Är det någon som har lite tips på vad man ska ha för belysning i en källare när takhöjden är 205 cm? Det är inte aktuellt med infällning av downlights. Gipsskivorna i taket är monterade och jag orkar inte med projekt infällnad.

Det gäller några olika rum - tvättstuga, hall, 2 gästrum/tv-rum/arbetsrum, skrubb/förråd samt garage i den ordningen, dvs tvättstugan har högst prio (nyligen färdigt) och garage lägst prio.

Spotlights på skena?, Ljusrör(hua?!)

Givetvis vill vi ha LJUST eftersom dagsljuset är minimalt och vi gärna vill använda ljuset som en "takhöjare".

Halogenlampor ger ju en "krispighet" som är svårslagen med glödljus, men halogen har en väldigt riktad ljuskägla.
 
Kan du inte måla taken vita och montera något på väggen som lyser uppåt/inåt taken?
 
Pinebar: Jorå, taken är redan vitmålade - det var kanske lite oklart... Frågan är bara vilka armaturer som funkar. Jag är så trött på alla skräparmaturer på byggvaruhusen. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt var man köper vettiga prylar (utan att betala ihjäl sej). Carls Fagerhult-lysrör verkade ju sprida ljuset uppåt en hel del (enligt en liten ikon på websidan).
 
Du borde gå till en butik som säljer belysning med kunnig personal! Känns det för långt att åka till Södertälje? (Tar ca 30 min från Hägersten när det inte är rusningstrafik). Där finns ljuspunkten och de är väldigt kunniga och har bra smak. De gör ljussättning till stora projekt, i somras var det de som hjälpte Ernst i Sommartorpet. Ett tips är att vara där på dagen en vardag för då har de mer tid, kanske ringa innan så det finns någon där som hinner hjälpa er.

/FlitigaLisa
 
FlitigaLisa: tack för tipset om lampaffären. Den ligger på besökslistan. Södertälje är ju bara ett stenkast från Hägersten. Fler tips emottages med öppna armar. Bygglampa på golvet är inte kul i ny tvättstuga.
 
Hide-a-lite har en serie T5 armaturer som endast bygger 42mm. Fagerhult som nämndes tidigare saluför också de riktigt smutta armaturer. Fråga efter ljuslist med T5-rör på lampaffären eller på en el-firma...

En uplight med högtrycksnatriumlampa kan också funka. Otroligt effektiva, men ger ett gulaktigt ljus.
 
Jag har monterat Fagerhults AllFive i min källare och det blev kanon. Samma som Carl rekomenderade.
 
Gör en falsk bjälke den behöver ju bara vara 10-15 mm tjock, sen har Storel en halogenspotlight som man monterar en glaskon på så sprids ljuset 180 grader. Brukar bli kanon.
 
RealElwood - 10-15 millimeter? Du menar inte centimeter??
 
Nope, jag jobbade med min far som elektriker i ca ett år och då gjorde vi otroligt mycket spotlightinstallationer. Vi använde oss uteslutande av Hide-A-Lites 12V spottar, samt Storels med kona, de kräver ett inbyggnadsmått på 9mm, vi gjorde på flera ställen så att en hyvlad bräda med 15mm tjocklek alternativt sågad MDF ca 15mm, borrade hål för spottar fräste ett spår för kabeln och satte upp i taket. Det var spottar som användes dagligen och de brinner fortfarande. Det man skall kolla efter är spottar som är varmljus, alltså går värmen nedåt inte upp i taket.
 
kan inte hitta nån spot som endast har 9mm inbyggnadsdjup, kan nån länka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.