Sitter och ritar på vårt hus....

Hur bred blir en innervägg (regel + isolering 120+ spånskiva+gips). Blir den runt en decimeter tjock.

Hur mycket bredare blir en bärande innervägg


mvh
Jimmy
 
Om regeln är 120 mm hur ska då hela väggen bli 100mm tjock???
Gipsskiva är 13mm och spånskiva oftast 12mm sen får du göra matten själv.
 
Nja... vet inte vart jag fick "isolering 120" ifrån... måste blivit fel.

Vad är standardreglar för hus idag?

Jag räknade så här: regel 70 mm + gips 13*2 + spånskiva 12*2 = 120 (cirka 1 dm). Jag var förmodligen otydlig när jag skrev "runt en dm".

Är det rätt mått att utgå ifrån när man räknar på innerväggar. Hur stor blir skillnaden mot om väggen ska vara bärande.
 
Mikael_L
70mm eller 100mm regel är nog vanligast i innerväggar.
Lägg sen till 2x13 för gips eller 4x13 för dubbelgips (alt osb+gips eller vad det nu blir)

Tjocklek på bärande??, hur mycket ska den bära då?

Jag tror att hjärtväggen i de flesta "vanliga" hus klarar sig gott med 100 mm reglar, då takstolarna ovan ofta klarar lasten i sig, det är svaj och nedböjningen man vill komma åt.

Men jag är ingen huskonstruktör, så vi får se om någon rättar mig snart... :)
 
Regel för innrvägg 45x70mm, regel för bärande 45x145mm.
 
Tack! Då vet jag hur mycket yta som försvinner "i väggarna".
 
Om man skall skruva dubbelgips eller OSB/gips. Är det ok att använda 45*45 regler?

Håller på att bygga till och i gamla delen så är det enkel spån på väggarna. Nya delen hade jag tänkt att då skruva dubbelt. Använder jag mig av 45*45 så blir väggarna alltså lika tjocka och ser lika ut kring dörrarna.
 
Mikael_L
allinrep skrev:
... regel för bärande 45x145mm.
Så då hade jag rejält fel med 100mm alltså ... :-[

Ang hållfastheten i en bärande reglad vägg är det väl knäckning som är dimensionerande.

Jag hade dock för mig att hela husets stomme ibland kan vara uppreglad med 100x45 i en del äldre hus... ::)
 
Alla våra innerväggar är då 100 mm och samtliga är bärande. Visserligen har vi en vägg som är 145 men det beror på att det går ett rörschakt där.
 
Linnex skrev:
Om man skall skruva dubbelgips eller OSB/gips. Är det ok att använda 45*45 regler?
-helt ok!
 
allinrep skrev:
Regel för innrvägg 45x70mm, regel för bärande 45x145mm.
CC mått spelar ju roll vilken dimension man behöver (bärande)
 
Beror ju liksom på, men ofta använder man 45x95 i bäranade väggar i ett hus... Det beror liksom lite på. Man kan laska på fler och dåblir det kanske 45x190mm om man har 2st...
Man sätter också kryss i form av stålband diagonalt från tak till golv. Ibland....
Det finns många skolor.

Vilken typ av hus är det ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.