Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har aldrig sagt att ingen kan eller att det inte går men du hade väl ändå inte rekommenderat någon som frågar att köpa ett renoveringsprojekt när man genomgår cancerbehandling?

TS ber ju om råd, jag menar att det inte är ovanligt att man sätter sig i skiten om man har för mycket annat...
Den enda rekommendation jag skulle ge en cancersjuk är att göra det man behöver för att må så bra man kan. Det är väldigt individuellt vad det är och var och en vet bäst själv. Vad vet jag, någon kanske får jättebra distraktion och framtidshopp av att köpa ett renoveringsobjekt. Själv startade jag företag under konvalescensen efter operationen 🤷‍♀️

Man kan inte kategoriskt säga att man inte ska ge sig på renoveringsprojekt för att man är ”för” gammal eller ung, har småbarn, har äldre föräldrar, har karriär, är arbetslös, har häst, inte äger bil eller vad man nu kan hitta på. Den enda riktiga anledningen till att inte köpa ett renoveringsobjekt är att man inte vill renovera så mycket. Sen får man anpassa ambitionsnivån efter omständigheterna.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
El, vatten och avlopp omfattas ju inte av en normal överlåtelsebesiktning så att det inte står något om det i protokollet är naturligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Den enda rekommendation jag skulle ge en cancersjuk är att göra det man behöver för att må så bra man kan. Det är väldigt individuellt vad det är och var och en vet bäst själv. Vad vet jag, någon kanske får jättebra distraktion och framtidshopp av att köpa ett renoveringsobjekt. Själv startade jag företag under konvalescensen efter operationen 🤷‍♀️

Man kan inte kategoriskt säga att man inte ska ge sig på renoveringsprojekt för att man är ”för” gammal eller ung, har småbarn, har äldre föräldrar, har karriär, är arbetslös, har häst, inte äger bil eller vad man nu kan hitta på. Den enda riktiga anledningen till att inte köpa ett renoveringsobjekt är att man inte vill renovera så mycket. Sen får man anpassa ambitionsnivån efter omständigheterna.
Renovering är en vanlig anledning till skilsmässa. Varför tror du det är så? 🤔
 
Var finns huset?
Ser inget oroväckande men visst finns det att göra. Tätar ni tak så har ni kommit långt. Är det fuktigt ska det kanske till en rejäl dränering, som troligen inte finns eller är gammal.
 
  • Gilla
Det_finns_inte_skrot
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
El, vatten och avlopp omfattas ju inte av en normal överlåtelsebesiktning så att det inte står något om det i protokollet är naturligt.
Det vet jag med, men det kanske är i behov av reparation och renovering iaf och kommer då att kosta pengar.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Dina 500 000kr kommer tyvärr inte räcka för att renovera och fixa detta hus skulle jag säga.
wildeside wildeside skrev:
Kan vi inte skriva vad vi bedömer behöver åtgärdas och vad det kommer kosta så får TS en uppfattning om hur långt hans 500 tusen räcker.
Huset är nog i ganska bra skick för att vara byggt 1906 men som det står i protokollet så är underhållet eftersatt.
Det är säkert inte bråttom med alla punkter men alla reparationer och renoveringar kommer att kosta pengar.
Mycket fokus på TS reservation av sin kassa till 500kkr - men som står i inlägg #7 så är det akutkassan

Som @wildeside inleder är det inte mycket som är akut, även om det är mycket som behöver göras, säkert möjligt att sprida på en 5-10 års sikt.

Håller med @Farstatjej90 mfl: är man frisk och har koll sitt förhållandet - och sin arbetssituation - så lär det här inte vara värre än vilket annat äldre hus som helst, med lite flax tom bättre. Huvudsaken är att köpet görs med beredskap att lära sig nya saker kring husskötsel, och att en och annan semester spenders på hemmaplan i obekväm ställning :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Renovering är en vanlig anledning till skilsmässa. Varför tror du det är så? 🤔
Kanske säkrast att inte ge sig in på renovering om man är gifta 🙃 Endast singelhushåll. Fast man ska ju inte renovera om man är singel heller… attans.
 
  • Haha
fam-lundborg och 2 till
  • Laddar…
wildeside
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Mycket fokus på TS reservation av sin kassa till 500kkr - men som står i inlägg #7 så är det akutkassan

Som @wildeside inleder är det inte mycket som är akut, även om det är mycket som behöver göras, säkert möjligt att sprida på en 5-10 års sikt.

