Hej!

Lyckades göra sönder ledarm för markis vid felsökning..

Någon som vet vilken tillverkare detta är? Går det att köpa ny arm endast?
Markisen fungerar men den hänger liksom på denna sidan nu av förklarliga skäl… inte så fint.

Totalt 2 armar, en bra och en dålig..
 
  • Närbild på trasig ledarm till markis med synlig skada och bakgrund av tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndrig ledarm för markis monterad på husvägg med synlig svart rem och skadad fästpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla armar är nästan lika, du får mäta av längderna, är det vajer i den som har en fjäder inuti en av armarna, brukar vara det, sen kolla upp infästningarna. Upptill på bärbommen är det nog standard men infästningen i frambommen kan vara lite olika. Bara fota och gå till en markisfirma, dom brukar ha demoex uppsatta och jämnföra
 
J jonaserik skrev:
Alla armar är nästan lika, du får mäta av längderna, är det vajer i den som har en fjäder inuti en av armarna, brukar vara det, sen kolla upp infästningarna. Upptill på bärbommen är det nog standard men infästningen i frambommen kan vara lite olika. Bara fota och gå till en markisfirma, dom brukar ha demoex uppsatta och jämnför
J jonaserik skrev:
Alla armar är nästan lika, du får mäta av längderna, är det vajer i den som har en fjäder inuti en av armarna, brukar vara det, sen kolla upp infästningarna. Upptill på bärbommen är det nog standard men infästningen i frambommen kan vara lite olika. Bara fota och gå till en markisfirma, dom brukar ha demoex uppsatta och jämnföra
Tack för svar, Ja det är ju inte vajer utan band.

Aluminium är materialet på armen.
Ska kolla min lokala markisfirma
 
Min erfarenhet av en gammal sådan.
Ser liknande ut. En mycket kraftig fjäder och wire har min.
Gick sönder för många år sedan.

Jag blev rekommenderad att inte försöka sätta ihop armen med nya delar. Hade visst hänt våldsamma olyckor med dessa armar.

Vi var några som hjälptes åt... Men det kändes verkligen osäkert.

Så mitt högst ärliga råd är att lämna bort till nån som pysslar med detta.

.
 
H Hybro skrev:
Min erfarenhet av en gammal sådan.
Ser liknande ut. En mycket kraftig fjäder och wire har min.
Gick sönder för många år sedan.

Jag blev rekommenderad att inte försöka sätta ihop armen med nya delar. Hade visst hänt våldsamma olyckor med dessa armar.

Vi var några som hjälptes åt... Men det kändes verkligen osäkert.

Så mitt högst ärliga råd är att lämna bort till nån som pysslar med detta.

.
Hej igen,

Jag och en kompis ska försöka oss på att demontera den trasiga armen.

Tanken är att köra markis hela vägen ut.
Sen lossa det yttre fästet, sen köra in markis, sen lossa det inre fästet

Vad tror ni?
 
Ta skydd. Lätt ett ben eller arm slås av om det går illa. Detta var varningen jag fick.
 
Update,

Körde ut markisen helt. Då linjerade den knäckta leden nästan till 100% rätt. fick slå och tvinga lite för att delarna skulle mötas näst intill som det var original. sen böjde jag till en bit järnprofil och skruvade fast den mellan båda delarna med hårda plåtskrruvar/stabb, och ja, jag var väl medveten om att inte träffa bandet när jag satte plåtskruvarna 😀. Se bild.
Absolut inte snyggaste lösningen men markisen fungerar nu klockrent och det är väll ändå det som är huvudsaken med tanke på denna värmebölja som råder nu :)

Notis: rekommenderar alla att byta arm om något sådant som hände mig sker, men markisfirmor verkar ha extremt bråda tider just nu, orkade helt enkelt inte vänta.

Denna lösningen var gratis, deras lösning var att byta båda armarna och det skulle gå cirka 10.000kr!
 
  • Reparerad markis med järnprofil och skruvar för att hålla samman skadad led.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.