Hej

Jag har fått problen med toan!!! När man går på toa och skall spola ner papper och skit så "sväljer" toan väldigt långsamt. Det är inte stopp eller så men när man spolar så fylls toastolen upp med vatten som sedan sjunker väldigt långsamt. Allt brukar inte åka med ner utan man får spola flera gånger.

Jag har egen trekammar brunn kanske skall tilläggas.
Detta problem har kommit ganska precis. Först trodde jag att det berodde på att jag behövde tömma brunnen men det hjälpte inte.
Jag har kört med ränsband, "sugpropp" och kaustiksoda men inget har hjälpt.

Vad kan det vara och hur löser jag problemet???

Tack på förhand!
 
Det är stopp någonstans mellan toan och trekammarbrunnen. Det är inte stopp helt, utan trångt någonstans. Eller också kan du ha bakfall någonstans. Det kan också vara så att din trekammarbrunn är hermetiskt tillsluten. Jag har för mig att det ska vara avluftning på en sån. Det kan i så fall vara den som är tilltäppt.

Själv hade jag samma problem en gång. Jag har en avloppstunna som pumpar ut avloppet. Pumpen hade slutat fungera, och när nivån i tunnan nått över tilloppsröret så fick jag samma sypmtom som du.

Jag förutsätter att du har avluftning med backventil. Hade du haft öppen avluftning uppe på taket så hade du inte upptäckt det här problemet i det här stadiet.

Om du har flera anslutningar till samma avlopp som till exempel dusch eller tvättställ så kan du höra hur det bubblar i deras vattenlås när du spolar i toan. Det är luften som tränger upp så det luktar avlopp också.
 
tio_Pepe skrev:
Det är stopp någonstans mellan toan och trekammarbrunnen. Det är inte stopp helt, utan trångt någonstans. Eller också kan du ha bakfall någonstans. Det kan också vara så att din trekammarbrunn är hermetiskt tillsluten. Jag har för mig att det ska vara avluftning på en sån. Det kan i så fall vara den som är tilltäppt.
Men om det är stopp borde det inte ha täppts till mer? har ändå användt toan i några veckor nu sedan problemet uppstod....?

tio_Pepe skrev:
Jag förutsätter att du har avluftning med backventil. Hade du haft öppen avluftning uppe på taket så hade du inte upptäckt det här problemet i det här stadiet.
Jag har avluftning på taket....???

tio_Pepe skrev:
Om du har flera anslutningar till samma avlopp som till exempel dusch eller tvättställ så kan du höra hur det bubblar i deras vattenlås när du spolar i toan. Det är luften som tränger upp så det luktar avlopp också.
vid något tillfälle har det bubblat till (luft) i duchbrunnen...
 
Spoon195 skrev:
Men om det är stopp borde det inte ha täppts till mer? har ändå användt toan i några veckor nu sedan problemet uppstod....?
Jag tror inte att det är totalstopp. Bara att något lagt sig i vägen.

Spoon195 skrev:
Jag har avluftning på taket....???
Då stämmer inte min teori. Om du inte har backventil i alla fall. Avluftningen ska ju i första hand släppa IN luft när avloppet rusar iväg neråt för att föhindra att det sker via toastolen. Men en avluftning på taket utan backventil släpper även UT luft när stopp i avloppet skapar övertryck.

Spoon195 skrev:
vid något tillfälle har det bubblat till (luft) i duchbrunnen...
Gör det det varje gång? Luktar det avlopp? I så fall håller min teori.
 
tio_Pepe skrev:
Jag tror inte att det är totalstopp. Bara att något lagt sig i vägen.
Men jag menar, om något sitter i vägen borde väl de ha täppt på efter flera toabesök...?


tio_Pepe skrev:
Gör det det varje gång? Luktar det avlopp? I så fall håller min teori.
Det "bubblar" inte varje gång, och det luktar inte avlopp...har iochförsig inte satt ner näsan men det borde man ju märka. (ganska liten toa 5 kvm).
 
Hur är det med avluftning nere vid trekammarbrunnen?
 
tio_Pepe skrev:
Hur är det med avluftning nere vid trekammarbrunnen?

det är en gammal brun med betonglock...och den är inte "tät". Hade inga problem i vintras när snön låg över brunnen...?
 
Ja, då har jag slut på idéer.
 
Spoon195 skrev:
Jag har avluftning på taket....???
Verkar som om du inte tittat till avluftningen på taket än "...???" Om det inte är halvstopp någonstans så är det avluftningen som jobbar på halvfart. Sitter det en ventil på avluftningen - ta den av och spola toan. Blir det bättre fart utan ventil så är den kass. Eller sitter det något annat i avluftningsröret och täpper till?

Testa : häll in en hink vatten på en gång på andra ställen fex i köksvask, tvättställ och kolla om det rinner undan med bra fart eller för långsamt som på toan. Rinner det undan i duschen när du duschar intensivt? Du kan kanske komma fram vilken del av avloppsstammen som uppför sej konstigt . Eller är det halvbra överallt?
lycka till!
gaia
 
tio_Pepe skrev:
Ja, då har jag slut på idéer.
tack för hjälpen
 
gaia skrev:
Verkar som om du inte tittat till avluftningen på taket än "...???" Om det inte är halvstopp någonstans så är det avluftningen som jobbar på halvfart. Sitter det en ventil på avluftningen - ta den av och spola toan. Blir det bättre fart utan ventil så är den kass. Eller sitter det något annat i avluftningsröret och täpper till?
får ta och klättra upp på taket i helgen när det är lite ljus ute...

gaia skrev:
Testa : häll in en hink vatten på en gång på andra ställen fex i köksvask, tvättställ och kolla om det rinner undan med bra fart eller för långsamt som på toan. Rinner det undan i duschen när du duschar intensivt? Du kan kanske komma fram vilken del av avloppsstammen som uppför sej konstigt . Eller är det halvbra överallt?
lycka till!
gaia
Alla andra ställen fungerar bra, kök, dusch och handfat...men jag kan ju pröva med en ordentlig hink vatten som du tippsar om.
 
Vi hade samma problem med en toa där det inte rann ordentiligt. Vi spolade avloppsrören och efter detta fungerade allt som det skulle. Jag köpte ett spoltillbehör till högtryckstvätten och det fungerade över förväntan!
 
Tänkte fortsätta på den här eftersom vi har exakt samma problem!
Vi började hyra torpet i höstas och det var redan då problem med att vattnet inte riktigt rann undan när man spolade, efter att dom hade tömt brunnen blev det bättre men nu efter 3 månader så började det igen!

Precis som du beskriver rinner vattnet inte undan direkt, det "gurglar" även till och bubblar lite i duschen och handfatet, brunnen är en plastbrunn iaf. sticker upp en sån där standard orangedel med plastlock. Var dit och lyffte på det idag och såg att det är vatten till ca 3-4 dm från locket. har inte studerat avloppsbrunnar men jag har för mig att det ska vara en avskiljare som ser till att vattnet rinner undan!

Förslag på vad som kan vara fel och lösningar vore toppen!
 
var uppe på taket och kollade avluftningsröret. Såg inget eller kännde något. Bad min bättre hälft att spola men det varken sög eller blåste i röret.
Kan man blåsa rent avluftningsröret? Tänkte ta kompressorn upp och täta till och blåsa ner i röret eller är det dumheter?

Är ganska säker på att det är luftningen som strular....när jag hade diskat och släppte ut vattnet så bubblade det toan och i duchen..... snälla mer hjälp.!
 
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.