Hej,

Uteplats/trall altan som är gjord 2015. Gjutna plintar 120-140 cm ner i marken samt isolering runt om. Det är gammal sjöbotten/lerjord under.

Sista 3-4 åren har båda hörnplintarna skjutit rejält pga tjälen. Det går tillbaka nästan helt på våren/sommaren men det är drygt...

Nu till min tanke/fundering som slog mig i kväll när jag var ute och beskådade eländet. Jag har stuprör, ovan mark, som mynnar ut vid båda hörnen/i anslutningenvtill plintarna. Är det månne dem som gör att det skjuter så mycket under vintern??

Hösten är ju som bekant rätt så regnig och blir det då så att allt vatten stannar upp när marken börjar frysa?? Jag tror iaf det men kloka tankar/funderingar mottages gärna.

Om inte annat måste jag riva upp och göra om iaf hörnen, men risken är att bärlinorna har slagit sig och inte ligger i våg sen endå...

Ska man köra på markskruv i hörnen ist?
 
Inget vatten vid huset från stupen, det mättar marken. Så lägg rör ca 40 cm ner och minst 5 meter bort helst i nägon slänt eller dike eller slang som finns för stuprör.
 
Tack för synpunkter.
Ett förtydligande dock, det är ett tralldäck som ligger utanför inglasat uterum, så ingen kontakt med husgrund👍
 
S skvadron skrev:
Tack för synpunkter.
Ett förtydligande dock, det är ett tralldäck som ligger utanför inglasat uterum, så ingen kontakt med husgrund👍
OK men vattenförning när det sjunker ner, vet ingen vilken väg det tar. Vatten ska bort minst 5 meter från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.