Att nästa aldrig laga mat hemma gör sitt.
När min fru bodde borta pga plugg så var det lite använding av spis för min del. Sen när bägge bor här på heltid och det lagas mycke mat och bakas så märks det tydligt.
Nya vitvaror gör ju fruktansvärda mängder.
 
2an skrev:
Varför 20A säkring om du har så låg förbrukning??

Hmm 1576 kWh/år, Har du själv.cirkulation o klarar dej utan cirk.pump??
Annars drar bara cirk.pumpen o A klassad kyl/frys ca 900 kWh/år, Det är även nått som inte stämmer då ni hade 20000 kWh/år tidigare o nu bara 12 m3 ved vilket gör ca 12-13000 kWh + dina 1576 kWh/år så skulle ni tidigare bara haft ca 14-15000 kWh totalt..
Skuret lager i mätaren? :)
Eller missat en nolla på slutet?
 
Inget fuffens.. ingen skuren mätare, 20a avsäkring har jag för att det tidigare satt en gammal och effekt slukande oljepanna med elpatronsdrift,, och för att jag har 18kw värmepatron i acctankarna i fall om att.. men har inte blivit använt sen -04 då det installerades så jag har bett om att få bli nersäkrad till 16a doch har det inte hänt än från elbolagetssida.,, Första åren i huset hade vi som sagt runt 20.000kWh med elpatronsdrift och gammla vitvaror,, nu har vi som sagt nya vitvaror och vedeldning (cirk pumpen drar 18w/h lägsta hastighet som vi kör den med) INTE på dygnet runt året runt.
Så till er alla där ute.. det går att bo med billiga driftskostnader!! =)
 
fick förövrigt svar från mitt elbolag och att dem bad om ursäkt för dröjsmålet för nersäkring och att det gick utmärkt att med "egen" elektriker säkra ner till 16A om han hade behörighet och fyllde i någon blanket som hette "Färdiganmälan" och skickade till elbolaget. Annars kostade det 250kr om elbolaget skälva gör jobbet och dem har lång väntetid!

Sen har jag naturligtvis en cirkpump som laddar acctankarna denna ligger på 65w och går som sagt några timmar var annan, var tredje dag på "vinter" halvåret och 1ggr i veckan på sommaren!
 
Tobbefonsterfixare skrev:
Inget fuffens.. ingen skuren mätare, 20a avsäkring har jag för att det tidigare satt en gammal och effekt slukande oljepanna med elpatronsdrift,, och för att jag har 18kw värmepatron i acctankarna i fall om att.. men har inte blivit använt sen -04 då det installerades så jag har bett om att få bli nersäkrad till 16a doch har det inte hänt än från elbolagetssida.,, Första åren i huset hade vi som sagt runt 20.000kWh med elpatronsdrift och gammla vitvaror,, nu har vi som sagt nya vitvaror och vedeldning (cirk pumpen drar 18w/h lägsta hastighet som vi kör den med) INTE på dygnet runt året runt.
Så till er alla där ute.. det går att bo med billiga driftskostnader!! =)

Nya vitvaror gör mycket, Särskillt om dom inte används.. :)

Du har ordentlig överkapacitet på elpatronerna iaf, Du borde klara uppvärmningen på en 6 kW patron sett till förbrulkningen.. Kanske t.o.m en 4,5 kW patron...
 
gadeberg skrev:
Hus: Byggår före 1909. Lite över 200m2+ källare under allt. Tilläggsisolerade väggar, sparsamt med spån på vinden.
Uppvärming: Nibe Vedex med 3m3tank
Vedförbrukning: ca 15m3
Jisses! Vi har gjort av med runt 20 m3 (stjälpt mått) sedan början av augusti. Cirka 100 m2 i 1,5 plan med byggår 1913, strax norr om Örebro.

Man kan ju undra vad vi gör för fel.
 
Gammalt system?
 
2an skrev:
Varför 20A säkring om du har så låg förbrukning??

Varför vill man säkra ner?
Sist jag kollade tjänade man 450kr om året, men det är klart pengar det med.
 
för min del skiljer det en 1500-1600:- helår mellan 16 och 20a. säkring.
ordentlig överkapacitet på elpatroner svar ja.. men dem "ingick i köpet" drog av 2000kr om jag valde bort elpatroner helt..
så det kändes som om dem kunde vara "bra å ha" men som sagt inte körda 1enda gång sen dem installerades!
 
Vedeldare, FTX villavent vm2 utan kanalvärmare. förbrukningen 07 blev 12400kWh. Rätt så högt tycker jag nog. 2 tonåringar och 2 vuxna. Körs mycket datorer, server igång 24/7 och pc-baserad brandvägg 24/7. Kommer nog sänka årsförbrukningen 08 då jag böt mitt gamla ftx-aggregat i april och det gjorde skillnad i förbrukning.
 
6100 kWh + c:a 20-22 travade m3 ved under 2007
(har nu böjat mäta vedåtgången exakt med 1/2m³ staplar i pannrummet: 9m³ från 1 Augusti 2007 tills idag, inkl vv eldning

Hus i Hudiksvall 140m² varav byggyta 100m² , vinkel hus med ena vinkeln i sutteräng på platta, övrigt plintgrund
Stomrent renoverat 1991 utbyggt 2006-2007. isolering: 190mm i vägg, 400mm på vinden, och 240 i bjälklag.
2+1 fönster med isolerruta, golvvärme i bjälklag + platta

Två vuxna + 3 dagisbarn
Tvättmaskin+diskmaskin minst 1gg/dag (kopplade på kallvatten)
Nya vitvaror 2006, kyl + frys, fullhöjd (gjorde ca 700kWh/år)
Mekanisk frånluft
Innetemp 20-21°C
Vedex 3000 + 1200L ack
Cirk pumpen inställd på 80W (golvvärmen kräver högt flöde) bruka även köra den på sommaren för att värma betongen med bjälklagets värme.
Elpatron på endast under frånvaro (total ca 8dagar)
Plasma TV på ca 5-6 timmar/dag men aldrig på standby
1 dator på sporadiskt
Vattnet från grannens brunn (betalar ca 300kr/år)
Inga motorvärmare
75% lågenergilampor
Lagar oftas middag hemma
 
Har nyligen(8 dec-07) installerat en vedpanna (Orlan 40kW) från att tidigare endast haft en El patron i olje pannan.
Januari 07 så förbrukade vi 5103kWh(Totalt).
Januari 08 så vart det 1581kWh(Totalt).
70% mindre! Elbolaget kan ta sig i brasan så att säga.
 
2 vuxna och 2 barn åren innan ca 8000 kWh senaste året 11000 kWh vi har nog med andra ord råkat ut för fenomenet med att ny modernare elmätare ökar också kWh. Tyvärr stämmer nog dessa siffror mer med verkligheten än de förra...
Dessa 11000 kWh är i stort sett bara hushållsel + ett elelement som knappt värmer något...
Resten av huset värms med pellets. Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin går en gång/dag. En dator igång 24/7 två bärbara igång 6 tim/dygn men dessa går ju på batteri så de ska väl inte räknas :p. I övrigt gärna upplyst typ i hela huset och gärna utomhus också :D
 
Jag kollade just vad det hade gått i Januari 2008
358 kWh Då är det bara HH el
 
1257kWh använde vi till hushållsel under Januari 2008.
(Plus 165kWh till varmvatten och 0kWh till värme).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.