hahalj
Jag har en Sthil RMI 632 PC som gör ett grymt bra jobb. Men, framtiden för maskinen är osäker. Det finns säkert fler här som har en Stihl RMI som baserar sin uppkoppling på 2G. Under 2025 stängs ju 2G ner och vad kommer det betyda för oss som har dessa maskiner? Jag har försökt få klarhet i detta från Stihl, men de säger att de har ännu ingen plan klar för det då Sverige är först med nersläckningen av 2G och man jobbar för en lösning på globala marknaden. Det enda de säger är att deras kommunikationsmodul är hårt integrerad i produkten och inte modulär såsom t.ex. Husqvarna har valt att göra, vilket gör att en hårdvaruuppgradering inte är möjlig att göra för slutanvändaren.

Så jag ser framför mig några alternativa scenarion
1. 2G släcks ner utan att Stihl kan erbjuda en lösning till sina kunder => vad händer med maskinen då? Går den använda helt utan uppkoppling trots allt? Allt får göras via knapparna på maskinen alltså.
2. Stihl tar fram en lösning på uppgradering som serviceverkstad kan göra, vilket sannolikt kommer kosta en slant
3. Stihl ger drabbade kunder en bra inbytesrabatt på nya generationens iMow som har wifi/4G

Kanske alla tre scenarior kan bli aktuellt, det känns hursomhelst att vi kommer inte ha en lösning på plats innan 2G försvinner..

Vad tror ni kommer hända? Hur tänker ni kring detta?

Ett alternativ är ju att hitta ett annat fabrikat, men det skulle vara surt att se avskrivningstiden drastiskt minska till i mitt fall max 3 säsonger.
 
Jag har inte hört talas om någon uppkopplad robotklippare som blir stående på gräsmattan helt obrukbar den dagen då 2G/3G släcks ner (utgången av 2025).

Din klippare lär köra runt på gräsmattan men du kommer att tappa kommunikationsmöjligheterna med den skulle jag säga.

Hur nyttjar du kommunikationen via mobilnätet till din klippare idag?
Är du ofta borta från huset och behöver styra klipparen på distans?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Din klippare lär köra runt på gräsmattan men du kommer att tappa kommunikationsmöjligheterna med den skulle jag säga.
Frågan är likväl intressant. Själv har jag stor gräsmatta och det kan ta lång tid innan man upptäcker att klipparen fastnat i något hörn någonstans. Så nog är funktionerna relevanta.

Inte minst tycker jag ansvarsfrågan är intressant. Ur ett juridiskt perspektiv alltså. Jag uppfattar det som att det handlar om en "vara med digitala delar" som det uttrycks i nya konsumentköplagen, och då ligger det på säljaren att ansvara för att tjänsten fungerar under hela den avtalade perioden. Nu lär förvisso knappast nya konsumentköplagen vara aktuellt lagrum för de klippare som kommer att drabbas, men det kan kanske ändå vara en vägledning hur denna typ av hybrider produkt/tjänst skall bedömas.
 
Ofattbart att tillverkarna inte varit mer alerta med att fasa ut eller uppgradera sina produkter. Det här har ju varit känt i många år nu att det skulle komma att hända. Man tycker ju att dom inte borde sälja en produkt som vid försäljningstillfället har en förväntat livslängd som är betydligt längre än tiden fram till 2G nedsläckningarna

Eller, välj alternativ, bör man som kund vara mer påläst när man köper dom

Köpte ny DORO mobil till min mor för ett antal år sedan eftersom den gamal bara hade stöd för 2G

(Även nyare modeller av Volvo lär komma att drabbas har jag hört, det känns HELT ofattbart)
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hahalj
E etompau skrev:
Jag har inte hört talas om någon uppkopplad robotklippare som blir stående på gräsmattan helt obrukbar den dagen då 2G/3G släcks ner (utgången av 2025).

Din klippare lär köra runt på gräsmattan men du kommer att tappa kommunikationsmöjligheterna med den skulle jag säga.

Hur nyttjar du kommunikationen via mobilnätet till din klippare idag?
Är du ofta borta från huset och behöver styra klipparen på distans?
Kanske den funkar utan uppkoppling, men jag har inte hittat nånstans att den ska göra det. Så det lär väl visa sig.
Jag använder enbart appen för all konfiguration, mest ändringar av klippschema som jag gör beroende på väder och grästillväxt. Men också för att få larm när den kör fast på nån kvist som blåst ner, en grop som jag missat att fylla igen, en slänt som blivit hal efter regn osv. Har en komplicerad tomt så lite vad som helst kan hända.
Sen tappar ju också stöldskyddet halva sin funktion när man inte får veta om nån skulle bära iväg med klipparen, går inte spåra den utan uppkoppling.
Så även om den skulle fungera med sitt dagliga jobb till 80-90% utan uppkoppling, så är det ju inte samma maskin längre som jag köpte för 2 år sedan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Sen tappar ju också stöldskyddet halva sin funktion när man inte får veta om nån skulle bära iväg med klipparen, går inte spåra den utan uppkoppling
Det finns väl ingen som då kommer vilja själa en 2G klippare!? Den blir nog automatiskt stöldskyddad
😇
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
hahalj
K krambriw skrev:
Det finns väl ingen som då kommer vilja själa en 2G klippare!? Den blir nog automatiskt stöldskyddad
😇
Ha ha, just det. Ok då.
 
hahalj hahalj skrev:
Kanske den funkar utan uppkoppling, men jag har inte hittat nånstans att den ska göra det. Så det lär väl visa sig.
Jag använder enbart appen för all konfiguration, mest ändringar av klippschema som jag gör beroende på väder och grästillväxt. Men också för att få larm när den kör fast på nån kvist som blåst ner, en grop som jag missat att fylla igen, en slänt som blivit hal efter regn osv. Har en komplicerad tomt så lite vad som helst kan hända.
Sen tappar ju också stöldskyddet halva sin funktion när man inte får veta om nån skulle bära iväg med klipparen, går inte spåra den utan uppkoppling.
Så även om den skulle fungera med sitt dagliga jobb till 80-90% utan uppkoppling, så är det ju inte samma maskin längre som jag köpte för 2 år sedan.
Det måste framgå i någon text/manual om mobiltäckning är ett krav för klippfunktion. Betvivlar det starkt. Det hade blivit en känslig och opålitlig maskin.

Du får nog avvakta vad Stihl kommer fram till. Det verkar som Sverige är bland de första länderna att stänga ner GSM-nätet, vilket har varit känt under ett antal år. Kanske har detta flugit "under radarn" för Stihl.
Kan se på PTS-hemsida att år 2021 hade dom det första info-mötet om nedstängningsprocessen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.