Hej!
Vi har lite för hög luftfuktighet på vår nockvind. Jag har förstått att när det är kallt och fuktigt ute är det bra att INTE ventilera på vinden. När det är varmt och torrt kan man börja ventilera. Men hur vet jag när jag ska skifta, ta bort det jag haft iproppat i ventilerna i vinter? Hur varmt ska det vara ute?
:)
 
Montera trygghetsvakten vind så håller den reda på när det är lämpligt att ventilera eller inte och sköter det helt automatiskt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J Josth skrev:
Montera trygghetsvakten vind så håller den reda på när det är lämpligt att ventilera eller inte och sköter det helt automatiskt.
Tack för svar!
Trygghetsvakten vind verkar jättebra. Med det kostar mycket pengar, som vi inte har.
Så jag undrar fortfarande: finns nån tumregel när man bör ventilera och inte?
 
J Josth skrev:
Montera trygghetsvakten vind så håller den reda på när det är lämpligt att ventilera eller inte och sköter det helt automatiskt.
Det är en bra o enkel lösning . 👍

Vill man göra samna lösning själv med smart hub o sensorer för egen smart styrning av fläkt går det med. Blir lite att hålla koll på då man sätter upp reglerna och ev lite programmering för att det ska bli bra. (Gjort denna lösning hos mig då jag gillar att klura ut hur saker ska fungera)
 
H Herr Apa skrev:
Tack för svar!
Trygghetsvakten vind verkar jättebra. Med det kostar mycket pengar, som vi inte har.
Så jag undrar fortfarande: finns nån tumregel när man bör ventilera och inte?
Tyvärr inget som du kan hålla koll på manuellt.
För mycket omräkningar för förändringar i både luftfuktighet o temperatur både ute o på vinden
 
Hej, ett förtydligande: Vi har alltså inga fläktar på vinden. Bara två gammaldags ventiler, en på vardera gaveln. I vintras gick luftfuktigheten upp för högt och då proppade jag igen ventilerna och luftfuktigheten gick ner.

Finns det verkligen ingen tumregel, ungefär när på året eller vid vilken yttertemp som det kan vara läge att öppna upp igen?

/Klas
 
Ah inga fläktar ... men då blir det ju en liten annan sak.
Då skulle jag säga att öppna upp då det blir vår/sommar och bra med sol som lyser på taket och värmer upp och kanske en sisådär +10C i dygnsmedel temp eller nåt. Då ska självdraget kunna hjälpa till att torka ut lite iaf.

Är lite osäker då självdrag på vind inte är något jag satt mig in i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.