Jag har en sollcell anläggning där överföring av information inte fungerar. Kan någon ge mer information om hur man återställer överföring av information? Skärmdump av en solcellsanläggnings användargränssnitt med ineffektiv informationsöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Men den är igång och genererar ström?
Är den via wifi eller kabel? Har du bytt routern i samband med att det slutade fungera?
 
Det är vi wi-fi överföring. I samband med utbyte av taket mot nytt demonterades solcellerna och då bröts kraftöverföringen till nätet. Entreprenören som bytte taket återställde tyvärr inte WI-FI överföringen. Enligt ursprungliga entreprenören av solcellerna skall man enbart dra ut enhet efter bifogad bild och därefter ansluta den igen men det fungerar tyvärr inte! 😱 Dvs då skulle enheten ”finna” routern men det gör den inte.
Man skall enligt PPAM Solkraft göra följande
”På våra bilder från installationen så verkar växelriktaren vara ansluten med kabel till en Wifi-repeater som i sin tur parats med din router trådlöst.
Vårt tips är att du startar om växelriktare, repeater och router. Om det ändå inte fungerar så är nästa steg att para ihop repeatern med din router på nytt. ”
 
Bild på AC och DC enheten. PPAM har inte angivit i följd man skall koppla bort och återkoppl
B Bobo23 skrev:
Det är vi wi-fi överföring. I samband med utbyte av taket mot nytt demonterades solcellerna och då bröts kraftöverföringen till nätet. Entreprenören som bytte taket återställde tyvärr inte WI-FI överföringen. Enligt ursprungliga entreprenören av solcellerna skall man enbart dra ut enhet efter bifogad bild och därefter ansluta den igen men det fungerar tyvärr inte! 😱 Dvs då skulle enheten ”finna” routern men det gör den inte.
Man skall enligt PPAM Solkraft göra följande
”På våra bilder från installationen så verkar växelriktaren vara ansluten med kabel till en Wifi-repeater som i sin tur parats med din router trådlöst.
Vårt tips är att du startar om växelriktare, repeater och router. Om det ändå inte fungerar så är nästa steg att para ihop repeatern med din router på nytt. ”
I vilken följd skall enheterna kopplas ur och kopplad vet jag dock inte och om man skall göra uppehåll mellan de olika momenten vet jag inte samt vilken enhet som är kraftenheten.
Blå AC-enhet och vit DC-enhet för solenergi monterade på tegelvägg med instruktionsskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av ett e-postmeddelande från Sunny Portal med information om solenergisystem, dagsproduktion och CO2-reduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bobo23 skrev:
Bild på AC och DC enheten. PPAM har inte angivit i följd man skall koppla bort och återkoppl


I vilken följd skall enheterna kopplas ur och kopplad vet jag dock inte och om man skall göra uppehåll mellan de olika momenten vet jag inte samt vilken enhet som är kraftenheten.
[bild]
Två elskåp på en tegelvägg med frågetecken och texten "AC?" ritat på högra skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver hjälp att klura ut vilket vred som är till AC.
Elcentral med öppen dörr som visar strömbrytare, säkringar och energimätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
B Bobo23 skrev:
[bild]
Behöver hjälp att klura ut vilket vred som är till AC.
[bild]
Bryt vredet uppe till vänster. Så borde allt slockna. Kan vara så att man lyckats resetta repeatern av misstag. att repeatern tappat inställningarna. Läs manualen för repeatern. Eller kolla med en lokal elektronikbutik om de har hemservice så löser de nog det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.