Dina 500 000kr kommer tyvärr inte räcka för att renovera och fixa detta hus skulle jag säga.
Grunden behöver i första hand en avfuktare.
Direktel är inget jag skulle vilja ha om nu dessutom kakelugn och skorsten ej är godkända. Räkna med 200tkr minst att dra vattenburet och någon form av värmesystem, vill du ha bergvärme så är det 200tkr till.
Taket låter som att det behöver en ordentlig översyn eller läggas om, kostar pengar.
Alla våtrum låter som att de behöver renoveras, kostar pengar.
Fönster behöver ses över eller bytas, kostar pengar.
Ventilation, är den ok eller behöver något göras? Gissar att det behövs då det är fuktfläckar i vissa rum, kostar pengar.
Radon ej mätt, kan krävas radonsug om du har otur. Går att hitta på nätet vad grannar har för radonvärden så vet du om det är högre eller lägre risk.
Skicket på resten av huset huset låter ok men du vill säkert renovera och sätta egen prägel på det, kostar pengar.

Din renoveringsbuffert är bra men för detta hus kommer den inte räcka långt tyvärr då många dyra delar behöver ses över.

Mitt råd är att titta efter annat hus.
 
  • Gilla
Bittanbej och 1 till
  • Laddar…
Vad menar de med att huset lutar?
Lutar hela huset eller hänger det på skorsten & lutar mot ytterväggarna eller vad?
Att gamla hus "hänger" på skorsten är inget ovanligt.
Vad/om man vill göra nåt åt det beror ju på hur mycket det handlar om.
Om hela huset lutar åt ett håll, kanske ifrån berget så att nedre yttervägg gett sig är väl kanske lite värre, beroende på orsak.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Enda plumpen som jag ser det är avsaknad av ett riktigt värmesystem om det är så att ni tänkt bo där permanent. Resten är ju standard med tanke på husets ålder och vad man förväntar sig av ett nytt hus idag. Alla som köper dylika hus får liksom förvänta sig en del tokigheter som liksom hör till åldern. Inget som måste åtgärdas omedelbart.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Adieuadieu Adieuadieu skrev:
Tack för svar! Lite mer bakgrundsinformation kanske är bra ja.

Vi är ett 30-årigt par. Händiga, men ej snickare ngn av oss. Kan inget om konstruktion etc.

Planen är att göra mycket själva, men ta hjälp när det behövs för större arbeten. Har räknat med budget på 500 k för akut renovering, men ingen megabudget i nuläget.

Det som oroar oss mest är lutningen/grunden. Kanske annat vi också borde vara extra uppmärksamma på innan ett köp??
Med tanke på vad folk åstakommer här på BH så skulle jag säga att ligger huset där ni vill, och har grundförutsättningarna för det ni önskar så har ni alla förutsättningar att lyckas.

Att 500kkr inte skulle räcka långt motbevisas av tex
https://www.byggahus.se/patinerad-lanthandel-i-abild-far-nytt-liv-med-aterbruk-husdrommar

Håller med om att huslutningen är något att borra i, allt annat verkar bara vara normal slitage och åldrande, men hittar inget om elen (snabbscrollat bilderna), den kan vara flipp eller flopp - det är ju dessutom något som det finns verksamhetsmonopol på...

Att stötta upp värmesystemet med luft-luft under ett par år medan ni funderar på den permanenta lösningen borde inte vara vare sig problem eller dyrt, och inte heller superakut - det behöver inte vara på plats förän i höst.

Varningen här är väl just uthålligheten - det behöver inte vara så att det är konstant renoverande dagligen i 10 år, men det kommer alltid att finnas årsprojekt som ni vill/behöver beta av och det gäller att orka/vilja driva dem. Glöm då inte att lägga in semester från renoveringen så att det inte tar över livet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Adieuadieu Adieuadieu skrev:
Tack för svar! Lite mer bakgrundsinformation kanske är bra ja.

Vi är ett 30-årigt par. Händiga, men ej snickare ngn av oss. Kan inget om konstruktion etc.

Planen är att göra mycket själva, men ta hjälp när det behövs för större arbeten. Har räknat med budget på 500 k för akut renovering, men ingen megabudget i nuläget.

