Söker efter vettig fasadrenoveringsmetod på en enplansvilla från 60-talet. Husets ytterväggar består idag av, inifrån och ut, 20 cm tjockt Siporex som stomme (variant på lättbetong), luftspalt med tunn isoleringsmatta, mexitegel.

Mexiteglet har frostsprängningar, sprickor, ”hängande” tegel mm, samt ser allmänt bedrövlig ut. Skadorna vill jag inte bygga in med att tex putsa utanpå teglet. Känns inte rätt i magen.

Jag har redan rivit en del tegel, vid en tillbyggnad, och konstaterat att riva tegel är görbart. Då väcktes tanken att riva resterande tegel. Då får jag ca 18 cm från siporex-stommen till utsida sockel på huset att göra något vettigt med. Tex tilläggsisolera och putsa på det.

Hade en från STO hemma som föreslog StoTherm Vario D. Konceptet känns lite ömtåligt mot yttre påverkan, men jag är kanske bara nojig. Finns ju andra fabrikat och varianter. Någon som har erfarenhet av liknande fasadrenovering, eller tips i allmänt? Kan man ”tjocka” på siporex-stommen med likvärdigt lättbetongmaterial och sen putsa på det? Säkert sämre isolervärde än StoTherm Vario D men känns mer gediget?

När jag ringde Weber support, sa han att med denna vägguppbyggnad jag har kan jag göra precis ”vad som helst”, vilket lät positivt.
 
Jag har fått en ingrodd motvilja mot alla system för puts på bergull eller glasull. Det kommer någonting som sägs vara bra oxg så blir det katastrof och så kommer en ny version som sägs vara bra och så blir det katastrof. Jag har ingen faktagrund gällande nuvarande system men jag vågar inte trå på dem innan vi har 50 års erfarenhet av dem.

Givetvis kan du mura på mer siporex och putsa på det om du vill. Siporex är tämmeligen idiotsäkert. I alla fall mot vanliga standardidioter.
 
  • Gilla
DiddeW och 1 till
  • Laddar…
Kika på Träulit om du tycker Leca isolerar för dåligt.
 
  • Gilla
DiddeW
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har fått en ingrodd motvilja mot alla system för puts på bergull eller glasull. Det kommer någonting som sägs vara bra oxg så blir det katastrof och så kommer en ny version som sägs vara bra och så blir det katastrof. Jag har ingen faktagrund gällande nuvarande system men jag vågar inte trå på dem innan vi har 50 års erfarenhet av dem.

Givetvis kan du mura på mer siporex och putsa på det om du vill. Siporex är tämmeligen idiotsäkert. I alla fall mot vanliga standardidioter.
Produkten från Sto var inte någon form av ull, snarare som Isodrän. Men jag förstår hur du känner.
 
Siporex eller Leca är ju utmärkta putsbärare, men kanske inte tillräckligt isolerande för dina behov?
 
F fribygg skrev:
Kika på Träulit om du tycker Leca isolerar för dåligt.
Ja, Träulit har man ju sett i några tak... visste inte att de gick ha i fasad, även om det inte är ytterst. Står faktiskt att det är putsbärande och resistent mot mögel och röta, hur nu trä kan vara det.
 
D DiddeW skrev:
Ja, Träulit har man ju sett i några tak... visste inte att de gick ha i fasad, även om det inte är ytterst. Står faktiskt att det är putsbärande och resistent mot mögel och röta, hur nu trä kan vara det.
Jag har träulit som putsbärare på en 40tals kåk, nu efter ca en mansålder ser man på sina ställen att putsen inte har evigt liv men helt tillräcklig livslängd.
 
  • Gilla
DiddeW
  • Laddar…
Jag har redan rätt låg energiförbrukning i huset, mycket tack vare bra värmepump tror jag. Så jag jagar absolut inte det mest isolerande systemet. Snarare nån kompromiss av god isolering och gediget system.

Kollar just nu upp om Multipor.
https://www.xella.se/sv_SE/multipor-isolerplatta-fasad
 
Leca är lämpligt som putsbärare, lätt att hantera själv, traditionellt lättlurat och väl beprövat.
Siporex kanske isolerar dubbelt så bra? Träullit förmodligen minst tio ggr bättre isolervärde än Lecan, kolla hos tillverkaren.
 
N
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.