- M
 
Men vad får du för hus om du bygger nytt för 1,5 milj? Inget hus här har blivit byggt under 2,1 milj bland de nybyggda husen, och det huset var ett Älvsbyhus 121kvm...
Kanske är vi alla galna som bygger i marieholm, men vi är i alla fall 20 st som byggt under de sista 4 åren!!! ( vi har alltså absolut ingen koppling till marieholm, utan flyttade hit pga min mans arbete från uppsala)

Däremot skulle jag tveka att bygga i Piteå (mina hemtrakter) där ett ny renoverat hus går på 700 000 och där det knapp finns någon nybyggnation...
 
Snailman
Det går inte att lita på de där tabellerna som visar var det lönar sig att bygga, jag vet två städer som har ungefär samma värde i tabellen, i den ena har man hela tiden byggt nytt, i den andra har byggandet helt avstannat i långa perioder, naturligtvis säger verkligheten att det är mycket lättare att få bra betalt för ett nybyggt hus i staden där folk alltid bygger...

vad medelpriset för gamla hus är i de två städerna är ju då ganska betydelselöst...

Ett gammalt och ett nytt hus är ju inte direkt jämförbara...
 
Honken_byggare skrev:
Så du jeppeknaster menar att det endast skall byggas hus i storstadsregionerna?????? Det kostar lika mycket att bygga ett hus på landsbygden som i storstaden, det är bara tomtpriserna som skiljer. Okej att det kan finnas lite konkurrensskillnader och så men i stora drag så är det faktiskt så enkelt. Ditt resonemang skulle ju innebära att folkmängden inte fick öka på landsbygden.

Faktum är att det oftast ingenstans går att bygga ett nytt hus och inom ett år kunna sälja det utan förlust. Skall jag välja mellan att köpa ett ett år gammalt hus för 2 milj eller bygga ett eget där jag kan påverka hur det ser ut för 2 milj så är valet ganska enkelt. Det är ju så att prisökningarna gör att med tiden så kommer försäljningsvärdet ikapp och förbi produktionskostnaden även på landsbygden. Det tar kanske bara lite längre tid.

Mvh Honken som byggde på landet
Nej det är inte alls vad jag menar. Självklart ska man bygga där man själv vill bo, inget snack om det men den dagen man står där och kvinnan lämnat en för att vara med i "bonde söker fru" på tv4 så känns det nog inte så genomtänkt. Den dagen räntorna är uppe i 10-15% så får folk allt mindre pengar över varje månad vilket i sin tur innebär slopade utlandsresor och övriga trevliga utsvävningar. En jobbig ekonomisk situation tär på förhållanden oavsett hur förälskad man är idag och tvingas man då sälja i det läget så är jag övertygad om att folk runt om i landet kan tvingas gör riktigt stora förluster på sina nybyggen. Detta var precis vad som hände i Boden, Norrbotten i början på 90-talet. Jag menar bara att man ska tänka efter noga och inte låta sig dras med i nybyggarhysterin som nu råder. Är från Boden ursprungligen och skulle gärna bo där men eftersom jag och min flickvän funderar på att bygga nytt så går det tyvärr bort. Istället bygger vi i sådana fall i Luleå(där vi nu bor) 3,5 mil från Boden. Då vet vi att vi iaf inte gör en förlust OM allt skulle gå åt skogen.

Är man osäker på husets framtida värde kanske man ska bygga ett älvsbyhus för 1,5 miljoner istället för ett stenhus för 3 miljoner. Eller varför inte köpa, eller hyra ett äldre hus för en mindre penning?