Det som oroar oss mest är lutningen/grunden. Kanske annat vi också borde vara extra uppmärksamma på innan ett köp??
Det har stått där sen 1906. Vad är sannolikheten att det rasar när ni köper det?

Detta är ett hus för ett yngre par utan barn som kan tänka sig lägga kvällar, helger och nätter på att renovera i ett par års tid. Din budget på 500 000 kr är alldeles för lite. Du kommer behöva det tredubbla tror jag men över en period på några år.

Om priset är rätt så ni har buffert, ingen är gravid och förhållandet är starkt så hade jag kört. Sådana här projekt är jäkligt jobbiga men också fantastiskt roliga när man är klar. Inget är som nåt man fixat själv.
 
  • Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Resten är ju standard med tanke på husets ålder
Jag håller med. I detta fall ligger rimligheten till köp i första han på TS (med livskamrat) - allt framtida renovering/underhåll/huspysslande. Det är viktigt att intresset överstiger arbetsinsats. Som ensamstående köpte jag 80-årigt hus. Under drygt 20 år gick all semester & fritid åt husskötsel. För min del var detta semester och så roligt det var när man lyckades lösa alla svårighetet som dök upp! Men lockas TS av resor, bad-eller skidemestrar, lyxigare bil etc är detta inte det optimala huset för TS. Har huset stått så länge står det länge till men kräver kärlek. Diskutera igenom detta innan köp.
 
  • Gilla
L.I och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har stått där sen 1906. Vad är sannolikheten att det rasar när ni köper det?

Detta är ett hus för ett yngre par utan barn som kan tänka sig lägga kvällar, helger och nätter på att renovera i ett par års tid. Din budget på 500 000 kr är alldeles för lite. Du kommer behöva det tredubbla tror jag men över en period på några år.

Om priset är rätt så ni har buffert, ingen är gravid och förhållandet är starkt så hade jag kört. Sådana här projekt är jäkligt jobbiga men också fantastiskt roliga när man är klar. Inget är som nåt man fixat själv.
”Yngre par” kan du vara själv 😜 /Mvh ena halvan av ett medelålders par inne på sitt andra renoveringsobjekt 😉
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
”Yngre par” kan du vara själv 😜 /Mvh ena halvan av ett medelålders par inne på sitt andra renoveringsobjekt 😉
Hur många små barn har ni och skulle du rekommendera att ta sig an ett större renoveringsprojekt med små barn? ☺️
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Hade vi tagit in den besiktningsmannen för att kika på huset jag sitter i nu hade utlåtandet nog varit detsamma. Huset lutar, golven knarrar, en murstock är kass osv osv. Inget konstigt med något av det. Innan jag blev husägare var jag livrädd för minsta negativa detalj i ett protokoll, men jag har lärt mig med åren.

Jag ser inget i själva protokollet som jag är direkt orolig över. Det enda skulle vara som redan påpekat vad "huset lutar" innebär. Enligt uppgift var det "skidbacke" i ett av våra rum här innan det fixades av ägarna för 70 år sedan. Märks inget idag.

Men ni bör höja budgeten. Bara att fixa murstocken och eldstäderna kan gå på 100.000 om det är illa. Sen är eluppvärmningen inte någon höjdare och bör väl bytas till något smartare. Krypgrunden matchar väl så som våran var för 30-40 år sedan. Den är nu rensad, plastad och med avfuktare och alldeles utmärkt. Insektsangrepp har vi också i var och varannan bräda som finns här. Men inget nytt, det är huvudsaken. Säkert är vissa av angreppen 200 år gamla.

MEN, det står ingenting om elen? Hur gammal är den?
Vatten och avlopp, skick på det?
Stambyte och ny el kostar en del.
 
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många små barn har ni och skulle du rekommendera att ta sig an ett större renoveringsprojekt med små barn? ☺️
Håller med helt!
Vi har tre mindre barn och att något av barnen blir sjukt drar med sig vabbande och störd kalender i flera veckor eftersom det obönhörligen blir så att alla andra insjuknar en efter en i serie, vilket också leder till att renoveringarna i princip stoppas under den tiden också.

