Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp takshingel, finns i bl.a rött.
Jo jag vet. Men jag behöver en kondenseringsspalt iom att jag kommer att ha diffusionsöppen konstruktion.
 
O Odox skrev:
Jo jag vet. Men jag behöver en kondenseringsspalt iom att jag kommer att ha diffusionsöppen konstruktion.
Berätta mer, menar du luftspalt? Vad har du för isolering i taket och material?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Berätta mer, menar du luftspalt? Vad har du för isolering i taket och material?
Nu var det ju inte en fråga om konstruktionen utan om någon vet vart/om det finns ersättningsplattor på marknaden för mina befintliga.
 
O Odox skrev:
Nu var det ju inte en fråga om konstruktionen utan om någon vet vart/om det finns ersättningsplattor på marknaden för mina befintliga.
Jag fattar. Ursäkta om jag är nyfiken, men varför måste det bytas ut plattor om huset är sålt? Det finns kunskap här inne som kanske kan lösa problemet på olika sätt...

Till frågan så går det förmodligen inte att hitta originalplattor och byta ut enstaka plattor.
 
O Odox skrev:
Jag väcker en gammal tråd här innan jag skapar en ny.
Jag har likadana plattor på mitt tak som skaparen av denna tråd har. Jag behöver byta hela taket och undrar om någon här vet om någon tillverkare av liknande plattor fast i fibercement istället för asbest.
Då jag söker på nätet får jag upp några gamla artiklar med dessa skivor men inte någon återförsäljare eller tillverkare. Länken tidigare i denna tråd ger inte längre något resultat.
Jag säger inte att du ska göra något olagligt men det är uppenbart från trådstarten att det finns en efterfrågan på hela, begagnade eternitplattor av denna modell ;)
 
Om nån letar efter sån plattor för att ersätta trasiga så har jag en hög utanför lund
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om nån letar efter sån plattor för att ersätta trasiga så har jag en hög utanför lund
Det enda du lagligt får göra med den högen är att lämna den till tippen.😢
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det enda du lagligt får göra med den högen är att lämna den till tippen.😢
Får man ens transportera eternit själv, räknas det inte som avfall?
 
F fribygg skrev:
Får man ens transportera eternit själv, räknas det inte som avfall?
Ja det får man.
Privatpersoner får transportera de flesta typerna av farligt gods som är avfall till återvinningscentraler och då får mängden vara högst 30 kg på ett fordon.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...rivatpersoner-som-transporterar-farligt-gods/

Sedan finns det en massa varierande regler beroende på vilken ÅVC man besöker, här ett exempel:

Som privatperson får du lämna max tre förpackningar om högst 160 liter totalt med asbest och eternit per besöksdag på återvinningscentralen.
Men tänk på att du måste själv kunna lyfta upp dina paket till axelhöjd för att kunna lägga det i containern.
https://nsr.se/privat/allt-om-din-s...all/olika-typer-av-avfall/asbest-och-eternit/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.