411 läst · 6 svar
411 läst
6 svar
Hur räknar jag ut detta? Värmeeffekt garage
Jag håller att anpassa mitt värmesystem i garaget och har lite funderingar om vad jag kan tänkas behöva för effekt när det är grisvinter.
Så här såg det ut igår hos mig:
Panelradiator MP3 HxB = 500 x 1600
Framledningstemp 35
Retur 33
Utomhustemp 1
Rumstemp 12
Dessa värden ger enligt lenhovdas excel att värmeeffekten är just då ca 600w
Det krävs således ungefär 600w för att hålla garaget 12 grader vid 1 grad utomhus.
Jag vill utifrån den informationen räkna ut värmeeffekten som krävs vid olika utom- och inomhustemperaturer. Går det att räkna någorlunda grovt på detta utifrån kända värden ovan? Blir lite baklänges kalkyl men de kanske går tänker jag
Vet inte vad jag ska googla efter för att hitta mitt svar.
Så här såg det ut igår hos mig:
Panelradiator MP3 HxB = 500 x 1600
Framledningstemp 35
Retur 33
Utomhustemp 1
Rumstemp 12
Dessa värden ger enligt lenhovdas excel att värmeeffekten är just då ca 600w
Det krävs således ungefär 600w för att hålla garaget 12 grader vid 1 grad utomhus.
Jag vill utifrån den informationen räkna ut värmeeffekten som krävs vid olika utom- och inomhustemperaturer. Går det att räkna någorlunda grovt på detta utifrån kända värden ovan? Blir lite baklänges kalkyl men de kanske går tänker jag
Vet inte vad jag ska googla efter för att hitta mitt svar.
Är det alltså så att man kan räkna w/grad? Trodde inte riktigt det var ett linjärt förhållande där men de kanske funkar såJ Josth skrev:
Gäller samma resonemang även inomhustempen? EDIT: Jag fattar nu, det är tempskillnaden ute/inne som är det intressanta.
1650w låter rimligt, men i underkant kanske? (25 kvadrat garage, 3 ytterväggar med 95 iso, platt tak med okänd iso, byggt -73)
Redigerat:
Ditt påstående styrks även av att om jag knappar in 60/55 radiatortemp och rumstemp i excellen (det var oljepanna när det byggdes) så hamnar jag på ca 1600W på samma radiator. Antagligen projekterade man aldrig för att ha 20 grader i garaget förr heller.
Har man en blöt eller snöig bil som åker ut och in i garaget med jämna mellanrum eller tvättar bilen kan det också vara bra med en avfuktare där. Annars får man köra med typ +20 grader i garaget och en kraftigare ventilationsfläkt. Blir mer energisnålt med 10-12 grader och avfuktare.