9 9fingers skrev:
Tack för att ni påpekar det. Jag "visste" ju detta egentligen, men det hade jag helt glömt bort. Jag skall dra i några sådana i de balkskor som är där och använda endast det för resterande balkskor. Vilken dimension bör man dra i där. 5xXX?

Bärreglerna står på en hylla som jag snittat ur på stolpen så tänker att det är där majoriteten av kraften går, att skruvarna mer är till för att hålla dem på plats och att inte träet skall vrida sig när det torkar. Jag har dragit två skruvar från ena hållet och en från andra sidan, så sammanlagt 3 st per bärregel och stolpe. Dimensionerna på skruvarna är 6x90.
[bild]

Där jag skarvat bärregeln, vilket jag endast gjort vid stolpar som på bilden ovan, har jag tänkt lägga en bit regel utan på så det blir samma koncept som den här fast bara på ena sidan.

[bild]

Jag fick tipset om konstruktionsskruv tidigare, men när jag testat dem på förra etappen av altanen så tyckte jag dom började runda lite för ofta. Jag skruvar väl dem för hårt. Men jag har svårt o veta när dom är åtdragna tillräckligt. Det som är skönt med försänkt träskruv och impregnerat är att man kan dra ner dom en bit i träet, då känns det instinktivt att dom sitter som tusan. Men kanske skulle prova på konstruktionsskruv igen.
Ok, då är det ingen fara med de skruvarna. Jag hade dock armerat virket under urtaget med lite skruv så den inte kan fläka ut.
 
Angående innertak i förrådet kan jag tipsa om korrugerad plåt eller plast. Tar du plast så slinker det in lite ljus mellan springorna i trallen, men håller inte lika länge. Kan fixa foto på hur jag menar senare idag om du vill, en granne har det under sin balkong. Den behöver givetvis luta en aning för vattenavrinningens skull.

Din egen idé kommer att ge "hängmattor" med blöta barr i.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Angående innertak i förrådet kan jag tipsa om korrugerad plåt eller plast. Tar du plast så slinker det in lite ljus mellan springorna i trallen, men håller inte lika länge. Kan fixa foto på hur jag menar senare idag om du vill, en granne har det under sin balkong. Den behöver givetvis luta en aning för vattenavrinningens skull.

Din egen idé kommer att ge "hängmattor" med blöta barr i.
Vore väldigt snällt om du kan fixa en bild om du kan få till det. (ursäkta fördröjningen, livet kom emellan)

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Ok, då är det ingen fara med de skruvarna. Jag hade dock armerat virket under urtaget med lite skruv så den inte kan fläka ut.
Vad menar du med att armera med skruv? Ska jag dra i dem under?
 
9 9fingers skrev:
Så, nu har jag jobbat en omgång på projektet.

Blev klar med alla stolpar och kapade en "hylla" på alla. Tog hjälp av laserpass och målade ut linjer vid skymning för att kapa dagen efter.

[bild]
[bild]

Satte upp bärregler och några skruvregler för att styva upp allt. Det känns riktigt stabilt och bra. Snedsträvor har jag inte satt dit ännu.

[bild]
[bild]
[bild]

Fråga 1:
Jag fäste skruvreglerna vid huset i huset. Jag insåg nu på plats att jag kom in in med skruvregeln lite högre än jag tänkt så kom in i stocken istället för betonggrunden. Dock är det kärnfuru-stock så jag tog beslutet att fästa det i huset ändå. Jag tänker mig att stocken inte kommer röra så mycket på sig. Den har varit där i två år nu och de stora rörelserna i den har nog redan hänt, bör ligga rätt stabilt nu. Säg gärna om nån tycker annat.

Håller det här för skruvregeln?
Skruvarna är endast 5x50. Jag hade inte längre skruvar som var klenare än 5, grövre skruvar gick inte in i hålen i balkskon. Håller 3 på var sida för detta?
[bild]

Fråga 2:
Jag hade lite tur med måtten på skruvreglarna vid huset då jag varken behövde kapa dem eller skarva dem, rätt mått direkt från bygglagret.
Men på båda sidorna om huset kommer jag behöva skarva skruvregler. Vad är bästa sättet att skarva dem?

Har sett många sätt när jag googlat runt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ska man se till att skarven sker vid bärregeln. Bärregeln är ju endast 5cm så det är kanske inte så lätt att fästa den sen. Ev. om man kör alternativ 4 här ovan.

