Finns det någon möjlighet att addera en expansions-volym till min pump.

Jag har redan en Nibe UKV-100 som volymtank på värmebäraren, men jag bedömer inte att den behövs längre då jag har så mycket större vattenvolym nu, i tillbyggt hus.

Kanske kan den användas? Ser svårigheter i hur man skall säkerställa ”legionella-förhinder”, så kanske inte?

Finns det några produkter avsedda för denna typ av volym-expansion.

Ser allt oftare ett varmvattnet är slut med växande barn.
 
tommib
Man kan seriekoppla en vanlig VVB efter BVPn för att öka tillgänglig volym. Det mesta värms då ändå med bergvärme men det kommer bli lite elspets för att hålla den externa tanken varm.

Har du provat att öka temperaturen i VVBn eller aktivera "Tillfällig lyx"?
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man kan seriekoppla en vanlig VVB efter BVPn för att öka tillgänglig volym. Det mesta värms då ändå med bergvärme men det kommer bli lite elspets för att hålla den externa tanken varm.

Har du provat att öka temperaturen i VVBn eller aktivera "Tillfällig lyx"?
Tack! Ja det var så jag tänkte.

Tror det går sätta en patron i min befintliga UKV men kanske bättre att ta bort den och ersätta med rätt saker så det blir säkert och bra.

Ja vi har nyttjat det ibland, och då har det inte varit något problem. Men snart installerar vi en relax-del i källaren med dubbla duschar i, och börjar inse att den lyxen inte kommer bli vad den är tänkt om det plötsligt blir kallt mer som regel än undantag, så börjar förbereda för åtgärd i alla fall, så får vi se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.