Hej,

Vi står i begreppet att köpa både tvättmaskin och torktumlare. Vi hyr huset vi bor i och ska ta med oss tvättmaskinen och torktumlaren när vi flyttar. Den befintliga tvättmaskinen är centrifugering på 500 varv.... Vi har oxå blivit blåsta när vi köpte en beg torktumlare som visade sig inte torka, det blev bara varmt, anlitade en reparatör som konstaterade att fläkten var paj, kostar 4000 att laga..... så nu måste vi köpa och väljer nytt!

Har någon tips på märke och modell som ni gillar både på tvätt och tork?

På torktumlare så finns det trumma med både matt och blank yta innuti där den förstmämnda är billigare. Har någon erfarenhet av sådana? Blir det mkt sämre? Risk för repor och rost på sikt eller iaf noppriga kläder sa säljaren av vitvaror.

Tack på förhand!
Villrådig
 
Själv åkte jag till en Hemma butik och rådfrågade då jag vet att de vet vad de pratar om.
Det jag visste från start var att Miele är kungen och att LG har ett par bra maskiner. Nu blev det LG tvätt och tork där tvättmaskinen har centrifug upp till 1600v/min. Paketet skulle kostat 13.000:- men vi lyckades få det för 9.800:- då tvättmaskinen var en utgående modell och lite prutning på det redan nedsatta priset.
 
Hej,

Tack för ditt svar. Vi har tyvärr ingen hemma butik i närheten men har varit på elgiganten, on off, siba och coop. Problemet är ju att veta vad som är säljargument som säljaren fått lära sig av dem som i sin tur har sålt maskinerna till handeln och vad som är verkliga argument om du förstår vad jag menar. Själv älskar jag Miele men vi har inte tänkt att köpa för så mkt pengar i dagsläget. Det är lite dumt läge att köpa överhuvudtaget eftersom vi letar hus och vi då kommer stå med två uppsättningar, men jag kan säga centrifug på 500 gör mig galen.

Har ni matt eller blank tumlar trumma?
 
Jag valde Bauknecht tvätt-och tumlare eftersom man gav ett bra paketpris med 5 års garanti. Nu efter 2 år är jag fortfarande mycket nöjd.
 
Ni då, har ni blank eller matt trumma i tumlaren? De med matt är lägre pris på och vi tittar just nu på en sådan av märket Bosh, men vet inte om det är värt att chansa. Erfarenheter?
 
Du behöver inte vara orolig över att ha dubbel uppsättning om ni hittar hus, vad är oddsen för att ni tycker om de maskinerna som sitter i huset ?
 
Du behöver inte vara orolig över att ha dubbel uppsättning om ni hittar hus, vad är oddsen för att ni tycker om de maskinerna som sitter i huset

Nä, det är klart, men det handlar om pengar så klart. Om vi köper vitvaror och det finns väl fungerande i ett hus vi köper känns det bara onödigt helt enkelt eftersom vi, liksom de flesta, behöver hålla i slantarna. Annars spelar det ingen roll. Men vi har redan köpt tvättmaskin och tumlare nu som vi är jättenöjda med. Electrolux blev det.
 
Ni kan ju sälja de maskiner som sitter i huset.

Det jag fått lära mig att leta efter är:
A) Centrifug
B) Hur mycket kan du ladda i maskinerna

Sen finns det kvalitetsskillnader hos de olika tillverkarna. Vi valde LG då de fått bra lovord, men Siemens, Electrolux och självklart Miele är bra de med.
Miele verkar vara kungen av maskiner men så kostar de därefter också, vi tänkte oss köpa en Miele men det blev helt enkelt för mycket pengar.
 
Såg att ni redan köpt nu men någon annan kan ju ha nytta av lite tips. När vi köpte hus så fanns det en tvättmaskin .....kan tro det var -70 talet .....och ett torkskåp. En torktumlare införskaffades snarast och någon vecka senare så packade tvättmaskinen ihop. Vi hade dock en samsung tvättmaskin, helt "ny" och oanvänd från 2002, så det var bara att koppla in den :)

Jag har annars haft de funderiringarna om att köpa begagnat. Här i skåne fanns det ivf för något år sedan en del företag som sålde fungerande begagnat med garanti, tvätt, tork spis m.m. för 500 - 1500.-/st och i tt fall som ert så hade d kanske varit något.

Idag tog annars elgiganten 2490.- för tvätt o 2290.- tork.

Blocket.se är oxo en bra fyndplats. Dock begagnat, men köper jag något begagnat så KRÄVER jag att det ska funka! Annars får ju köpet gå tillbaka. Priser från, tvätt 300.- & tork 500.-

/Joakim
 
BIlliga modeller av Siemens eller Bosch kan jag rekommendera om man är efter hållbara saker. Köper man begagnat ~5 år är Cylinda bra alternativ.

Edit: gällande tvätt och tork, alltså.
 
det finns affärer i göteborg o uddevalla som säljer beg med garanti som är max 5 år gammla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.