I samband med renovering av lägenhet har jag tittat närmare på elen, som jag skulle tro är åtminstone delvis hemmapulad. En sak som inte är korrekt utförd är en trappkoppling för en taklampa ovanför just trappan. Rummet i källaren försörjs el-mässigt av en säkringsggrupp som kommer via oklar och otillgänglig väg i en flexslang.

Lampan som hänger ovanför trappan får tändtråd från lampknapp på ovanvåningen, och jord och nolla hör till samma grupp som rummet med lampknappen på ovanvåningen. Mellantrådarna som går till lampknappen går tillsammans med övriga kablar från rummet i slang till centralen.

I centralen är mellantrådarna vidarekopplade med ubåtar, och går tillsammans med gruppen för källaren ned i flexslang, till trapplampans knapp i källaren. I slangen till källaren går också en fasledare från säkringen som försörjer rummet på ovanvåningen med trappan, ned till den nedre lampknappen.

Fel är alltså 2 olika faser i samma slang, och kopplingar i centralen, om jag förstått saken rätt. Jag skulle vilja ta hit nån för att fixa det, men funderar på hur. Det blir bökigt att dra nytt mellan ovanvåning och källare pga spiraltrappa och saknas lämpliga ställen för smärtfri genomföring.

Kan ett alternativ vara att sätta ett impulsrelä i centralen, där lampknappen i källaren matas med källarens fas, och antingen den tråd som använts för ovanvåningens fas eller en mellantråd skickar upp styrsignal till relä i centralen. Lampkn
 
Det bör undvikas men är inte per definition fel.
 
Råkade visst posta innan inlägget var klart. frågan skulle fortsätta - skulle mellantrådarna i slangen på ovanvåningen istället kunna användas för impuls respektive "tändtråd" från reläet, eller vad man ska kalla det.

Eller finns det andra bättre lösningar?
 
Ja, visst fungerar det. Men vad skulle du vinna på det? Jag har en ”trappkoppling” med impulsreläer i ett utrymme. Där är orsaken att jag ville byta till dubbla brytare, det fanns ingen möjlighet att få in så mycket mellantrådar i rören som det skulle blivit med en konventionell trappkoppling.

Men här ser jag inte fördelen.
 
Det låter som du letar fel för sakens skull. Fungerar det så låt det vara.
 
Jag ser inte att felet är så stort att det behöver åtgärdas. En notering på gruppförteckningen tycker jag räcker för att varna för dubbelmatningen i slangen ned till källaren.

Vill du använda ett impulsrelä för att simulera ena trappbrytaren så behöver du hitta ett växlande relä. Jag vet inte om det finns.
 
Har kanske blivit präglad av den mesta av min elkunskap kommer av att läsa här på forumet. Om jag varken får påhälsning av medlemmar som skriker hemmapul!! eller att befintlig installation skulle vara allt allt för osäker så lägger jag gärna locket på det hela!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det tycker jag låter sunt. Det är heller inte förbjudet med 2 faser/grupper i samma rör/slang, men det är praxis att man inte gör så. Men ibland har nöden ingen lag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.