Hejsan undrar ifall man skulle kunna bygga en bänkskiva i trall sedan limma dit kakelplattor för att kunna ha en gasdriven pizzaugn ovanpå samt en grill bredvid eller det kommer bli för varmt för plattorna ? Vill inte gjuta en skiva och att köpa granitskiva är för dyrt.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan undrar ifall man skulle kunna bygga en bänkskiva i trall sedan limma dit kakelplattor för att kunna ha en gasdriven pizzaugn ovanpå samt en grill bredvid eller det kommer bli för varmt för plattorna ? Vill inte gjuta en skiva och att köpa granitskiva är för dyrt.
Vid tillverkning av plattor så bränns dom mellan 700-1200 grader, så nog skulle dom klara värme från en grill/puzzaugn ?
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Vid tillverkning av plattor så bränns dom mellan 700-1200 grader, så nog skulle dom klara värme från en grill/puzzaugn ?
Haha vad bra 👍 då har jag en plan, tänkte det är både lättare och snyggare att lägga plattor än bara ren trall.
Plus att det är mer brandsäkrare
 
Har faktiskt exakt samma plan, allt virke och kakelplattor ligger i snickarboden… väntar bara på lust och lite tid över. :)

Fast jag kommer använda kakelfix och fog istället för lim.
 
Hade du tänkt limma plattorna direkt på trallen? Det blir nog inte så bra i längden skulle jag gissa. Behövs nog lite mer formstabilt underlag.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
K
Skulle aldrig ta massivt trä som underlag, speciellt inte utomhus då det rör på sig. Diverse skivmaterial är att fördra.
 
T Trafikverket1 skrev:
Hade du tänkt limma plattorna direkt på trallen? Det blir nog inte så bra i längden skulle jag gissa. Behövs nog lite mer formstabilt underlag.
K kniv skrev:
Skulle aldrig ta massivt trä som underlag, speciellt inte utomhus då det rör på sig. Diverse skivmaterial är att fördra.
Skulle du lagt trall sedan en cemenskiva istället och ovanpå cementskivan lägga kakel ?
 
K
Nej, varför ens hålla på med trall till felaktigt ändamål? Vill du så gärna använda spill och material du redan har..?
Göra rätt blir dyrt, men göra fel och sen behöva göra om blir dyrare.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Skulle du lagt trall sedan en cemenskiva istället och ovanpå cementskivan lägga kakel ?
Jag hade byggt en ram av tryckt virke och sedan lagt en fibercementskiva med plattorna på den. Var inne på den tanken själv förr året till min pizzabänk men hittade två skivor kvartskomposit på blocket som jag använde istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.