Självklart ska man bygga för att bo men att samtidigt inte tänka en gnutta ekonomiskt långsiktigt(spekulera i framtiden)är, om du frågar mig, riktigt korkat. Tycker att det är nog dyrt att bo idag så jag vill helst i framtiden slippa stå och betala tusentals kronor i månaden för ett lån på ett hus som någon annan bor i.
/ Jesper, pessimistrealist.
 
maggan99 skrev:
Men vad får du för hus om du bygger nytt för 1,5 milj? Inget hus här har blivit byggt under 2,1 milj bland de nybyggda husen, och det huset var ett Älvsbyhus 121kvm...
Jag sa inget om ett nybyggt hus för 1,5 miljoner, utan att de "beganade" husen runt omkring kostar 1.5 Miljon. Då minskar potentiella köpare för ert hus drastiskt om man kan få ett hus i samma område för 1,5 miljoner billigare. Visst är det skillnad på husen och vill man ha nybyggt så får man ju hosta upp pengarna, men många väljer nog område före man väljer hus.

maggan99 skrev:
Kanske är vi alla galna som bygger i marieholm, men vi är i alla fall 20 st som byggt under de sista 4 åren!!!
Det är bra med nybyggnation eftersom det automatiskt höjer prisnivån på hela området, jag vet dock inte hur mycket 20 hus är iförhållande till hela marieholm så det kanske inte påverkar alls, eller så påverkar det jättemycket.

Galna skulle jag inte säga att ni är, ni gör det ni vill. Är man bara medveten om risken man tar så brukar det gå bra, värre är det om man inte ens har tänkt/kalkylerat med det. Vi vågade som sagt inte bygga i billeberga för några år sedan, idag så hade vi garanterat fått tillbaka pengarna då priserna stigit där med, priser har ju stigit i teckomatorp till över miljonen för ett hus, och det fanns folk som kunde svära på att helvete skulle frysa till is innan det hände.

- M
 
Som alltid gäller det att kalkylera riskerna, klarar man sig om någon blir arbetslös mm??? Vi är helt med det klara med det och har kalkylerat att vi kanske inte får igen allt vad vi satsat om vi skulle måsta sälja snart...
I och med att marieholm är en håla påverkar 20 hus ganska mycket om totala befolkningen är på 1500 pers...
Det är inte riktig jämförbart att jämföra ett nybyggt hus med ett hus för 1,5 milj med renoveringsbehov... Intressantare är väl att jämföra med vad ett 4 år gammalt älvsbyhus går att sälja här ( 2,3 milj för 150kvm har sålts i höst)...
Sedan vet man ju inte vad framtiden har för sig...
Tidigare bodde vi i Knivsta som idag har en av Sveriges högsta nybyggnation. När vi byggde nytt i Nya Alsike var vi hus nr 17, idag 6 år senare är det väl minst 250 nybyggda hus där...Alla våra fd grannar har sålt sina hus och byggt nytt i Alsike( större och bättre).
Vem vet , kanske blir Marieholm en metropol nu när pågatågen kommer hit...
 
Ja, Jeppe jag har redan erkänt att jag är naiv men det är så j-la mycket man ska ha koll på när man ska bygga hus.
Jag och min man vill bygga ett hus som vi ska kunna bo i till vi blir gamla men som många av er inkl. mig själv har skrivit vet man ju aldrig vad som händer och man kan tvingas att sälja huset. Eftersom man inte vet när det kan hända kan man bara minimera riskerna. Vi resonerar som så att i dagsläget går det inte att sälja ett hus i Stehag för mer än 3 miljoner oavsett hur det ser ut. Därför vill vi absolut inte lägga mer än max 3,5 på det (med allt inräknat som trädgårdsanlägning, garage ja rubbet) och hoppas på att vi inte behöver sälja innan priserna har hunnit ikapp eller åtminstone att förlusten blir liten. Jag älskar mitt lilla Stehag och kan inte tänka mig att bo någon annanstans, jag kan inte heller tänka mig att bo i vilket hus som helst. Det är ju ett problem som de flesta husbyggare måste tampas med, eller? Inte att alla vill bo i Stehag naturligtvis...:)
 
Ja är det bara Stehag som gäller så är det väl bara att ösa på :) Hoppas det löser sig och att ni får det hus ni vill ha. Förresten, går det inte att bygga ett likadant hus fast i trä istället? Det borde väl sänka kostnaderna en hel del.
 
Vi är inte så förtjusta i trähus och det är heller inget alternativ - Emrahus bygger inte trähus och de är dom som äger tomten vi vill ha.
/Zandra
 
zandra skrev:
Vi är inte så förtjusta i trähus och det är heller inget alternativ - Emrahus bygger inte trähus och de är dom som äger tomten vi vill ha.
/Zandra
Hur har det gått med bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.