Jag är nära att påbörja ett projekt då jag har tid över.
Huset ligger i sluttning, och har just nu en plan yta (ca 4m bred) utanför där jag planerar att ersätta befintlig gammal ölandssten med ett trädäck. Som bild indikerar så ligger stenen (rödmarkerad) på jord (som är belägen utanför källaren). Sluttningen i sig är klädd med någon typ av gröna pansarblad)
Under de 20 år jag bott här har området närmast sluttningen sjunkit ca 15cm.
Nu vill jag göra något relativt långsiktigt utan en större insats, och jag funderar på att sätta markskruv. för bärlina där pil indikerar. Andra ändan av bärlina förankras i huskropp.
Skulle detta lira, eller finns det en bättre lösning?

Bonusfråga, kan jag fördröja att hela underlaget och sluttning sjunker än mer i framtiden?
 
  • Schematisk bild av hus i sluttning med markering för ölandssten och planerad bärlina för trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är sluttningen mycket äldre än de 20 åren du har bott där? Dvs har den sjunkit för att den var nyanlagd och har satt sig tillrätta, eller kan man räkna med att den fortsätter att sjunka nästan en cm om året?

Om sluttningen har en tendens att sjunka skulle jag nog börja med att försöka stoppa det innan jag börjar bygga något uppepå.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är sluttningen mycket äldre än de 20 åren du har bott där? Dvs har den sjunkit för att den var nyanlagd och har satt sig tillrätta, eller kan man räkna med att den fortsätter att sjunka nästan en cm om året?

Om sluttningen har en tendens att sjunka skulle jag nog börja med att försöka stoppa det innan jag börjar bygga något uppepå.
Det ser väldigt gammalt ut, så, troligtvis är det från början som marken sjunkit, dvs byggår 1933. Mer än 20 år mao:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.