Vi har en ovanmarkspool, 3 meter i diameter, som står direkt på gräsmattan. Vi värmer inte upp den. En känsla är marken kyler mycket. Vad tror ni om att lägga någon form av isolering under, tex markskivor eller cellplast motsvarande det som används vid grundläggning? Då kanske man måste lägga plyfa ovanpå?
 
O olotor skrev:
Vi har en ovanmarkspool, 3 meter i diameter, som står direkt på gräsmattan. Vi värmer inte upp den. En känsla är marken kyler mycket. Vad tror ni om att lägga någon form av isolering under, tex markskivor eller cellplast motsvarande det som används vid grundläggning? Då kanske man måste lägga plyfa ovanpå?
Det är inte marken som kyler så mycket... vattenytan står för 80% av värmeförlusten på en pool.
Så sidor och mark tillsammans är 20 %

Dock så ska du lägga markskivor och ev plyfa på det så MÅSTE du se till att underlaget är extremt jämnt. Annars kommer skivorna att dippa på en kant och skicka upp den andra.
Jag grävde ur 15cm och la dit 0-10 singel som jag körde padda på och sen jämnade av med 2m vattenpass och 4m rak 2tum4
Det blev ändå så att vissa markskivor är lite sena och skickar upp en kant här och var.

Min rekomendation är pool överdrag som dras över VARJE gång poolen inte används.
ett pool överdrag för en 3m pool är ändå rätt lätt att hantera. Jag har 4.5m och drar av & på varje gång.
 
utav de där 80% som vatten ytan står för är 30% värmestrålning och 50% avdunstning.
Så ett poolöverdrag som förhindrar avdunstning är mycket värt
 
Håller med om det onödiga i att isolera under och det vettiga med en bra täckning.

Men det kan vara rätt trevligt med någon form av cellplast under poolen och en rejäl presenning ovanpå den för att slippa det där med skarvarna. Inte för värmen, utan för att det är klart skönare att stå på än en knölig gräsmatta.
 
Rickard.
Det är av vad jag hört inte helt ovanligt att  betongtäckmatta letar sig under poolerna hemma hos dom som har fri-isch tillgång till det och enligt källor så ska det tydligen vara rätt trevligt men jag har inga egna erfarenheter men det låter logiskt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
T
Får väl gå emot råden då .

Jag tror absolut det är stor skillnad på att lägga XPS plast under och skydda mot mark kylan.
Skulle tro att även om poolen värmts upp till 25 grader på dagen så kommer den tappat 10 grader på natten och sen måste man börja om.

Håller med att mycket av värmen går uppåt men just kontakten med marken kyler väldigt mycket också.
Sidorna är skitsamma men under och över gör stor skillnad.
 
  • Gilla
Tycho Brahe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.