Jag reagerar på bilden där de kaklar väggen. Jag ser inget tätskikt på golvet.
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
Hantverkaren tycker uppenbarligen om att åka o handla... 2-3ggr per dag vissa dagar o då inköp för struntsummor. Frukost hos grossen?! Om det tar hantverkaren 1h per handlingsrunda så blir det ganska mycket extra i arbetstid.
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
S swirve skrev:
Hantverkaren tycker uppenbarligen om att åka o handla... 2-3ggr per dag vissa dagar o då inköp för struntsummor. Frukost hos grossen?! Om det tar hantverkaren 1h per handlingsrunda så blir det ganska mycket extra i arbetstid.
det var väl en av dagarna som en av dem hade handlat i 4h.
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
det var väl en av dagarna som en av dem hade handlat i 4h.
Helt jävla orimligt. Nog för att inköp tar lång tid, har själv byggt ett 8m2 badrum, och det är en jävla massa prylar. Men 90% löstes med 3-4 stora inköp på webben, som säkert tog 4h totalt att sammanställa och lägga. (och då är det första badrummet jag bygger och det behövdes lite telefonsamtal med tätskikt-leverantören tex.). En proffsig hantverkare ska kunna få ihop 90% i ett inköp hos grossen.
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
Överhuvudtaget så har de väldigt ineffektiv organisation. Första dagen med en i 10h, och två ytterligare i 3,5h. Det går inte att arbeta för 3 personer i det lilla rummet. Och monteringen av golvbrunnen påstås ha tagit 2 dagar om jag tolkar redovisningen. Är väl mer brukligt med 1 - 2h, utöver bilandet. Även att slipa o spackla taket i hallen är knappast ett arbete att skicka två man på.

Sedan vet jag inte om vi missar en massa bilder på bilningen. Men alla de avloppsdelar de påstår sig ha använt kan aldrig få plats i det bilade hålet vi ser på bilderna.

Betala ursprungliga uppskattningen + 15%. Gör någon restriktiv bedömning av de övriga momenten. Det är upp till hantverkaren att visa att de arbetetat påstådd skälig tid. Eftersom deras tidredovisning bevisligen är falsk, så har de ingen bevisning.
 
  • Gilla
Ai Rin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag reagerar på bilden där de kaklar väggen. Jag ser inget tätskikt på golvet.
😱 Jag har fått våtrumsintyg så jag hoppas att allt är i sin ordning där. Ska göra slutbesiktning också men det går ju inte att kolla tätskikt nu när allt är klart. Men det känns ändå bra, både för mig och entreprenören, att någon oberoende kommer och knyter ihop säcken så jag hoppas eventuella frågetecken reds ut i samband med det.
 
Stort tack för synpunkter och förslag!

Jag måste erkänna att jag tror det uppstått ett missförstånd i kommunikationen mellan mig och entreprenören i samband med att vi skrev kontraktet. Och det kan nog göra att den redovisade tiden är mer skälig än jag först ansåg att den var..

När jag först bad om en offert (så sent som i höstas) så var det bara badrummet som var aktuellt att renovera då jag var bekymrad över att det var öppen betong under det med mögeltillväxt. Den offert som jag fick var på 118 805:- efter ROT-avdrag på 30%. Summan före ROT var inte angiven (bara summan för avdraget). Så i mitt huvud var det en separat offert som gällde badrummet eftersom vi kom överens om att hallen också skulle renoveras innan vi skrev kontraktet. När jag skrev på kontraktet så var summan 153 650:- före ROT-avdrag och jag antog att det omfattade både hall och badrum. Men efter att ha lusläst allt underlag så fattar jag nu att det är ju samma summa som stod i offerten och när entreprenören och jag har pratat om extra utfört arbete så har vi pratat om olika saker..

Så det kan nog vara så att antalet timmar stämmer även om redovisningen i arbetsdagboken inte är helt hundra. Så jag tänker att jag ska föra över resten av summan som täcker kostnaden för offerten och målning av badkaret och så avvaktar jag med det sista bara tills slutbesiktningen är klar. Jag bifogar uppdaterad sammanställning av extra utfört arbete med bilder och redovisade timmar, ta gärna en titt om ni har möjlighet och återkoppla om jag tänker rätt etc.

Något jag dock känner oro över är att golvbrunnen blev flyttad under renoveringen. Entreprenören sade att den skulle komma att sticka ut en bit under badkaret och sade att jag kunde fråga de hantverkare som min BrF har avtal med om de kunde flytta den en bit i samband med att de bytte golvbrunn innan vi lade nytt golv. De sade att det inte var möjligt p.g.a. rörets vinkel. Jag berättade detta och entreprenören sade att det inte skulle vara några problem att lösa i samband med att övrigt rörarbete utfördes och att de kunde ordna det också om jag ville. Jag tackade ja och tänkte att det inte borde vara något bekymmer. Men nu har jag bokat in en oberoende besiktningsman för slutbesiktning tillsammans med mig och entreprenören och jag undrar om det är något som kan bli underkänt så allt måste rivas upp och göras om? Föreningen har tidigare gjort relining av avloppsrören och har inga planer på stambyten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.