Fairlane
Skulle det vara ett infällt vägguttag som skulle monteras?
Bara på badrums sidan av väggen bör det väl vara minst gips och plywood? Jag tycker verkligen 5 cm låter väldigt tunnt.

Kamraten som var plattsättare kanske har något förslag på lösning? Han har åtminstone sett hur det ser ut.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad var det elektrikern borrade hål för, en kabel eller plugg?

Vad är det för skräpvägg som är 5CM tjock? :O
Läs tråden så vet du varför väggen är tunn där elektrikern borrade
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skulle det vara ett infällt vägguttag som skulle monteras?
Bara på badrums sidan av väggen bör det väl vara minst gips och plywood? Jag tycker verkligen 5 cm låter väldigt tunnt.

Kamraten som var plattsättare kanske har något förslag på lösning? Han har åtminstone sett hur det ser ut.
Plywood var väldigt ovanligt i badrum 2005
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Boye skrev:
Ja det kan likställas vid att du borrar upp en hållare för duschmunstycke. Silikona och gå vidare i livet! 😎
skulle jag inte säga. När du borrar upp hållaren, så fyller du hålet med silicon, och drar sen i en skruv. Det blir rätt tätt. Om man pentererat tätskiktet bakifrån, och det är en vägg som konsatnt är vattenbegjuten. Vilket den kan vara i en dusch, Så finns risken att den penetreringen blir konstant utsatt av innestängd fukt som sugs in via fogarna..

Hade det suttit utanför dushutrymmet, så hade jag varit nöjd med en flaska vin. Då är det långsökt att någon form av fukt skall leta sig igenom i praktiken, tänker jag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag kollar väldigt sällan vad som finns på andra sidan väggen när jag borrar. Händer nästan bara när jag ska igenom väggen helt. Ska jag fästa något i en vägg förutsätter jag att väggen kan få in en röd plugg, som är runt 3 cm.
Vad består väggen av? Stenmaterial? Skivmaterial?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
skulle jag inte säga. När du borrar upp hållaren, så fyller du hålet med silicon, och drar sen i en skruv. Det blir rätt tätt. Om man pentererat tätskiktet bakifrån, och det är en vägg som konsatnt är vattenbegjuten. Vilket den kan vara i en dusch, Så finns risken att den penetreringen blir konstant utsatt av innestängd fukt som sugs in via fogarna..

Hade det suttit utanför dushutrymmet, så hade jag varit nöjd med en flaska vin. Då är det långsökt att någon form av fukt skall leta sig igenom i praktiken, tänker jag.
Man borrar inte upp något. Man borrar för att sedan skruva upp något. Vilket vi nog kan utgå från att @Harald Boye menar. Då duschstänger och annat sätts upp på så vis så är det ju ett sätt som fungerar tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Du kan inte visa en bild för man ser inte i hålet men din släkting som är plattsättare ser att det är kakel på baksidan av hålet??

Det går ju inte ihop sig…
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V
J Josko1 skrev:
Du kan inte visa en bild för man ser inte i hålet men din släkting som är plattsättare ser att det är kakel på baksidan av hålet??

Det går ju inte ihop sig…
Vår bekant var här och lyste med ficklampa, går inte att få med det som är längst in på bild då det är ett borrhål
 
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Att borra djupare än väggen, med en problematisk skada som följd får väl ändå anses försumlig. Särskilt då den genomförs av en fackmann. Sen att den inte är uppsåtlig, vilket även kunnat innebära straffansvar är ju en annan sak:)

TS bör begära fakmannamässig åtgärd. Sitter det inne i duschutrymmet, mao zon 0. Så hade jag varit ganska petig. Jag hade inte tagit ekonomisk ersättning, om det inte var för att jag ändå står inför en renovering.

Finns försäkringar för detta. det kommer inte sänka hantverakren , möjligen hans ego.
Jag är inte säker på att det är försumligt i detta fall. Väggen är ju inte ens 70 mm tjock. En helt orimlig lösning som inte kan förväntas. Hempulat badrum?

