Hej!

Vi ska bygga växthus av gamla fönster, blir ca 15m2. Tänkte ha två rader av lecablock som sockel men undrar:
1. Kan jag ha lägga blocken direkt på grusbädd eller måste jag gjuta en grund och använda murbruk för att fästa den första raden?
2. Kan jag använda stenlim för den andra raden eller behövs murbruk även här?
 
K
Varför försöka ta genväg med stenlim? Gör rätt och riktigt med murbruk B och ett varv armering emellan också. Då håller det
 
Spara tid framförallt. Om det fäster bra och blir tillräckligt stabilt så är det helt klart värt det. Det är ju ett växthus trots allt. Har ingen erfarenhet av att limma så nyfiken på om det är tillräckligt bra
 
Hur tänker du med armering?
 
Du behöver som sagt armera mellan skiften om det ska hålla och minst risk för problem om du gjuter en grund. Men är markförhållandena bra är det kanske onödigt beroende på din ambitionsnivå.

Om du använder murarlåda för att lägga ut bruket så går det minst lika fort som att limma.
 
F fribygg skrev:
Hur tänker du med armering?
Ja det är det som är frågan, räcker lim eller behövs armering givet att det bara är två rader
 
B Benicio Toro skrev:
Ja det är det som är frågan, räcker lim eller behövs armering givet att det bara är två rader
Om du ska ha glas på behövs nog armering, vore det ett växthus i plast kunde du ju chansat på en ostabil grund.
 
  • Gilla
Benicio Toro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.