Bonus fråga:
Tänkte passa på och bygga in ett förråd under den delen av altan där höjden är som störst. För att ha som vedlider samt förvaring av en hel del "utegrejer". Skulle behöva göra något vattentätt "tak" under trallen/altan. Tänkte ev. använda takfilt som blivit över efter en fadäs av takläggaren och hårt väder. Vet dock inte hur jag använder det som smidigast. Kan ju inte gå över reglerna med det utan måste hålla mig under på något sätt. Tänkte lägga 45x95 regler så lågt som möjligt och fästa den i stolplarna, sen lägga golv på det. Tidigt skede i tankarna ännu men om nån har några tips på vad man ska tänka på får ni gärna dela med er.
[bild]
https://flexitak.se/
har en flott lösning på förrådstaksproblemet.
 
M MasMats skrev:
[länk]
har en flott lösning på förrådstaksproblemet.
Och med en sådan konstruktion så håller allt under plåten i 100 år, kostar en slant extra. vet en som satta plåt under för att hindra vatten gå in mot huset.
 
9 9fingers skrev:
Vore väldigt snällt om du kan fixa en bild om du kan få till det. (ursäkta fördröjningen, livet kom emellan)
Så fort jag kommer hem, är i München just nu!
 
  • Gilla
9fingers
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så fort jag kommer hem, är i München just nu!
Har hunnit vara en sväng i Gävle också, men i morgon är jag hemma, fixar bild då!
 
  • Gilla
9fingers
  • Laddar…
Nu är regelverket i stora drag på plats.

Regelverk för altan under konstruktion med bärreglar och stolpar, omgiven av skogen och havsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggt träregelverk för en altan med bärreglar och skruvreglar på varierande avstånd placerade på stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis uppbyggt regelverk för altan med bärregler och skruvregler i trä på 2 meters avstånd, monterat intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Behöver jag kortlingar eller är det onödigt i detta fall?

Jag har även tänkt komplettera med en regel längst ut för att fästa alla skruvregler i.
Regelverk för en altankonstruktion med bärregler och skruvregler monterade på trästolpar, med skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regelverket ser ut så här ungefär:
Skiss av ett trädäcks regelverk med måttangivelser, inklusive vertikala bärreglar och horisontella skruvreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Bärregler 45x195 som står på stolpar som är på 2m avstånd.
  • Skruvregler 45x145 som är placerade på varierande CC-avstånd (pga att jag ville även fästa skruvreglerna i stolparna där möjligt, för extra stabilitet. Max CC är 60cm men majoriteten är på ~50cm.
  • Sruvreglerna längs med huset är fästa i balkskor mot huset (med en liten glipa för att undvika impregnerat mot vanligt trä). Jag fäste dem i huset trotts avrådan, det är stock av kärnfuru längst ner i en stockvägg som varit där några år, så jag tänker att det inte kommer röra på sig allt för mycket.
  • Spännvidden för skruvreglerna är 210 och 230 cm där det är som längst.
Jag tittar även på räcke till altan och tittar på glasräcke med aluminiumstolpar som går att beställa som sidomonterade eller toppmonterade.

Sidomonterat räcke hade varit snyggast, men blir det tillräckligt stabilt? Jag hade tänkt fästa dem i 45x145 regler som enligt räckesfirman ska gå bra, bara regeln sitter tillräckligt bra. Se skissen ovan. Eller ska jag fästa det på något annat sätt, eller bäst att bara gå på toppmonterat? Jag kanske kan lägga dubbla parallella 45x145 just i de sektioner som räckesstolparna ska sitta, så jag kan använda längre skruvar?
 
Synd att du inte drog upp stolparna 1 meter ovanför, för att fästa staketet i, då har det inte gungat. Nu med stolpar fäst på yttre bärlinan, så finns en stor risk att staketet kommer att gunga vid påfrestning som alltid blir.
 
J jonaserik skrev:
Synd att du inte drog upp stolparna 1 meter ovanför, för att fästa staketet i, då har det inte gungat. Nu med stolpar fäst på yttre bärlinan, så finns en stor risk att staketet kommer att gunga vid påfrestning som alltid blir.
Ja det hade varit det bästa ur stabilitetsperspektiv. Men varken jag eller frugan gillar de impregnerat stolparna i räcken, så vi visste tidigt att det inte var nån idé att dra dem högre upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.