Är det någon som har "koll" på vad ett trähus med tegelfasad byggt i början av 60-talet har för brandklass, det är frågan om ena gaveln på huset och det finns ett fönster men det är gissningsvis under 1m². Frågan går förstås inte svara på med min beskrivning men det borde ju finnas något typiskt.

Bakgrunden till min fråga är att jag har en friggebod precis vid tomtgräns, byggd av tidigare ägare, med skriftliga granngodkännanden.

Denna har ingen brandklass alls och står knappa 8m från grannens hus, trähus med tegelfasad.

Nu vill grannen bygga friggebod vid sin tomtgräns, vilket jag i stort är ok med. Denna bod hamnar dock mellan min friggebod och bostadshuset.

Kan/bör jag begära brandklass på denna friggebod som vilkor för placeringen?

Jag har ju typiska trädgårdssaker i min vilket inkluderar grill, grillkol, tändvätska, gasol, ved motorsågsbensin och kedjeolja, inga stora mängder men ändå sånt som medför en extra risk. Laddstationen till robotklipparen sitter dessutom i anslutning och får strömmen därifrån, dessa tenderar ju att drabbas av åska ibland... Jag antar grannen kommer ha liknade saker i sin, i alla fall bensinklippare och bränsle.

En brand I friggeboden vore ju i sig katastrof, men att det sprider sig till ett bostadshus är ju ändå långt mycket värre och definitivt inget jag vill vara vållade till.

Är det över huvud taget något att fundera över eller är det bara se till lagen att friggebodar inte har krav på brandklass? Jag vill ju inte ställa "orimliga" krav på grannen eller förstöra gransämjan, men vill ju heller inte riskera något i onödan.

Om placeringen skulle bli bygglovspliktig, är det då så att det inte längre är en friggebod och brandkraven finns?
 
Åsa Lund
Ditt fönster har mest troligt ingen brandklass alls. Annars ska det finnas en etsad stämpel i ena hörnet av rutan och stå nånting som börjar med pyro eller så
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ditt fönster har mest troligt ingen brandklass alls. Annars ska det finnas en etsad stämpel i ena hörnet av rutan och stå nånting som börjar med pyro eller så
Absolut. Men det är som sagt sannolikt mindre än en kvadratmeter. Jag tittar på Boverkets regler enligt PBL och tabell 5:611.
Denna är väl inget krav att följa för friggebodar om jag tolkar det rätt, men känns ändå inte orimligt att göra om två byggnader överbryggas av en tredje mitt mellan?

Tänker man att nya friggeboden hamnar som minst två meter från bostadshuset gäller ju för småhus nära komplementbyggnad enligt tabellen:
EI 30 i en av väggarna
Oklassade fönster: Max 1 m2
Dörrar: EI 30
Håller ett trähus med tegelfasad El 30 är det ju inte mycket att bråka om.

Det är alltså inte min byggnad jag avser skydda genom eventuella extra krav utan vill ha ökad marginal så att inte en brand i min byggnad sprider sig till grannens villa.
 
Detta är fortfarande aktuellt, någon som har några tankar?

Kort (nåja...) sammanfattning:
Jag har en friggebod byggd av tidigare ägare men väldigt nära grannens tomt, men med dokumenterat godkännande. Min friggebod ligger uppskattningsvis knappa 8 m från grannens bostadshus.

Grannen önskar bygga friggebod på sin tomt och vill ha mitt medgivande då den hamnar närmare tomtgräns än 4,5m och nära min friggebod. Denna hamnar också mellan min friggebod och grannens bostadshus.

Grannens tomt gränsar även mot komunens mark men vederbörande säger sig ha OK från kommunen att placera där, bifogar bild på detaljplan. Ritat in placering av min befintliga friggebod samt var jag uppskattade tänkt placering av grannens friggebod.

Granntomten ligger ganska mycket högre än min varav jag misstänker 3m från den marknivån vid min tomtgräns kan kännas ganska högt.


Jag är i sak inte emot ett bygge men vill att det ska bli rätt och vill veta hur det kommer se ut innan byggstart.

Önskade en skiss/ritning på hur friggeboden skulle se ut och var den skulle vara placerad men fick lite tveksamt bemötande på önskemålet då det ju inte behövdes då det ju inte var något som krävde bygglov, önskar jag för mycket? Tycker mig vilja ha lite underlag att gå på då jag ska godkänna "ett undantag från 4,5 m gränsen"

Föreslog tidigare placering i linje med min friggebod, där har jag i princip inga hinder eller önskemål alls om det så skulle vara i princip vägg i vägg (annat än ev. branspridningsrisk) men det var ingen önskad placering.
 
  • Del av detaljplan med markerade positioner för befintlig och tänkt friggebod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som du skrivit så krävs ingen brandklassning av en friggebod, se BBR 5:6.
Skulle bygglov sökas så kan kommunen inte ställa det kravet om det inte är reglerat i detaljplanen. Är detaljplanen äldre än 1987 så har jag för mig att det står om avstånd till gräns i byggnadsstadgan samt avstånd med hänsyn till brandspridning 39 § eller någon paragraf i närheten.

Du kan alltid ge ett medgivande under förutsättning att byggnaden uppförs enligt bestämmelserna i BBR 5:611.

Vet dock inte hur godkännandet hanteras av kommunen om byggnaden inte uppförs brandklassad om det skulle bli ett tillsynsärende.
 
Tack för bra svar.
Är det ett "rimligt" krav att ställa att byggnaden ska uppföras enligt bestämmelserna i BBR 5:611om det är placerat närmare än 4,5m från min tomtgräns (och därmed 1-2m från bostadshus och min friggebod) eller är det en provokation till grannosämja?

I vilket fall pratade jag med kommunen som säger att grannen ändå behöver lov för placering där då det är närmare än 4,5m från kommunens mark/allmänning dessutom är det prickad mark på detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.