Hejsan,

Vi har ett antal ekplankor som varit torkade utomhus i en carport. Därefter flyttade de hem till oss och lades under presenning utomhus i 2 år i regn o rusk vilket resulterade i att dom blev blöta igen.

Nu har jag lagt in dom i garaget och satt luftpumpen på 20 grader. Jag har köpt en fuktmätare och de ligger mellan 15-18% nu. Tanken är att göra ett matsalsbord av dom. Plankorna är ca 40x600x3500 i dimension.

Fråga 1. Hur torrt behöver de vara för att inte röra sig när jag sedan flyttar in bordet inomhus?

Fråga 2. Fuktmätaren mäter ju bara en liten bit in i plankan, om den är 18% där jag mäter, hur mycket kan det diffa in mot mitten på den?
 
18% är nog vad de var under presenningen... De har nog inte hunnit torka inne ännu... Du vill nog ner under 10% innan du börjar fundera på att snickra ett inomhusbord.

Hur länge har du haft dem inomhus?
Jag skulle väntat 1 år.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
18% är nog vad de var under presenningen... De har nog inte hunnit torka inne ännu... Du vill nog ner under 10% innan du börjar fundera på att snickra ett inomhusbord.

Hur länge har du haft dem inomhus?
Jag skulle väntat 1 år.

/ATW
Tack för svar, ca 2 månader inomhus. Om jag tar de tidigare, är risken att de spricker o vrider sig?

/Alexander
 
Enligt egna tester och mätningar tar det mer än ett år innan 50 mm utetorkade ekplankor kommer ner tillräckligt för inomhusprojekt, så du får vänta ett bra tag till. Sedan behöver du ta med dig att de kommer fortsätta krympa och svälla märkbart med årstiderna även efter att de torkats och byggts in i någon möbel, så du behöver ge dem möjlighet till det när du bygger.
 
A Alexander.Eh skrev:
Tack för svar, ca 2 månader inomhus. Om jag tar de tidigare, är risken att de spricker o vrider sig?

/Alexander
och krymper..

/ATW
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.