Den tekniska lösningen är en klick silikon som bottnar hålet tänker jag. För att få in den i hålet behövs en patronspets med en liten slangbit på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
2005? Tekniska livslängden är i praktiken uppnådd. Får du ens företaget att överhuvudtaget åtgärda något är det väl ett plus?
Ett badrum med kakel och klinkers har en värdeminskningsperiod på 30år. 10 första åren är det 0% avskrivning av värdet där efter 5% per år i 20 år. Detta gör att badrummet fortfarande har halva värdet kvar. Så visst finns det utrymme för TS att få detta åtgärdat på ett korrekt sätt.

Ett tips till TS är att kontakta sitt försäkringsbolag för att få en bedömning av dem vad de kan anse vara en godtagbar åtgärd för att försäkringen fortfarande ska gälla vid framtida skada.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
V
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte säker på att det är försumligt i detta fall. Väggen är ju inte ens 70 mm tjock. En helt orimlig lösning som inte kan förväntas. Hempulat badrum?

Den tekniska lösningen är en klick silikon som bottnar hålet tänker jag. För att få in den i hålet behövs en patronspets med en liten slangbit på.
Absolut inte hempulat. Mycket välplanerat hus byggt av välkänd hustillverkare
 
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V
Rohax Rohax skrev:
Ett badrum med kakel och klinkers har en värdeminskningsperiod på 30år. 10 första åren är det 0% avskrivning av värdet där efter 5% per år i 20 år. Detta gör att badrummet fortfarande har halva värdet kvar. Så visst finns det utrymme för TS att få detta åtgärdat på ett korrekt sätt.

Ett tips till TS är att kontakta sitt försäkringsbolag för att få en bedömning av dem vad de kan anse vara en godtagbar åtgärd för att försäkringen fortfarande ska gälla vid framtida skada.
Tack!
 
Claes Sörmland
Ja det ligger väl i betraktarens öga...

Men jag tror inte det finns något skadeståndsansvar med en sån oortodox lösning att rumsavdelningen utgörs av en tunn skiva. Är det ens fackmässigt som lösning?

Och hur skulle titta i badrummet ha hjälpt elektrikern? Utgångspunkten blir ju ändå att det finns en sedvanlig reglad vägg mellan badrum och kök.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det ligger väl i betraktarens öga...

Men jag tror inte det finns något skadeståndsansvar med en sån oortodox lösning att rumsavdelningen utgörs av en tunn skiva. Är det ens fackmässigt som lösning?

Och hur skulle titta i badrummet ha hjälpt elektrikern? Utgångspunkten blir ju ändå att det finns en sedvanlig reglad vägg mellan badrum och kök.
Knackar du på väggen hör du att du inte skulle ha borrat där. Det hade absolut hjälpt om han tittat på andra sidan väggen. Man ser väggens tjocklek där nischen inte sitter. Hursomhelst har jag anlitat en fackman som borrat igenom till kaklet vid duschutrymmet. Hade du känt dig nöjd med det?
 
Claes Sörmland
V VOEKA skrev:
Knackar du på väggen hör du att du inte skulle ha borrat där. Det hade absolut hjälpt om han tittat på andra sidan väggen. Man ser väggens tjocklek där nischen inte sitter. Hursomhelst har jag anlitat en fackman som borrat igenom till kaklet vid duschutrymmet.
Hur man man se väggens tjocklek i badrummet? Jag förstår inte hur titta på en kaklad vägg kan berätta vad som finns bakom den? Går väggen att se från sidan (i profil) på något sätt?

V VOEKA skrev:
Hade du känt dig nöjd med det?
Hur man känner sig påverkar inte annans skadeståndsansvar så jag vet inte vad det har med tråden att göra. Skadestånd ges alltså inte för ens jobbiga upplevelser och motgångar. Livet är fullt av små och stora motgångar och det är ingen annans ansvar, det är skit som händer. Det är livet.

Ska vi tala känslor hade jag nog känt mig lurad av husföretaget om jag hade insett att huset hade denna vägglösning. Jag skulle också ha känt mig ångerfull att jag inte varnade elektrikern om denna oortodoxa vägglösning. Men nu spekulerar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.