Jag har dragit in insatsrör och börjat fylla på med Vermiculite. Sedan ska det gjutas ett lock av betong på toppen. Frågan är om man ska sluta med vermiculiten 1 dm ner i skorstenen och gjuta upp till skorstenskanten. Då ligger betongen ovanpå vermiculiten. ELLER om man ska fylla på med vermiculit till toppen och gjuta en platta ovanpå skorstenen. Då vilar betongen på skorstenen. Jag tycker det sista verkar bättre. Men det är det första alternativet jag hittar i instalationsbeskrivningar. Men om vermiculiten packas ihop och sjunker ner följer ju betongen med ner. Känns inte helt bra. Någon som vet hur man gör?

Två sektioner av en skorsten med insatsrör, en med vermiculite och en med gjuten betongtopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Betongen kan inte "följa med ner" när den härdat
 
Det viktiga är nog snarare att säkra att inte regnvatten rinner ned inuti skorstenen / inuti vermiculiten
 
Ja, regnvattnet skyddas ju skorstenen bättre ifrån om betongplattan ligger ovanpå. Speciellt om man inte har en huv, vilket jag inte planerar att ha. (Utan regnhattar) Lite mer jobb eftersom man måste byta en form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.