Utan barn eller med äldre barn hade det varit en helt annan sak. Då hade det kunnat funka att efter jobbet dra på sig blåkläderna och köra några timmar.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många små barn har ni och skulle du rekommendera att ta sig an ett större renoveringsprojekt med små barn? ☺️
Noll barn, men däremot hälsoproblem och andra hinder mot renovera-dygnet-runt-livsstilen. Jättekul när värmepannan spricker medan man genomgår cancerbehandling 😛

Allt beror på hur bråttom man har och vilka krav man har. Vill man flytta in i ett ”ljust och fräscht” hus där allt är nytt ska man köpa ett nybyggt hus eller anlita nån som fixar det före inflytt. Är man okej med fult kök, lite spruckna kakelplattor i badrummet och plastmatta från 80-talet i hallen i några år tills man får tid, ork och pengar till nästa renovering är det inga problem 🙂 Jag känner folk som renoverar eller bygger med tre småbarn, och andra som skjutit upp renoveringarna i femton år pga barnen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bor i ett liknade hus, byggt 1891. Vårt protokoll från besiktningen såg ut på liknande sätt. Var glada att ni hittat ett rejält hus som ni kan bevara o skapa något som ni vet ingen annan har.
Moderna fuskbyggen ska man passa sig för.
Som tidigare sagt, har huset stått i snart 120 år så kommer det troligen överleva oss alla.
Kör på, allt behöver inte göras direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Noll barn, men däremot hälsoproblem och andra hinder mot renovera-dygnet-runt-livsstilen. Jättekul när värmepannan spricker medan man genomgår cancerbehandling 😛

Allt beror på hur bråttom man har och vilka krav man har. Vill man flytta in i ett ”ljust och fräscht” hus där allt är nytt ska man köpa ett nybyggt hus eller anlita nån som fixar det före inflytt. Är man okej med fult kök, lite spruckna kakelplattor i badrummet och plastmatta från 80-talet i hallen i några år tills man får tid, ork och pengar till nästa renovering är det inga problem 🙂 Jag känner folk som renoverar eller bygger med tre småbarn, och andra som skjutit upp renoveringarna i femton år pga barnen.
Jag har aldrig sagt att ingen kan eller att det inte går men du hade väl ändå inte rekommenderat någon som frågar att köpa ett renoveringsprojekt när man genomgår cancerbehandling?

TS ber ju om råd, jag menar att det inte är ovanligt att man sätter sig i skiten om man har för mycket annat...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte inte att det var något anmärkningsvärt med huset, inga stora varningssignaler såvida inte huset lutar kraftigt och man kan se att det är en pågående rörelse i grunden.
Vad det gäller renoveringsbudgeten så räcker det långt om man inte nödvändigtvis måste använda mycket kakel och klinker i kök och badrum. Det är iofs en dålig ide redan från början i ett gammalt trähus.

Allt hänger på vad priset är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Kan vi inte skriva vad vi bedömer behöver åtgärdas och vad det kommer kosta så får TS en uppfattning om hur långt hans 500 tusen räcker.
Huset är nog i ganska bra skick för att vara byggt 1906 men som det står i protokollet så är underhållet eftersatt.
Det är säkert inte bråttom med alla punkter men alla reparationer och renoveringar kommer att kosta pengar.
Lite snabbt så ser jag behov av.
Ytskikt finns det ingen information om.
Skick på kök o vitvaror finns ingen information om.
Värmesystem
Avfuktare källare
Nya fönster iof lite beroende på vad som är nu.
Våtrum behöver renoveras.
Taket behöver åtminstone en översyn.
Takavvattning och och plåtar behöver bytas.
Marken lutar mot huset, behöver åtgärdas
Dagvattenhanteringen behöver åtgärdas
Kakelugnarnas skick stå det inget om
Skicket på el finns står det inget om
Skicket på vatten o avlopp står det inget om.
Även om jag är en händig optimist så tror jag det är svårt att få ihop renoverings behovet för 500 tusen.
Har inte tid att fundera på kostnader just nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.