Känns för jävligt faktiskt. Detta fick mig till akuten i December.
Jag orkar faktiskt inte ta tag i det här. Hur ska jag kunna lita på en byggare? omöjligt efter allt som hände under o efter bygget.
 
  • Ledsen
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
J
Förstår det. Vattenläckor och konflikter med byggare och försäkringsbolag kan vara enormt påfrestande. Inte minst i kombination med den vanliga familjestressen under småbarnsåren. Om jag förstår det rätt är det inte inte ert primära boende? Kanske kan du dela upp den övermäktiga uppgiften i mindre steg. Anlita någon till att riva ut golv och isolering så att stugan får möjlighet att torka upp ordentligt. Eller ännu bättre, fixa barnvakt en helg och ta med er ett gäng kompisar/släktingar och riv själva. Återuppbyggnaden kanske kan vänta tills det finns lite mer energi?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagets besiktningsman har pekat ut det hela som en dålig installation, vi har i sig inte någon grund för att ifrågasätta det uttalandet.
Jag håller med om att kostnaden är i värsta laget, men det är samtidigt en offert du har fått.

I ditt läge skulle jag kontakta en jurist för att ställa krav på entreprenören.
Jag skulle även diskutera med juristen om hur stor del av skadan som du kan/ska åtgärda nu för att inte förvärra skadan som redan har skett.
Därefter låta juristerna göra upp om hur mycket du ska få i ersättning för att åtgärda skadan.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Har du börjat med att torka ut golvet? Annars sätt igång så fort som möjligt. Det kan ta tid. Det kan du börja med så fort som möjligt
Det är inte fel att inte markera på röret vid kopplingen.
Hur kunde besiktningsmannen se att det. var fel manschett?
 
D dfouto skrev:
Är du entreprenörer? Kan du inte komma hit och lämna ett kostnadsförslag? Det hade varit riktigt snällt.
Nej det är jag inte, Och skulle jag ge mig på att fixa problemen i ditt hus, så tror jag inte att du skulle gilla varken timpengen eller hur lång tid det skulle ta. Men det skulle blivit bätte än det du fått gjort nu. Jag är i en helt annan bransch.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D dfouto skrev:
Hur ska jag kunna lita på en byggare?
Det där är väldigt svårt. Men man MÅSTE skaffa referenser. Fråga släktingar, kolleger, grannar. Använd absolut INTE offerttjänster som offerta, brabyggare osv. Där finns bara B-laget, i bästa fall. En duktig byggare har orderboken full utan att annonsera eller söka kunder på offerttjänster. Räkna med 6 - 12 månadrrs ledtid, innan byggaren har tid med dig. De som kan ställa upp imorgon bör man vara misstänkasam mot, behöver inte vara dåligt, men... Och om du får ett bra tips av ex. en släkting så nämn det i dina första kontakter med hantverkaren, de är i många fall lika noga med vem de vågar bygga åt. Du får räkna med att hantverlaren vill ha referencer på dig.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Underhållsvärme enligt försäkringsbolag är dessutom 17 grader….
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tycker du ger upp för lätt mot entreprenören.
Ring och skäll på varje dag tills du får en reaktion.
Då kommer han bli grinig och skicka rörmokaren så han får lugn och ro.
Även om rörmokaren gjort fel så är det byggaren/ entreprenören som ansvarar inför dig
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Tycker du ger upp för lätt mot entreprenören.
Ring och skäll på varje dag tills du får en reaktion.
Då kommer han bli grinig och skicka rörmokaren så han får lugn och ro.
Även om rörmokaren gjort fel så är det byggaren/ entreprenören som ansvarar inför dig
Det där kommer ju ge noll effekt.

Det är bara att skicka en faktura på kravet och hota med ARN/KFM/tinget som kommer fungera.

Att bråka och vara besvärlig har inte hjälpt nån i en konflikt i Sverige där vår kultur är att bara idiotförklara bråkstaken och ignorera denne
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Märklig formulering i besiktningsrapporten😃

"...Där fanns en del fel som inte var fackmannamässigt utfört."
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Ja förutsatt att det går att bevisa att skadan beror på den undermåliga rörmonteringen, så är det din entreprenör som är ansvarig. Men vägen dit kan vara lång. Dvs. troligen får du betala och sedan stämma entreprenören. Med risk att entreprenören väljer att gå i konkurs, och fortsätta i nytt bolag.

