Hej!
Ska köpa lite nya maskiner då jag ska renovera vårat hus
Funderar på Kap/ger GCM 8S samt slipmaskin GEX 125-1 AE.
Gör jag bort mig om jag väljer dessa maskiner?
Står i valet om jag ska gå upp ett snäpp till GCM 10S och GEX 150 Turbo.
Hur ofta räcker en GCM 8S inte till kapacitetsmässigt?
Stor skillnad GEX125 vs GEX 150 turbo?

Henke
 
Allt beror på vad du ska göra:

Jag har en GCM 10 SD och är toknöjd med den förutom att den är stor och tung samt att den väsnas lite väl mkt. Har även en GEX125:a och är lika nöjd med den. Har inte provat 150. Även här beror det på vilka krav du har.

Hur du än gör kommer du inte att göra bort dig då det är fina maskiner att jobba med.

/V
 
Det jag ska göra är väl mest kapa/gera lister/foder/socklar och det räcker säkert en GCM 8S till men vad det lider så blir det altanbygge etc så då kommer säkert 10:ans kapacitet till behov. Hur nödvändigt är det att kunna vinkla maskinen åt båda håll (SD)?
Ang. excentern är det till att börja med väggar, tak och sånt som ska slipas (tapeter/spackel etc)
Funkar 125;an till lite grövre slipning också? 150 turbo har väl fin och grovlägen har jag för mig?

Henk
 
Ska du slipa spackelskarvar på gipsskivor tycker jag personligen att en excenter river lite väl bra samt att det är svårt att få jämt. Det gäller iaf med en 125mm-maskin. Hadu du tänkt göra dylika jobb hade jagnog satsat på 150:an!
 
Har själv en Dewalt 707 kap-/gersåg som bara går att tilta åt ett håll. Det har definitivt dykt upp lägen där det hade underlättat om jag kunnat luta klingan åt andra hållet. Samtidigt klarar man sig bra utan också. Det är framförallt när man har en grov klinga på och man vill såga med finsidan neråt (för att få ev splitter på bak-/fulsidan) som man skulle önska att man kunde luta klingan åt andra hållet också. Med en finare klinga är detta ett mindre problem.

Vad gäller gips- och spackelslipning så blir det väldigt finkornigt damm som kan sätta igen den bästa av slipmaskiner. Därför kanske man skulle tänka två gånger om det är värt att riskera att damma sönder en dyr kvalitetsmaskin eller om man skall ha en billigare som man inte gråter blod om man skulle ha sönder. Själv har jag slipat gipsskarvar och spackel med en Best tools-slipmus. Kostade mig 125 kr. Är inne på min andra nu sedan den första lagt av p.g.a. dammet. Denna är ju inte lika effektiv som en hyrd flexgiraff, men har ändå funkat riktigt bra.
 
Låter som det kanske är vettigare att satsa på en GCM 10 SD och köra på någon billig slipmaskin från Clas i Sjön då. Kommer nog som sagt bli mest spackelslipning. Tips på någon billig slipmaskin med dammsugaranslutning? Runt tusenlappen kanske.

Henke
 
Ska du inte göra mer jobb än så hade jag satsat på en 8 istället för en 10 ger/kap. Tror att den räcker långt.
 
Kap och gersågen vågar jag inte råda dig då jag själv använder en powertool maskin!!!! :eek: som tuffar på och kan vinklas dit jag vill att den ska vinklas (och jodå den sågar rak och fint också) :) men i slip frågan håller jag med H_L köp en (eller två) billig slipmus och damma igen, Jag köpte min på jula mest för att den var just billig (69kr på utförsäljning) fungerar kanon det ända är att den vibbar som f-n efter ett tag, men den har väl beckat igen efter att ha slipat rätt mycket gips och spakel. min 125mm excenterslip använder jag till "rena produkter".
 
Äh, det är ju ingen motor i den där! ;)
 
exzero666 skrev:
Äh, det är ju ingen motor i den där! ;)
Ahh, just det. Kanske hyra en flex giraff då?
 
Daniel_N skrev:
Ahh, just det. Kanske hyra en flex giraff då?
Lutar nog åt det faktiskt. :)
 
Såg att Jula hade någon slags Giraff-kopia..
Bra mycket billigare än originalet så är utmärkt. Hur kopian står sig kvalitetsmässigt vet jag inte, men den är i alla fall bra mycket billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.