Håller med @Farstatjej90 mfl: är man frisk och har koll sitt förhållandet - och sin arbetssituation - så lär det här inte vara värre än vilket annat äldre hus som helst, med lite flax tom bättre. Huvudsaken är att köpet görs med beredskap att lära sig nya saker kring husskötsel, och att en och annan semester spenders på hemmaplan i obekväm ställning :)
Även om det inte är akut och kan renoveras under 5-10 år så kommer det kosta x antal tusen och många gånger är det billigare att köpa nytt eller iaf nyare hus.
Sen är det väll upp till var och en att bilda sig en uppfattning om man tycker det är värt att renovera o reparera bort sin fritid, det är inte alla som tänker på det.
Jag bor själv i ett torp hitt flyttat 1909 på 70 kvm och har gjort en beräkning på vad det skulle kosta att renovera upp det till en enkel men modernare standard och kom fram till att det skulle kosta mer i tid och pengar än att bygga nytt hus 135 kvm 1,5 plan.
 
wildeside wildeside skrev:
Även om det inte är akut och kan renoveras under 5-10 år så kommer det kosta x antal tusen och många gånger är det billigare att köpa nytt eller iaf nyare hus.
Sen är det väll upp till var och en att bilda sig en uppfattning om man tycker det är värt att renovera o reparera bort sin fritid, det är inte alla som tänker på det.
Jag bor själv i ett torp hitt flyttat 1909 på 70 kvm och har gjort en beräkning på vad det skulle kosta att renovera upp det till en enkel men modernare standard och kom fram till att det skulle kosta mer i tid och pengar än att bygga nytt hus 135 kvm 1,5 plan.
Jag tolkar det du skriver mellan raderna att rent ekonomiskt skulle det vara bättre att bygga nytt, men för dig är det uppenbarligen ändå värt den uppoffringen - hur TS resonerar där vet vi inte (även om det verkar finnas en fablaise för äldre hus/byggstilar som kan motivera den egna insatsen)

Vi får väl se om TS kommer tillbaka och berättar hur tankarna går, om de köpte eller inte :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hus från 1906? Det står byggnadsår 1909?

Om ni ska köpa eller inte, det beror bara på er, för det kommer att ta tid o pengar under längre tid.
Får ni det till ett bra pris och att bägge tycker att det är drömhuset, köp. Annars leta vidare,
det finns mer hus. Och då och då kommer ett till drömhus.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Renovering är en vanlig anledning till skilsmässa. Varför tror du det är så? 🤔
M mrsnhp skrev:
Kanske säkrast att inte ge sig in på renovering om man är gifta 🙃 Endast singelhushåll. Fast man ska ju inte renovera om man är singel heller… attans.
Men så är även småbarn, och upväxta/utflugna barn sägs det

Så troligen är det enda säkra kortet mot separation att aldrig binda sig 😲
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det fanns ju egentligen inga konstigheter alls på det besiktningsprotokollet. Förutom att huset påstås luta. Frågan är bara hur mycket, och om det ens behöver åtgärdas.
I övrigt är allting som man kan förvänta sig. Inga fel, utan bara omodärnt och eftersatt underhåll. Detta innebär ändå att nästan allt måste göras om. Det är en totalrenovering från grunden som ska till på flera ställen. Badrummen måste rivas ut, ner till stommem, och byggas upp på nytt. Detsamma gäller köket, och kanske några sovrum. Ny el måste nog dras, och nytt värmesystem ska kopplas in. Grunden ska ses över, och taket behöver en lätt översyn.
Man får räkna med ca en miljon, om man gör mycket själv. En och en halv, om man lejer bort det mesta.
 
wildeside
D dibb skrev:
Hus från 1906? Det står byggnadsår 1909?
Ja det gäller att vara petig😂 det handla om hela 3 år på något som är 128 år gammalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ring och prata med besiktningsmannen.
Ofta kan de vara mycket mer nyanserade i tal än skrift, och jag blev alltid imponerad av deras förmåga att komma ihåg detaljer.
Budgeten räcker inte långt om man vill fixa allt på en gång och ta in hjälp men genom att riskminimering och och sparsamhet kan man komma långt. Jag köpte vårt kök begagnat ett år gammalt för drygt en tiondel av nypris.
Ni får dock vara beredda på att bo länge i en ”byggarbetsplats” och att inte kunna gå hela vägen direkt.
Tex köpa ett par luft/luft-värmepumpar för att längre fram byta till vattenburet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja det gäller att vara petig😂 det handla om hela 3 år på något som är 128 år gammalt.
Jo, och 1909 brukar väl vara det som är angivet när man inte vet, så det kan kanske mycket väl vara 1906.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.