Redigerat:
Två olika fästen på borren, vilket ska du ha. Du vinner mycket på att ha två och byta mellan (så de inte blir varma)
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
T topmount skrev:
Två olika fästen på borren, vilket ska du ha. Du vinner mycket på att ha två och byta mellan (så de inte blir varma)
Aha, jag va nog lite snabb 😅
SDS+ ska det vara :)
 
T topmount skrev:
Själv är jag väldigt nöjd med mina Bosch borr.

[länk]
Jag borrade 36 hål för armeringsstänger i plintarna till min friggebod med den borren... Pågående bygge av en friggebod på plintar med synliga armeringsstänger, omgivet av skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Själv är jag väldigt nöjd med mina Bosch borr.

[länk]
Tackar! Missade detta på julas sida :)
 
Cruzze Cruzze skrev:
Jag borrade 36 hål för armeringsstänger i plintarna till min friggebod med den borren...[bild]
Tack för ditt svar och din bild :)
 
K
Har kört med biltema borrar och det duger för att borra i betong för det du ska göra. Har svårt att tro att du kan mäta ”prisvärdhet” på ett objektivt sett på den tidshorisont som hemmasnickrare jobbar med
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
C
Om man vill snåla är ett tips att inte välja längre borr än vad man behöver. Gör en del på priset.
Samt allmänt att använda en maskin med tillräcklig slagkraft. Med en tillräckligt kraftig maskin får man bra avverkning hela vägen tills hårdmetallskäret är helt nednött. Och, lustigt nog, mindre värmeutveckling.

Sen finns det säkerligen dåliga alternativ som helt enkelt inte håller måttet, i synnerhet om man köper kinaborr av okänd kvalitet.

K kniv skrev:
Har kört med biltema borrar och det duger för att borra i betong för det du ska göra.
Var det inte berg TS skulle borra i?
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
K
Jo sure, berg. Skrev fel. Poängen kvarstår ändå.
 
7ender 7ender skrev:
Biltemas borrar håller sig fräscha så mycket längre än Julas.

[länk]
Aha tack, trodde iofs att tvåskärs var att föredra till berg?
 
Maalox
Jag har borrat mycket i vinter vid bergsspräckning (60-70 hål). För ditt syfte så är min spontana tanke att ’billig’ borr typ Jula eller Biltema räcker gott. Låt det ta lite längre tid där du låter maskinens tyngd (snarare än din egen) göra jobbet och vila borren mellan hålen så att den inte blir för varm. Vill du ”bratta till det”, köp två st och varva så som föreslagits ovan.
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
tommib
Min erfarenhet är att Biltema har bättre borr än Jula men det kan nog variera från leverans till leverans. Viktigast är att ha minst två att alternera mellan så de hinner svalna, det gör väldigt stor skillnad.

Jag kör SDS-MAX dock.
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Min erfarenhet är att Biltema har bättre borr än Jula men det kan nog variera från leverans till leverans. Viktigast är att ha minst två att alternera mellan så de hinner svalna, det gör väldigt stor skillnad.

Jag kör SDS-MAX dock.
Tack för ditt svar. Ja man har ju inte så stort förtroende för prylar från biltema, men en del grejer verkar ju ändå vara rätt okej. Körde du tvåskärs eller fyrskärs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.