I många herrans år har det varit en häck runt vår tomt som var riktigt dåligt skött av tidigare ägare. Denna rensade vi bort för ca 7 år sedan och det har växt bra med gräs där nu.
Dock så är gräsmattan högre ca 30-40 cm från stenkant in mot gräsmattan, så det är en relativt rejäl sluttning på gräsmattan mot staket/stenkanten.
Det blir något högre varje år vilket resulterar i att det är svårt att trimma kanterna samt att min robotgräsklippare "faller" ner med fronten något när den går längs kanten och fastnar. Syns t o m på bilden från Google att den står fast vid stolpen den kör emot.

Tanken jag har är att jämna till gräsmattan, dvs gräva bort från kanten in mot huset för att få en mer normal höjd på den mot kanten.
Men jag har inte all kunskap kring detta och inte verktygtyg för den delen. Gräsmattan är rätt platt och fin och jag vill helst inte få behålla den så.

grannen rekommenderade att hyra in en trädgårdsfirma som kommer med grävmaskin som kan jämna till det hela och anlägga ny gräsmatta på den delen.
Låter dyrt.

Skulle det kunna bli ett bra resultat om jag hyr en egen mindre grävmaskin med bred skopa?
Någon som gjort detta?
 
  • Gräsmatta med sluttning ner mot stenkant och staket, bil parkerad intill, gräsklippare fast vid stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du höja det som är lågt eller sänka det som är högt? Var ska du ta ut höjdskillnaden om du sänker? Mot huset?
 
surris
Fram med spaden och gräv av slänten. Minst åverkan och bäst resultat om du inte är van med grävmaskin. Tar säkerligen lika lång tid att utföra också.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ska du höja det som är lågt eller sänka det som är högt? Var ska du ta ut höjdskillnaden om du sänker? Mot huset?
Sänka det som är högt.
Grönt = nuvarande gräsmatta
Rött = framtida gräsmatta
 
  • Schematisk bild på gräsmattans höjdändring med grön linje för nuvarande och röd linje för framtida nivå nära en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jockose skrev:
Sänka det som är högt.
Grönt = nuvarande gräsmatta
Rött = framtida gräsmatta
Hur stor area är detta och hur stor är höjdskillnaden?
 
surris surris skrev:
Fram med spaden och gräv av slänten. Minst åverkan och bäst resultat om du inte är van med grävmaskin. Tar säkerligen lika lång tid att utföra också.
Tanken har slagit mig.
Gjorde den operationen för 3 år sen i ena hörnet på gräsmattan.
Skar ut gräsmattan och plockade bort för att lägga tillbaka gräset.
Grävde bort underlaget till en vettig nivå.
la tillbaka gräsmattan

Blev kanonbra, men tog en dag ungefär.

Detta området kommer ta mig minst 4-5 dagar och ryggskott. 😆
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur stor area är detta och hur stor är höjdskillnaden?
ca 15 x 3 meter
Höjdskillnaden är ca 20 cm från stenkant till övre kant på gräsmattan
 
Nä det hade jag inte handgrävt. Ska det bli helt jämnt också är det nog lite meck med det hela....👍🤔
 
Går det inte att smyga på en rad stenar till på muren annars? Kanske en enklare lösning
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Går det inte att smyga på en rad stenar till på muren annars? Kanske en enklare lösning
Har ingen mur. Det är kantsten mellan gräsmatta och asfalten på gatan.
Behåller gärna lösningen med mitt staket. Snällare mot lacken på bilarna som ofta touchar staketet då det är för lågt enligt grannen då man inte ser det ordentligt när man parkerar brevid. 🙄😆
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Grannen gjorde så här istället:
Schema över en slänt med markerade lager av duk, makadam och stenkant mot ett staket och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lade en duk och makadam ovanpå i slänten istället, men det kräver kanske att du tar bort lite jord det också.

Edit: Makadammen fick jag tippad med sidotipp på rätt plats redan från början så det var rätt lite jobb att få det snyggt.
 
J Jockose skrev:
Har ingen mur. Det är kantsten mellan gräsmatta och asfalten på gatan.
Behåller gärna lösningen med mitt staket. Snällare mot lacken på bilarna som ofta touchar staketet då det är för lågt enligt grannen då man inte ser det ordentligt när man parkerar brevid. 🙄😆
Om du höjer upp till 50cm (så att inte marklov krävs) med en stödmur så kan du ju sätta staketet ovanpå det, då sticker det väl upp nog för att de ska se det? :)
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Hyr en rejäl jordfräs och fräs upp det du vill ändra och jämna till så att det blir som du vill ha det.
 
Det går ju också att överväga syftet med gräsmatta. Om det lutar så blir det kanske inte så mycket krocket/fotboll/badminton eller uppdukade långbord.

Kan ju vara värt att plantera en massa ätbara perenner som kräver mindre skötsel än gräs som sköts av robot, blir vackrare, intressantare, stärker självhushållningen, gynnar biodiversitet och blir en bra konversationsöppnare med grannarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.