Vi har ett hus i en mindre ort i mellansverige som på baksidan och ena kortsidan gränsar mot en skog med en tjärn respektive en äng. Enligt detaljplanen är det prickad mark in på vår fastighet från båda dessa håll. Nu är det så illa att vi skulle vilja bygga ett garage i hörnet av fastigheten (vår) vilket skulle innebära att det skulle behöva byggas till stor del på den prickade marken. Vilka skäl kan jag anföra och hur ska jag argumentera för att ha chans att kommunen beviljar bygglov? Är det helt kört eller kan sådana avvikelser godkännas?
 
Claes Sörmland
Den ska i grunden vara helt kört eftersom marken har prickats för att inte byggnader ska hamna för nära marken utanför tomtgränsen. Man gjorde/gör ofta så i detaljplanering för att hålla er bebyggelse samlad i mitten av tomten. Man vill alltså inte att ni ringar in tomten med byggnader och därmed gör ett större avtryck på området än vad som skulle skett om ni trycker ihop byggnaderna i mitten av tomten.

Om detaljplanen är mycket gammal och uppenbarligen inaktuell (ej har följts och hela grannskapet har garage på liknande sätt) så kan det möjligen finnas en liten öppning. Men sällan detta flyger.

Sen kan du ju hoppas på en byggnadsnämnd som bryter mot detaljplanen helt flagrant och att detta därmed gynnar dig. Men de byggnadsnämnderna blir ovanligare och ovanligare.
 
  • Gilla
Henkan-
  • Laddar…
Varför är marken prickad? Om du inte vet så kolla med kommun.
 
Hade det bara varit ett hörn på garaget som hamnade på prickmark hade det gissningsvis varit lättare.
Vi fick iaf igenom ett bygglov där en mindre del hamnade på prickmark.

Går det att placera garaget annorlunda?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför är marken prickad? Om du inte vet så kolla med kommun.
Jag har faktiskt tyvärr ingen aning.
 
K Klass0n skrev:
Hade det bara varit ett hörn på garaget som hamnade på prickmark hade det gissningsvis varit lättare.
Vi fick iaf igenom ett bygglov där en mindre del hamnade på prickmark.

Går det att placera garaget annorlunda?
Nja, egentligen inte. Det hamnar då väldigt nära bostadshuset.
 
H Henkan- skrev:
Vi har ett hus i en mindre ort i mellansverige som på baksidan och ena kortsidan gränsar mot en skog med en tjärn respektive en äng. Enligt detaljplanen är det prickad mark in på vår fastighet från båda dessa håll. Nu är det så illa att vi skulle vilja bygga ett garage i hörnet av fastigheten (vår) vilket skulle innebära att det skulle behöva byggas till stor del på den prickade marken. Vilka skäl kan jag anföra och hur ska jag argumentera för att ha chans att kommunen beviljar bygglov? Är det helt kört eller kan sådana avvikelser godkännas?
Hur stort, kanske räcker det att bygga garaget som attefallsbyggnad, 30m2? Dessa får ligga på prickad mark.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort, kanske räcker det att bygga garaget som attefallsbyggnad, 30m2? Dessa får ligga på prickad mark.
Jag behöver ett dubbelgarage…
 
H Henkan- skrev:
Jag behöver ett dubbelgarage…
Hmm, en del på prickad mark och annan utanför? ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, en del på prickad mark och annan utanför? ;)
Ja, så var tanken. Jag TROR (behöver såklart kolla upp det) att den prickade marken går ca 4 m in på vår fastighet. Garaget skulle bli bredare än så.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Varför är marken prickad? Om du inte vet så kolla med kommun.
I äldre detaljplaner finns sällan några förklaringar till varför en viss yta har prickats i underlaget till detaljplanen. Man slentrianprickade i kvartersmarkens utkanter för det var så man gjorde. Bra för trafiksäkerheten, att byggnationen inte blir för tät och att byggnadernas uppenbarelse inte inkräktar på t ex bredvidliggande parkmark (idag oftast detaljplanerad som naturmark).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.