Jag har en IKEA VITVAL loftsäng. Enligt instruktionerna skall den fästas i väggen. Jag har en gipsvägg. Vilken typ av plugg rekommenderar ni till detta? Funderar på att använda en universalplugg, men det kanske inte räcker? Jag vill att sängen skall stå stabilt utan att röra sig överhuvudtaget.

Bifogar skärmdump från instruktionerna.

Edit: Jag har också en annan typ av gipsplugg hemma, vet inte vad den kallas för. Bifogar foto. Är den bättre?
 
  • Illustration från IKEA instruktioner visar hur en VITVAL loftsäng fästs i en vägg med skruvar och beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskruv och expanderande gipsväggsplugg använd för montering i gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
Är det bara vanlig enkelgips måste du träffa i reglarna i väggen om sängen inte ska kunna röra sig alls. Kan bli stora krafter med människokroppar som rör sig.

Dynamiska krafterna kan bli hundratals kilo beroende på vad man gör i sängen och vikten på de som ska ligga där.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det bara vanlig enkelgips måste du träffa i reglarna i väggen om sängen inte ska kunna röra sig alls. Kan bli stora krafter med människokroppar som rör sig.
Ja, det är enkelgips. Om jag hittar reglarna - kan jag då använda vanlig träskruv?

Om jag inte hittar reglarna, kan mollyplugg fungera då - eller är det kört?
 
MultiMan
Med enkelgips räcker inte någon plugg, oavsett hur bra, iaf enligt min uppfattning. Molly fördelar bra men det hjälper ändå inte när gipset smulas sönder pga för stora krafter och konstanta rörelser från människokroppar. Du kommer också få dragande krafter rakt ut på skruvarna/pluggarna, sämsta tänkbara.

Väldigt svårt att säga exakt vad som håller eftersom det är så olika krafter beroende på omständigheterna. En 5-åring som sover lugnt och stilla eller två tonåringar som utforskar sina kroppar med entusiasm.
 
Att ikea säger att de ska fästas i väg betyder ju inte att man måste. Jag hade inte gjort det. Alla ungar är såklart olika men att hålla på så man välter en hel sån där låter långsökt.........
 
MultiMan
Trådskaparen skriver "Jag vill att sängen skall stå stabilt utan att röra sig överhuvudtaget."

Då måste man nog tänka sig för en gång extra med infästningarna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att ikea säger att de ska fästas i väg betyder ju inte att man måste. Jag hade inte gjort det. Alla ungar är såklart olika men att hålla på så man välter en hel sån där låter långsökt.........
Det jag märker är att sängen slår lite mot väggen under natten när han sover, bara han vänder på sig.
 
Ska du få sängen att stå still kan du nog använda dig av den typen av plugg, eller ännu hellre molly.
Men om ett par vuxna människor gör gymnastiska övningar i sängen så kommer gipset i sig att flexa.

Med tiden riskerar en molly-plugg (eller annan plugg) att "äta sig igenom" gipset av den typen av nötning, men i och med att det är en barnsäng så bör krafterna vara mindre och tidsperioden innan ni möblerar om eller byter säng är kanske inte så lång.

Hittar du en regel så kör på med en träskruv och var strålande glad, annars skulle jag själv välja att sätta en mollyplugg och i värsta fall få laga en bit gips nästa gång ni tapetserar om. Hellre det än sömnlösa nätter.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
K
K kia2 skrev:
Det jag märker är att sängen slår lite mot väggen under natten när han sover, bara han vänder på sig.
Varför inte fästa någon form av dämpning, exempelvis skumgummi på sängramen precis där den slår i väggen på natten. Då borde ljuden upphöra och du slipper skruva fast den.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.