Det låter inte jättedyrt med 40 kvm skadat golv. Kostnadsförslaget låter fortfarande högt.

Entreprenören har en poäng i diskussionen om frysning. Beroende på var den här kopplingen sitter, så låter felbeskrivningen som en typisk frysskada. Men förs. bolaget ser att kopplingen inte varit dragen korrekt. Men OM den har frusit så skulle den ev. ha gått isär även om den vore korrekt utförd.
Hur kom du fram till det?
Besiktningsmannen säger inget om någon frysskada, hen säger inte heller att röret gått isär. Hen säger att det gick att ta isär med handkraft och att det inte var skarvat ordentligt.
Det betyder att det kan ha läckt eftersom skarven inte var åtdragen.
Hade det varit en frysskada så hade röret antingen varit isär eller varit sprucket…
H hempularen skrev:
Hur säker är du på att det inte varit elavbrott i några dagar under vintern?
Eftersom besiktningsmannen inte hittat något som tyder på frysskada så är det intte troligt att det frusit.
H hempularen skrev:
Utlåtandet från förs. bolaget är ett starkt kort, men räcker det som bevis?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Iceman255 Iceman255 skrev:
Är inte alltid det blir märken på rören efter klämringen även om kopplingen är dragen med rätt moment. Har varit på flera frysningar bara i år där röret bara hoppat ur.
Du är alltså mer kompetent än besiktningsmannen? Är det ditt yrke också?
Iceman255 Iceman255 skrev:
Frysning i kök med "underhålsvärme" är vanligast.
Men inget som besiktningsmannen hittat tecken på…
Iceman255 Iceman255 skrev:
Är köket mot yttervägg är det ofta runt fryspunkten längst in i skåpet även om man har 10 grader i rummet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M -MH- skrev:
En vinkel koppling som frusit isär hände mig en gång. Inga skador, såg det innan vattnet gick på. Skruvade sen ihop det, och det håller än. Antagligen dåligt åtrdragen från början.
Men då hade väl röret gått isär? Enligt besiktningsmannen var det inte så i detta fallet.
M -MH- skrev:
Så det är inte alls osannolikt att det är en kombo av dåligt åtdragen klärmring och fruser vatten.
Hur kom du fram till det?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D dfouto skrev:
Kan en entreprenör bara sätta bolaget i konkurs sådär och starta nytt?
Då låter som att det är bara att gilla lägget känns det som.
Riktigt så enkelt är det förstås inte. Ett seriöst bolag har såväl kapital som rykte investerat i bolaget, så att försätta det i konkurs vore en stor förlust för ägaren.

Men överstiger kostnaderna med råge potentiella vinster så kan det förstås hända. Och i dagens konjunktur går många små byggbolag därtill dåligt, så värdet i dem kan vara väldigt lågt. Til syvende og sidst är det ju personalens arbetstid som är ett sådant bolags verkliga värde.

Mindre nogräknade entreprenörer kan ha som affärsmodell att jobba på så länge det går i ett bolag, men när (snarare än om) det kommer en sån här smäll låter de bolaget gå i konkurs.

Frågan behöver dock inte sluta med en konkurs. Normalt sett kan man utgå från att bolaget har en ansvarsförsäkring. Den försäkringen kommer i så fall att kicka in oavsett om företaget hamnar på obestånd eller ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D dfouto skrev:
Advokaten skulle kunna [skriva skadeståndskravet], men det täcks inte av rättskyddet och i dagsläget är detta en kostnad som vi inte kan ta utan att veta vi får hjälp med att återställa allt som har skadats (då det rör sig för oss om enorma summor pengar).
Jag skulle nog resonera tvärtom: att du inte har räd att låta bli att ta in professionell hjälp med hur kravet ska ställas när det rör sig om så mycket pengar.

Advokatkostnaden låter du sedan vara en del i det du begär ersättning för. Det är ju i sig en kostnad du får pga. det skedda.

Vad du ska begära skadestånd för är de kostnader du får pga. det skedda. Alltså hantverkarkostnader, materialkostnader, advokatkostnader m.m. Räkna fock inte med att det går att få något vare sig för egen tid eller sveda och värk.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.