Hej,

Vi har ett Smålandsvillan-hus som är ca 2 år gammalt. Vi har en "utkastare" för vatten som jag kopplat in högtryckstvätten i med ca 2m gardena slang mellan utkastaren och maskinen. Högtryckstvätten är en Stihl 129 RE Plus. Den är ca 1 år gammal. Den har används sparsamt, förvarats inomhus, inte tagit stryk och fungerat mycket bra. Men nu har den börjat trilskas rejält med att "dra igång trycket". Jag har strömmen på, vattnet på "fullt blås" från utkastaren men tvätten vill liksom inte komma igång. Den sprutar vatten i mes-tempo, som om tvätten inte haft ström. Helt plötsligt (jag kan hålla nere avtryckaren i upp till 5min) så hoppar den igång och då kör den på med fullt blås tills jag släpper. Då är den lika svår att starta igen. Ibland fungerar den utmärkt men den börjar kärva mer och mer upplever jag.

Jag har läst om backventiler och att man tydligen ska ha en sån, det har jag inte. Huset har ju också en sån utkastare som tömmer sig själv när man stänger av, så det inte finns vatten på utsidan som kan frysa. Kan den utkastaren göra att jag skulle behöva ha en backventil?

När trycket inte går igång så ser jag hur slangen spänner till/hoppar lite när jag trycker på avtryckaren, det känns alltså som att någon ventil i maskinen öppnas när jag trycker på avtryckaren men den drar inte igång pumpen.

Vad kan vara fel?
 
Innan du slår på pumpen, spola genom handtaget tills det kommer vatten utan luft. Slå sedan på pumpen och se vad som händer.
 
Hmm, ok. Ska testa. Det är onekligen luft i Gardena-slangen mellan vägg och maskin innan jag startar. Men när den väl kör på i fullt blås borde väl den luften vara helt borta? Den är ju lika svår att starta även om jag kört med fullt blås i typ 5min.
 
Oki, då är det inte problemet med luft i pumpen om du kan använda den och så händer det nästa gång du ska starta den. Missade det i ditt första inlägg.
 
MultiMan
Vad jag vet tillverkar Nilfisk åt Stihl och min Nilfisk har en tryckavkännare vid ingående vattnet som känner av och slår till motorn om det går över ett visst gränsvärde, när du öppnar knappen/flödet på munstycket. Så antingen kärvar den eller så stopp i silen från slangen eller dylikt. När jag köpte min gjorde en kompis samma affär men han hade oturen att den avkännaren var trasig direkt från fabrik så han tvingades åka och byta direkt. Den startade aldrig motorn eftersom den trodde det inte fanns vatten i tillräcklig mängd.

Med reservation för att jag minns fel gällande konstruktionen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Väcker liv i en gammal tråd. Upplever samma problematik som ts . Någon som har tips på hur det avhjälps?
Mvh Daniel
 
SMZ
K KlasJohansson skrev:
Hej,

Vi har ett Smålandsvillan-hus som är ca 2 år gammalt. Vi har en "utkastare" för vatten som jag kopplat in högtryckstvätten i med ca 2m gardena slang mellan utkastaren och maskinen. Högtryckstvätten är en Stihl 129 RE Plus. Den är ca 1 år gammal. Den har används sparsamt, förvarats inomhus, inte tagit stryk och fungerat mycket bra. Men nu har den börjat trilskas rejält med att "dra igång trycket". Jag har strömmen på, vattnet på "fullt blås" från utkastaren men tvätten vill liksom inte komma igång. Den sprutar vatten i mes-tempo, som om tvätten inte haft ström. Helt plötsligt (jag kan hålla nere avtryckaren i upp till 5min) så hoppar den igång och då kör den på med fullt blås tills jag släpper. Då är den lika svår att starta igen. Ibland fungerar den utmärkt men den börjar kärva mer och mer upplever jag.

Jag har läst om backventiler och att man tydligen ska ha en sån, det har jag inte. Huset har ju också en sån utkastare som tömmer sig själv när man stänger av, så det inte finns vatten på utsidan som kan frysa. Kan den utkastaren göra att jag skulle behöva ha en backventil?

När trycket inte går igång så ser jag hur slangen spänner till/hoppar lite när jag trycker på avtryckaren, det känns alltså som att någon ventil i maskinen öppnas när jag trycker på avtryckaren men den drar inte igång pumpen.

Vad kan vara fel?
Halloj
Min strular också. Hade den inlämnad förra sommaren men nu har problemet kommit tillbaka. Har kontaktat Stihl och ska lämna in den återigen.
Tråkigt med tanke på att jag räknade med att Stihl skulle vara bra grejer.
 
Gammal tråd, men högst aktuell då jag också har samma problem med en Stihl RE 130 plus.

Trodde också Stihl skulle vara bra grejer… 🙄

Hur har det gått för er andra?
 
Redigerat:
SMZ
God morgon
Vi har egen brunn med hydrofor. Så jag har höjt membrantrycket till 2.0 bar och tillslagstrycket för kontaktbrytaren till 2.4 bar (den ska eg vara 0.3 bar högre än membrantrycket i hydroforen) Men ställde den så i allafall. Nu kan jag tvätta med högtryckstvätten. Den har löst ur proppen någon enstaka gång men fungerar avsevärt bättre än när hade lägre tryck. (körde på 1.7 bar hydroformembran och 2.0 bar tillslag innan)
 
C crazytok skrev:
Gammal tråd, men högst aktuell då jag också har samma problem med en Stihl RE 130 plus.

Trodde också Stihl skulle vara bra grejer… 🙄

Hur har det gått för er andra?
Samma problem här, blivit sämre gradvis. Silen är inte igensatt och har inte möjlighet att justera något inkommande tryck då det är kommunalt vatten.

Återkom gärna om det är någon som vet vad som typiskt sett har åtgärdats...
 
SMZ
Hur lång slang på vattenslangen har du? Det finns en minstalängd på slangen.
 
Samma problem på min stihl 130
Någon som vet lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.