Maalox Maalox skrev:
Jag har borrat mycket i vinter vid bergsspräckning (60-70 hål). För ditt syfte så är min spontana tanke att ’billig’ borr typ Jula eller Biltema räcker gott. Låt det ta lite längre tid där du låter maskinens tyngd (snarare än din egen) göra jobbet och vila borren mellan hålen så att den inte blir för varm. Vill du ”bratta till det”, köp två st och varva så som föreslagits ovan.
Brukar inte snåla på verktyg, men är 99% säker på att jag aldrig kommer att borra i berg mer efter detta projekt, så nöjer mig gärna med lite budget denna gång. 😁
 
H
Viktiga är väl att få undan borrkaks, det gör att borren går onödigt varmt vid borrning
 
tommib
A A.Bratt skrev:
Tack för ditt svar. Ja man har ju inte så stort förtroende för prylar från biltema, men en del grejer verkar ju ändå vara rätt okej. Körde du tvåskärs eller fyrskärs?
De biltemaborr jag har är tvåskärs. Har fyrskärs också, Makita om jag inte minns fel. Samt något från Amazon. De avverkar långsammare men har jämnare gång i mitt tycke.

Jag har borrat många hål i berg...

Att få undan borrkax är bra. Viktigast är dock att låta borren vila mellan hålen. Jag har just nu 7 eller 8 borr som jag alternerar mellan när jag kör.
 
H Hallerudsbo skrev:
Viktiga är väl att få undan borrkaks, det gör att borren går onödigt varmt vid borrning
Lättast med tryckluft eller nån form av rund borste?
 
H
Tryckluft.
Själv har jag dammsugare.
Eller riktig kompressor med handhållen luftmaskin med luft/vatten spolning men det är överkurs på så små/få hål
 
tommib
Dammsugare vid borrhålsmynningen har funkat bra för mig.

På stora hål är det andra grejer som gäller, specifikt riktig bergborr och luftspolning (eller vattenspolning).
 
H Hallerudsbo skrev:
Tryckluft.
Själv har jag dammsugare.
Eller riktig kompressor med handhållen luftmaskin med luft/vatten spolning men det är överkurs på så små/få hål
Smart, dammsugare ska jag testa, kanske i kombo med tryckluft 😅
 
H
A A.Bratt skrev:
Smart, dammsugare ska jag testa, kanske i kombo med tryckluft 😅
Jag har dock en dustcontrol maskin som är en cyklon så man inte kör in fin dammet i min vanliga dammsugare.
Kanon att använda vid borrning om jag inte kör vatten luft
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag har dock en dustcontrol maskin som är en cyklon så man inte kör in fin dammet i min vanliga dammsugare.
Kanon att använda vid borrning om jag inte kör vatten luft
En viktig punkt. Borrkax, gipsdamm etc är extremt elakt mot dammsugarmotorer om de inte hanteras.
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
H
Cruzze Cruzze skrev:
En viktig punkt. Borrkax, gipsdamm etc är extremt elakt mot dammsugarmotorer om de inte hanteras.
Ja därför jag har en dustcontrol som du såg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.