Vi har en tomt som angränsar rätt nära till grannens hus. Villaområde. Vi vill bygga ett plank som löper från huset och 7 meter ut på 1,8 meters höjd. Så högt som jag förstått att man får bygga utan bygglov. Sedan är tanken att bygga ett växthus på 12-15 kvm i änden av planket. Nu var det en vän till mig som nämnde att det gäller om du bygger inom 3,6 meter från huset. Stämmer detta?

Vill tillägga att vi har tillstånd av grannen att bygga detta plank och växthus på tomtgränsen. Krävs det nu eventuellt ändå ett bygglov?
 
Växthuset bör kunna gå som friggebod, om det är max 15 kvm, och håller sig inom övriga regler för friggebod, som höjd. En friggebod får byggas närmare gränsen än 4,5m om grannen godkänner det.

Såvitt jag förstår så gäller samma sak för bygglovsfritt plank. Det är bygglovsfritt om det byggs inom 3,6 m från huvubyggnaden. Och det får byggas närmare gräns än 4,5m om grannen godkänner.

Tänk på att 4,5m gäller även mot gata och annan allmän plats. Och där går det inte att få godkännande (skulle behövas explicit godkännande av alla som bor i Sverige).

Du bör få skriftligt godkännande från grannen, på en ritning/skiss, där man kan se utformningen och placeringen. För att undvika framtida problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ett plank som är längre ut än 3,6 meter från fasaden är inte bygglovsbefriat, även om grannen godkänner det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. En följdfråga. Är det samma regler för häck i tomtgräns? Googlar jag omkring lite på det verkar det vara andra regler kring häckar i tomtgräns?@LaszloToth @hempularen
 
Claes Sörmland
Det finns ingen reglering av häckar. Markägaren planterar häck där markägaren vill och höjd och skötsel är upp till markägaren. Enda undataget är om häck ställer till det med trafiksäkerheten, värst i korsningar men även utfarter kan bli trafikfarliga av högre häckar.

Ligger häcken nära en fastighetsgräns, kanske så att den går över gränsen så måste naturligtvis båda markägare vara med på att planteringen utförs så. Det kan vara klokt att plantera häcken på enbart en sida av fastighetsgränsen så att det blir tydligt vem som faktiskt äger häcken när den senare växer upp, alltså den markägare som har planterat den på sin egen mark. Då ansvarar också den markägaren för dess skötsel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maalox
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ett plank som är längre ut än 3,6 meter från fasaden är inte bygglovsbefriat, även om grannen godkänner det.
Detta är lite av 'breaking news' för mig --ett 180cm plank får alltså inte uppföras >3.6m från fasadlivet, även om grannens godkännande skett enligt konstens alla regler?
 
Claes Sörmland
Maalox Maalox skrev:
Detta är lite av 'breaking news' för mig --ett 180cm plank får alltså inte uppföras >3.6m från fasadlivet, även om grannens godkännande skett enligt konstens alla regler?
Du har nu förstått det rätt. Inga bygglovsbefriade plank som sträcker sig längre ut från husets fasad än 3,6 m. Inom 3,6 m från huset får de göras hur långa som helst så länge de är del av en skyddad uteplats.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen reglering av häckar. Markägaren planterar häck där markägaren vill och höjd och skötsel är upp till markägaren. Enda undataget är om häck ställer till det med trafiksäkerheten, värst i korsningar men även utfarter kan bli trafikfarliga av högre häckar.

Ligger häcken nära en fastighetsgräns, kanske så att den går över gränsen så måste naturligtvis båda markägare vara med på att planteringen utförs så. Det kan vara klokt att plantera häcken på enbart en sida av fastighetsgränsen så att det blir tydligt vem som faktiskt äger häcken när den senare växer upp, alltså den markägare som har planterat den på sin egen mark. Då ansvarar också den markägaren för dess skötsel.
Tack för svar! Högst intressant att häck är okej men plank regleras rätt "hårt" i jämförelse. Förstår att det regleras utifrån olika lagar helt enkelt. Hade varit skönt om det var samma regler kring plank, en häck tar ju en stund att få upp till någon höjd om man inte köper färdiga rackare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Detta är lite av 'breaking news' för mig --ett 180cm plank får alltså inte uppföras >3.6m från fasadlivet, även om grannens godkännande skett enligt konstens alla regler?
Det blev tyvärr breaking news för mig med, tur att man kikade på det här en hundrade gång, innan man åkte med materiallistan och handlade. Lutar åt en spaljelösning och klätterväxter istället.
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Det blev tyvärr breaking news för mig med, tur att man kikade på det här en hundrade gång, innan man åkte med materiallistan och handlade. Lutar åt en spaljelösning och klätterväxter istället.
Även spalje kan avra reglerat lite olika i olika kommuner. Så inte självkalrt att en 180cm spalje är godkänd heller utan bygglov. Vilken kommun??
 
  • Gilla
Sparvassursen
  • Laddar…
Man sätter upp ett sk Gunnebo staket som spalje, det får man bygga hur högt som helst eftersom det är typ 99.9% genomsnittligt.
Sedan hänger man på lite segelduk.
 
M mojjen skrev:
Även spalje kan avra reglerat lite olika i olika kommuner. Så inte självkalrt att en 180cm spalje är godkänd heller utan bygglov. Vilken kommun??
Tror det är 75% här i vår kommun på den höjden. Timrå är kommunen.
 
D Dilato skrev:
Man sätter upp ett sk Gunnebo staket som spalje, det får man bygga hur högt som helst eftersom det är typ 99.9% genomsnittligt.
Sedan hänger man på lite segelduk.
Det är en metod, men det är också fruktansvärt fult. Vill inte att det ska se ut som en anstalt här. Då har jag hellre en snyggt byggd spalje med 75% och klätterväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.