Y Yachti skrev:
Valde fel yrke 😂
Byt yrke då, det är vanligt hederligt arbete och inte raketforskning du fått pris på.
 
F fribygg skrev:
Byt yrke då, det är vanligt hederligt arbete och inte raketforskning du fått pris på.
Är det så?
 
Y Yachti skrev:
Är det så?
Varför målar du inte själv? Jag vet inte om 69 000kr räcker till färg men gissar att det gör det och att du klarar målningen på en eller två månader.
 
F fribygg skrev:
Varför målar du inte själv? Jag vet inte om 69 000kr räcker till färg men gissar att det gör det och att du klarar målningen på en eller två månader.
Eftersom offerten var på 569000 så är det bra betalt med 250000 i månadslön 🤩
 
Jo, du menar att jag hinner fönstren oxå på 2 månader?
 
Hur många timmar vill målaren ha betalt för?
 
Y Yachti skrev:
Jo, du menar att jag hinner fönstren oxå på 2 månader?
Jag vet inte, men det är vanligt arbete och nått du bör lära dej som fastighetsägare om du inte vill betala för att få jobbet gjort.
 
Y Yachti skrev:
Fönster målning (12 fönster) 230tkr
Bild på fönstren önskas.

Jag tänker att du gör det själv före midsommar. Budget ca 10.000kr (6000kr för en speadheater 1500kr penslar och skrapor ,1500kr linoljefärg och spackel) tjänar du mer på lönearbetet eller kan du ta ledigt en månad från jobbet eller ofta fritiden och spara ett par hundra tusen?
 
F fribygg skrev:
Byt yrke då, det är vanligt hederligt arbete och inte raketforskning du fått pris på.
Hehe. Fast priset indikerar att det nog är raketforskning det handlar om. Raketforskning i Ahlsells externa prislista dessutom….
 
L lob skrev:
Hehe. Fast priset indikerar att det nog är raketforskning det handlar om. Raketforskning i Ahlsells externa prislista dessutom….
Tja, om alla hantisar på orten bestämt sej för att lägga jättehöga offerter på TS jobb får TS helt enkelt ta in offerter från annat håll eller kavla upp ärmarna och skrapa och måla sina fönster själv.
Medans linoljefärgen torkar på ett fönster hinner han nog spackla,slipa eller måla åtminstånde ett rum invändigt.
 
F fribygg skrev:
Hur många timmar vill målaren ha betalt för?
De vill inte uppge det, har bett om löpande! Gjorde förra huset helt själv, 2år alla kvällar o helger! Men nu har jag lovat här hemma att bara göra snickerier och badrum 😜
 
Y Yachti skrev:
De vill inte uppge det, har bett om löpande! Gjorde förra huset helt själv, 2år alla kvällar o helger! Men nu har jag lovat här hemma att bara göra snickerier och badrum 😜
Begär då in fler offerter från annat håll.
Det är ju vanligt arbete och du bör ju då kunna värdera hur mycket din fritid under ett par år är värd, risken är väl att gå in i väggen eller sabba förhållandet om du gör samma sak igen utan att ta tjänstledigt?
 
S
Y Yachti skrev:
Hej,

Snart klara med en helrenovering av en 60-tals villa. *phu*
Så nu är det dags för nästa projekt.. men vad har hänt på pris sidan!

Vad tänker ni om dessa offerter.
Huset är ett 20-tals hus på 177kvm.

VVS 375tkr (nya stammar och vatten) helt ok
Målning invändigt 569tkr
Fönster målning (12 fönster) 230tkr
El (ny trådning och ny elcentral) 439tkr

Är detta det nya?
439k för att tråda om ett hus? :D
Jag startar nog fan eget snart alltså!
 
Y Yachti skrev:
Hej,

Snart klara med en helrenovering av en 60-tals villa. *phu*
Så nu är det dags för nästa projekt.. men vad har hänt på pris sidan!

Vad tänker ni om dessa offerter.
Huset är ett 20-tals hus på 177kvm.

VVS 375tkr (nya stammar och vatten) helt ok
Målning invändigt 569tkr
Fönster målning (12 fönster) 230tkr
El (ny trådning och ny elcentral) 439tkr

Är detta det nya?
Vet inte om det är "det nya" direkt. Facken och staten har bestämt att det är så här mycket det skall kosta.
Och detta är vad väljarna har valt.

Så detta är folkviljans priser.

Och detta gör att den som köper en villa där detta är gjort är villig att betala 1.6 miljoner mer för den. Och den prisökningen är då också folkviljans.

Mindre detalj men dessa två:
* en 60-tals villa
* ett 20-tals hus
uppfattade jag som lite inkonsistent.
 
  • Gilla
Yachti
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bild på fönstren önskas.

Jag tänker att du gör det själv före midsommar. Budget ca 10.000kr (6000kr för en speadheater 1500kr penslar och skrapor ,1500kr linoljefärg och spackel) tjänar du mer på lönearbetet eller kan du ta ledigt en månad från jobbet eller ofta fritiden och spara ett par hundra tusen?
Man kan lägga till vardagsmotion också. Har man stillasittande jobb så är det bara lite motionsaktivitet man ändå borde göra som man gör vid ommålningen.

Jag målade om mitt förra sommaren (lite större än TS). Har inget minne av att det tog så mycket tid.
Längsta kalendertiden var att fundera ut vilken färg det var som satt sedan tidigare. Så att jag köper rätt färgtyp. Sedan att fundera ut om jag skall bygga ställning eller köpa. Och hur hög den behöver vara.


Slutade med lite tur, där jag köpte precis exakt samma färg. (Gick inte se var det var nymålat och inte, vilket gav lite ytterligare huvudvärk). Och så köpte jag en ställning.

Wastade lite stålar på utrustning för att tvätta väggarna. Fungerade inget vidare.

Själva målandet tyckte jag inte tog speciellt mycket tid. Jag spacklade ganska mycket sprickor. Antagligen överdrivet. Och det tog lite tid.

Ganska lagom sommarpyssel. Tvivlar dock på att 10k räckte. Men 15k klarade jag nog det på.
 
  • Gilla
Yachti och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.